Vizibilitatea turismului în publicitate a înregistrat o evoluţie pozitivă din punct de vedere al numărului de reclame difuzate de media, potrivit unei analize mediaTRUST. În perioada 1 ianuarie – 30 aprilie 2013, canalele media au difuzat 5.176 de spoturi publicitare pe categoria turism.
Distribuţia reclamelor pe medii de difuzare
Cel mai mare volum de publicitate a fost difuzat la staţiile radio (2.975 reclame) şi TV (2.064 reclame). Studiul indică o pondere scăzută a reclamelor în presa scrisă, şi anume, 140 de reclame tipărite.
Evoluţia numărului de reclame difuzate pe canalele media in perioada 1 ianuarie – 30 aprilie 2013
Raportul arată o evoluţie pozitivă a numărului de reclame difuzate la posturile de radio. Dacă în luna ianuarie 2013, au fost difuzate 239 de reclame la radio, pe categoria turism, în luna aprilie a aceluiaşi an, numărul lor a crescut, ajungând la 1.303. Această evoluţie se datorează, într-o anumită măsură, şi minivacanţei de 1 Mai şi Paşti, care a dus la o mărire a numărului de turişti, şi implicit a numărului de oferte.
În ceea ce priveşte reclamele difuzate la TV, se observă o descreştere a numărului acestora, de la 858 de reclame difuzate în luna ianuarie, se ajunge la 385 de reclame înregistrate în luna aprilie 2013.
Reclamele din presa scrisă înregistrează o creştere minoră pe parcursul celor patru luni, ajungând la 40 de reclame în luna aprilie, comparativ cu 35, în ianuarie.
Top 5 cele mai promovate branduri
Analiza cuprinde şi un clasament al celor mai vizibile branduri din turism din punct de vedere al publicităţii înregistrate de acestea. Astfel, agenţia de turism Christian Tour a avut cel mai mare număr de reclame difuzate (796) cu un rate card de 469.429 euro. Hotel Germisara a avut 541 de reclame difuzate, înregistrând un RC de 123.811 euro. Rezerva.ro a înregistrat 516 de reclame şi un RC de 835.630 euro. West City Hotel a avut 399 de reclame, cu un RC de 91.088 de euro, iar Pensiunea Sub Cetate la Matei (357 reclame), şi un RC de 809.580 euro.
Distribuţia reclamelor pe categorii de produse
Raportul mediaTRUST arată că hotelurile şi pensiunile au înregistrat cel mai mare volum de publicitate (2.333 de reclame) în perioada 1 ianuarie – 30 aprilie 2013, urmate de agenţiile de turism cu 1798 reclame. Categoria Ghiduri/Baze de date/ recomandări se află pe locul trei, înregistrând un număr de 786 de reclame difuzate.
Top 3 surse media
Analiza indică sursele media care au difuzat cele mai multe reclame la categoria turism. România TV este postul de televiziune cu cel mai mare număr de spoturi turistice difuzate (744), urmat de Etno TV, cu 396 de reclame, şi Money.ro TV, cu 293 de reclame difuzate.
Turismul a avut cea mai mare vizibilitate la postul de radio Pro FM (1.120 reclame). Următoarele în clasament este Kiss FM cu 805 reclame şi RFI cu 234 spoturi difuzate.
La categoria presă scrisă, Libertatea a înregistrat 21 de reclame din domeniul turistic, urmată de revista Ciao, cu 12 reclame şi Zile şi Nopţi, cu 10 reclame.
Despre raport
Raportul a luat în calcul rezultatele monitorizării a 5.179 de reclame difuzate în intervalul de timp 1 ianuarie – 30 aprilie 2013, la 20 de posturi de televiziune, 12 posturi de radio şi 200 de publicaţii centrale. Prin intermediul aplicaţiei admonit, mediaTRUST prezintă vizibilitatea turismului în reclamele difuzate de canalele media. Cu o bază de date disponibilă din iunie 2012, serviciul online admonit oferă generarea de rapoarte cu cheltuielile de publicitate, durata şi numărul de difuzări pentru orice interval de timp şi date alese de utilizator (canale media, advertiseri, branduri, sectoare sau alte elemente ale clasificării.