1. Cum va fi anul 2009 din punct de vedere al relatiilor publice in Romania?
In opinia noastra, anul 2009 va fi un an de consolidare si reasezare a industriei de PR din tara noastra. Pe de o parte, vor fi companii care au deja parteneriate cu o agentie de PR si care inteleg ca mai ales in perioada de criza este necesar sa continue sa comunice eficient cu toate categoriile de public tinta. Chiar daca aceste companii vor reduce bugetul de PR, vor face tot posibilul sa-si pastreze si sa-si consolideze imaginea in ochii partenerilor si al clientilor.
Pe de alta parte, vor exista companii care vor renunta la serviciile agentiilor de PR partenere, sub pretextul crizei financiare. Vor fi companiile care au sanse mici sa supravietuiasca crizei mai ales din cauza strategiei de business.
In ambele cazuri, specialistii in PR din cadrul lor vor fi cei mai afectati in sensul ca se va exercita asupra lor o presiune mai mare. Vor trebui sa faca mult mai multe lucruri decat de obicei si cu mai putini bani, iar responsabilitatea lor va fi mai mare. De asemenea, riscurile vor fi mai mari, in special in cazul companiilor care vor renunta la agentia de PR pentru ca renunta in acelasi timp la o expertiza variata.
In ceea ce priveste agentiile de PR, pentru a supravietui, vor fi nevoite sa accepte si contracte mai mici, poate chiar sa disponibilizeze din angajati si / sau sa reduca salariile. Probabil ca vom vedea agentii care vor disparea si cateva preluari.
Din punctul de vedere al specialistilor, va exista o triere a acestora. Cu siguranta, vor continua sa faca PR aceia cu experienta si care sunt intr-adevar buni, iar acesta este un lucru benefic.
2. Vor creste sau vor scadea bugetele alocate PR-ului? Considerati ca vor fi diferente semnificative in anumite domenii sau in functie de dimensiunile companiilor?
Companiile internationale care au reprezentante in tara noastra, precum si companiile romanesti care importa / exporta produse din / in strainatate vor fi cele care vor reduce cel mai mult bugetele de PR. De asemenea, companiile din retail care au inregistrat in ultima perioada a anului 2008 scaderi ale vanzarilor vor reduce bugetele de PR.
3. Ce fel de campanii preconizati ca vor fi cautate de organizatii/recomandate de agentii (accent pe CSR, pe obtinere vizibilitate in media, pe evenimente etc.)?
Clientii vor opta pentru campaniile care vor asigura o buna vizibilitate si vor promova o imagine pozitiva a companiei, fara a implica costuri foarte mari (proiectele de CSR pot indeplini aceste conditii). Agentiile de PR vor recomanda clientilor sa desfasoare anumite campanii mai ales in functie de bugetul disponibil. Va fi o provocare pentru ele sa fie mai creative pe bani mai putini, iar competitia le va obliga sa indeplineasca aceasta sarcina.
4. Considerati ca micile firme vor apela mai mult ca pana acum la PR? Credeti ca vor fi multi cei ce vor intreprinde in 2009 primele actiuni de PR?
Daca situatia financiara in tara noastra va fi grea, asa cum preconizeaza specialistii, atunci companiile mici nu vor face investitii importante in zona de PR. In 2009, avand in vedere contextul intern si international, companiile care vor intreprinde primele actiuni de PR vor fi destul de putine. Probabil ca vor fi acele companii care se dezvolta tocmai pe fondul crizei.
5. Cine va avea o pondere mai mare: PR-ul in-house sau outsourcing-ul?
Va exista un echilibru intre PR-ul in-house si outsourcing. E putin probabil ca o companie care a lucrat pana acum cu o agentie din cauza crizei sa ia hotararea de a-si crea sau dezvolta departamentul de PR. Cu siguranta, vor renegocia contractul, dar nu vor renunta la el, deoarece agentia le ofera un mix de servicii pe care departamentul nu-l poate asigura la acelasi nivel. In ceea ce priveste PR-ul in-house, companiile vor reduce bugetul de PR, dar nu vor disponibiliza oameni in cazul in care departamentul de comunicare are un numar redus de oameni.
6. Ce considerati ca va avea mai mare cautare in anul ce vine? Activitatile obisnuite sau unele noi sau mai putin utilizate pana acum? Au clientii o preferinta anume?
Companiile vor alege activitatile care le vor oferi in scurt timp un return of investment. Relatia cu presa se va afla in prim plan, apoi componenta de strategie de comunicare si CSR. Clientii sunt constienti ca au nevoie de o strategie de PR pe termen scurt si mediu si de o strategie de comunicare in caz de criza. In ceea ce priveste evenimentele, cu siguranta nu vom mai asista la unele extrem de fastuoase, iar numarul lor va fi mai redus. Se vor organiza evenimentele traditionale si, in special, acelea cu partenerii.
7. Care sunt tendintele lui 2009 la nivel de comunicare si PR?
Vor fi mai multe companii care isi vor indrepta efortul de comunicare catre zona de CSR. In ceea ce priveste mijloacele de comunicare, mediul online va fi in topul preferintelor, mai ales din punctul de vedere al costurilor. E posibil ca din cauza bugetelor ridicate pe care le implica publicitatea si a situatiei financiare, mai multe companii sa se axeze pe PR in detrimentul publicitatii.
Va invitam sa dezbatem acest subiect in cadrul discutiei dedicate pe Forumulul PRwave aici. {mosloadposition user10}