Faimoasa pasiune a europenilor pentru sport rămâne la fel de efervescentă ca întotdeauna, fanii revenind în sălile de sport și pe stadioane pe parcursul ultimelor 12 luni. Aceasta este concluzia Mastercard Sport Economy Index 2023.
Sondajul realizat în rândul a peste 11.000 de europeni – publicat pentru al doilea an consecutiv – arată că, în 2022, mai multe persoane au participat la evenimente sportive live (+12%) și au făcut exerciții fizice în mod regulat (+10%), decât în 2021, sportul rămânând în centrul societății din întreaga regiune.
Entuziasmul pentru sport s-a tradus, de asemenea, printr-o creștere semnificativă a cheltuielilor de consum în acest sector. Potrivit analizei Mastercard Economics Institute, cheltuielile făcute de consumatori cu cardul pentru bunuri, servicii și experiențe sportive au crescut cu 37% în 2022 față de 2021.
Raportul Mastercard Sport Economy Index 2023 este publicat la începutul unui an extraordinar la nivelul sportului european, care include competițiile UEFA Champions League, Cupa Mondială de Rugby 2023, The Open, Roland Garros și Campionatul European League of Legends – toate sponsorizate de Mastercard.
Tehnologia susține divertismentul sportiv
În ultimele 12 luni, amprenta digitală a sportului a continuat să crească, peste șase din zece europeni (61%) declarând că tehnologia a fost un factor important în modul în care s-au bucurat de evenimentele, echipele și concurenții lor favoriți.
Primele cinci moduri în care europenii au folosit tehnologia pentru a se bucura de sport în 2022 au fost: pentru a urmări evenimentele de la distanță pe rețelele sociale, pentru a urmări mai multe meciuri în același timp, pentru a trăi un eveniment sportiv prin intermediul VR, pentru a urmări competiții de eSports prin intermediul platformelor de streaming și pentru a asculta podcasturi sportive.
Importanța tehnologiei în sport pare să crească și mai mult în 2023. Mai mult de jumătate (56%) dintre fani consideră că tehnologia deține cheia unui viitor mai incluziv și mai profitabil pentru sport – cu VR-ul gata să joace un rol cheie în acest pas următor.
Peste un sfert dintre fanii europeni ai sportului au experimentat deja sportul prin intermedieul VR, iar jumătate dintre respondenți speră să facă acest lucru în anul următor. VR-ul pare, de asemenea, că va constitui o parte esențială din stadionul viitorului, 21% dintre fani sperând să experimenteze o tehnologie imersivă care să redea ce simte un sportiv în ziua meciului.
Sportul live continuă să prospere
În timp ce tehnologia oferă divertisment la domiciliu și în mișcare, magia sportului live continuă să atragă fanii înapoi pe stadioanele de pe întregul continent.
Peste jumătate (54%) dintre europeni au participat la evenimente live în 2022 – o creștere de 12% față de 2021 – fotbalul, baschetul, tenisul, voleiul și ciclismul fiind cele mai populare atracții sportive.
Revenirea pe stadioane și în locații a avut un impact pozitiv semnificativ asupra satisfacției fanilor, șase din zece spunând că experiența lor de a participa la evenimente în 2022 a fost mai bună decât în 2021.
Ca întotdeauna, însă, există loc de îmbunătățiri. La întrebarea ce caracteristici ar trebui să aibă „ziua de meci a viitorului”, primele zece răspunsuri din Europa au fost:
- Muzică live în pauza de joc
- Facilități mai bune pentru fanii cu dizabilități
- Căști pentru a auzi live comunicările dintre manager și jucător
- Experiențe VR pentru a arăta perspectiva jucătorului
- Implicarea suporterilor în timpul jocului (votarea „omul meciului” sau difuzarea de imagini din public)
- Puncte de vânzare pentru cumpărături în ziua meciului
- Opțiunea de all-inclusive în stadion
- Ecrane TV pe spatele scaunelor pentru a urmări alte tipuri de divertisment
- Facilități spa cu vedere la teren
- Zile cu costume tematice pentru fanii din public.
Economia generată de practicarea exercițiilor fizice înflorește
Pe lângă divertismentul sportiv, pasiunea europenilor pentru exerciții fizice și jocuri continuă să fie din ce în ce mai puternică.
Peste jumătate (54%) dintre europeni au făcut mai multe exerciții fizice în 2022 decât în 2021 – o creștere de 10% față de aceeași măsurătoare de anul trecut – drumețiile, înotul, alergarea, fotbalul și ridicarea greutăților fiind cele mai populare activități fizice. Jocurile video au prosperat și anul trecut, 52% dintre europeni utilizând un controler în ultimele 12 luni.
Anul 2022 a marcat, de asemenea, o revenire în masă în sălile de sport și în centrele de agrement. Peste patru din zece persoane (43%) au fost mai dispuse să plătească un abonament pentru a face exerciții fizice, în detrimentul antrenamentelor de acasă sau al alergărilor din parc. Acest lucru înseamnă că numărul persoanelor care preferă să se antreneze în medii cu acces liber a scăzut cu 21% față de datele din 2021.
Europenii au continuat să investească în condiția lor fizică, vânzările de articole sportive, precum crosele de golf, mingile de tenis și bicicletele, crescând cu 15% în 2022 față de 2021, potrivit Mastercard Economics Institute.
„În ultimele 12 luni, pasiunea europenilor pentru sport a luat amploare, iar fanii s-au întors pe stadioane și în sălile de sport pentru a se bucura de hobby-ul lor preferat în termenii lor. În egală măsură, influența tehnologiei în divertismentul sportiv continuă să crească, iar potențialul captivant al tehnologiilor emergente, precum VR, este acum susținut de entuziasmul puternic al consumatorilor de a le încerca”, a declarat Jeannette Liendo, Senior Vice President Marketing and Communications, Mastercard Europe. „Sportul este o componentă faimoasă și de tradiție a culturii europene și suntem mândri să sponsorizăm unele dintre cele mai interesante competiții și evenimente sportive din regiune în 2023 – de la UEFA Champions League și Cupa Mondială de Rugby la Campionatul European League of Legends”.
Europenii călătoresc pentru sport
În cele din urmă, pasiunea europenilor pentru sport pare să încurajeze mai mult călătoriile în 2023. O treime dintre oameni intenționează să călătorească în străinătate pentru a urmări un eveniment sportiv live în acest an.
Calendarul sportiv live european a debutat luna aceasta cu cea de-a 83-a ediție a Cupei Mondiale de schi alpin Hahnenkamm din Kitzbühel, Austria, sponsorizată de Mastercard. Acest lucru pare să inspire 3 din 10 europeni să ajungă pe pârtii pentru a schia sau a face snowboarding în 2023.