Modificarea kilometrajului rămâne o practică comună pe piața vehiculelor second-hand. Un nou studiu realizat de carVertical arată că riscul de a cumpăra un vehicul cu kilometrajul manipulat este încă foarte mare, chiar dacă cumpărătorii au devenit mai conștenți de escrocherii legate de mașini.
Fraudarea kilometrajului nu înseamnă doar costuri mari de întreținere pe viitor, ci și reducerea semnificativă a valorii mașinii cumpărate. De vreme ce pagubele ce provin din fraudarea odometrelor au ajuns la aproximativ 8,77 miliarde EUR pe an (conform unui studiu al Serviciului de Cercetare al Parlamentului European), este important să fiți cât mai informați despre această potențială problemă costisitoare.
Mașinile germane sunt cele mai afectate de fraudarea kilometrajului
carVertical, platforma care pune clienților la dispoziție istoricul auto al oricărei mașini, a analizat 1,11 milioane de rapoarte istorice generate în ultimele 12 luni pe 24 de piețe diferite, acoperind SUA și cea mai mare parte a Europei.
Studiul a dezvăluit că mașina care are kilometrajul cel mai des dat înapoi este luxosul sedan Audi A8. Dintre toate A8-urile verificate pe platformă, 30,6% au avut un kilometraj falsificat, ceea ce înseamnă că aproape unul din trei Audi A8 second hand poate veni la pachet cu kilometrajul dat înapoi.
De fapt, 6 din top 10 mașini care au cel mai des kilometrajul falsificat sunt vehicule germane scumpe, cum ar fi Audi A7, BMW X5, BMW seria 7 și Volkswagen Touareg. Prețul lor ridicat (și, prin urmare, potențialul ridicat de profit) face din aceste vehicule o țintă perfectă pentru escrocheriile de pe piața mașinilor second-hand.
Printre modelele de pe aceeași listă dar care provin de la alți producători vedem mașini precum Ford Mustang (locul 2 cu 25,7% din cazuri), Ford Fusion (locul 10 cu 22% kilometraje date înapoi), Volvo XC70 (locul 14 cu 21,1%) și Opel Insignia (locul 19 cu 19,5%).
Atât vehiculele hibride cât și cele electrice pot avea și ele kilometrajul dat înapoi
În mod tradițional, vehiculele care au motoare pe benzină și diesel au avut cea mai mare pondere pe piața mașinilor la mâna a doua, ceea ce înseamnă că sunt în centrul escrocherilor care vizează derularea kilometrajului. Cu toate acestea, cererea din ce în ce mai mare pentru mașini mai puțin poluante schimbă rapid situația.
Potrivit studiului carVertical, tipul de motor nu este un indicator bun pentru a determina dacă un vehicul este sau nu probabil să fi avut kilometrajul dat înapoi. Deși pentru unele modele, cum ar fi BMW Seria 7, versiunile pe benzină și diesel sunt mai probabil să fi avut kilometrajul modificat decât versiunea hibrid, pentru alte modele această corelație nu pare să fie adevărată.
De exemplu, la Volkswagen Jetta, versiunea hibrid are o pondere mai semnificativă a instanțelor de kilometraj dat înapoi (cu o medie de 27% din cazuri) decât versiunile diesel (24,1%) sau pe benzină (22,4%) ale aceluiași model.
Numărul tot mai mare de mașini electrice care au kilometrajul falsificat sugerează că cumpărătorii ar trebui să fie mai precauți. Mai ales că în cazul mașinilor electrice cumpărarea unui model care are kilometraj falsificat ar putea duce la facturi masive de reparații.
Mașinile electrice care au kilometrajul dat înapoi prezintă cel mai mare risc, deoarece bateriile degradate în urma rulajului înseamnă reparații costisitoare. Ca atare, determinarea kilometrajului real joacă un rol critic atunci când căutați să cumpărați o mașină electrică sau hibridă la mâna a doua.