Maia Novolan
General manager Intertel Communications
Bluetooth este unul dintre cele mai putin utilizate instrumente de promovare a marketingului neconventional. Desi aceasta tehnologie a aparut acum mai bine de 7 ani, exploatarea sa ca mijloc de promovare atipica este in continuare neglijata.
Motivele acestui fapt sunt diverse. Pot varia de la cunoasterea limitata a instrumentului de catre utlizatori si potentialii clienti, pana la limitari tehnice in unele cazuri.
Cu toate acestea, Bluetooth-ul se poate dovedi extrem de util in marketingul de proximitate. Exista situatii in care aproape nici un alt instrument nu poate atinge publicul tinta vizat, respectiv in activitatile in care vrem sa comunicam pe o arie restransa si bine delimitata. Un motiv in plus pentru care Bluetooth-ul se poate dovedi detaliul care aduce succesul unei campanii este dat chiar de gradul redus de utilizare, acesta fiind un instrument fresh, care nu a ajuns sa “sufoce” consumatorii. Desi sunt voci care sustin ca Bluetooth-ul nu va reusi sa treaca la un nivel superior de utilizare in campanii de marketing, sunt la fel de multe voci care sustin si investesc in acest tip de promovare.
Intertel se numara printre cei care cred cu tarie in Bluetooth si este convins ca va reusi sa isi castige un loc bine meritat in randul instrumentelor de direct marketing. Acesta este si motivul pentru care, in anul 2007, a inceput sa dezvolte un soft pentru managementul contentului ce se poate trasmite prin Bluetooth. In 2008 acest produs, un produs unic in Romania a fost lansat de catre Intertel sub denumirea BlueOn (marca inregistrata). BlueOn este un soft inovator care face managementul unei retele de device-uri Bluetooth, respectiv manageriaza automatizarea si customizarea contentului care urmeaza a fi trimis catre fiecare end-user, interpreteaza datele anterioare colectate si in functie de acestea dirijeaza comunicarea uni sau bi-directionala prin Bluetooth cu end-userii.
BlueOn face campanii inteligente. Device-urile folosite in campanii/promotii sunt interconectate, adica acestea comunica intra ele. Mai precis, atunci cand un potential client se afla in raza de acces a dispozitivelor, sistemul identifica end-userul si citeste „profilul”. Astfel, va sti daca acesta a mai receptionat un mesaj anterior, ce tip de content, daca a mai fost inscris la o campanie, daca a raspuns la eventualele promotii active, la ce activitati sau tipuri de activitati a interactionat, care a fost rata de raspuns etc si pe baza acestor informatii livreaza sau nu un anumit tip de continut. Portabilitatea si scalabilitatea acestui produs sunt aproape nelimitate, insemnand ca intr-o retea BlueOn pot exista de la 2 la n device-uri conectate.
Se intampla ca unii responsabili de marketing sa declare ca abordarea prin Bluetooth este una intruziva. Insa, dintre toate metodele de aproach in mediul digital (SMS, email etc) Bluetooth-ul incalca cel mai putin intimitatea consumatorului, pentru ca acesta are posibilitatea sa refuze mesajul. BlueOn identifica un ID de telefon si coreleaza cu datele pe care le are despre obiceiul end-userului de a interactiona cu reteaua. BlueOn stie ca acel consumator se afla in acea zona, insa nu stim cum il cheama sau cum arata, poate fi oricine, deci nu poate fi considerat atentat la intimitate.
Ca orice alt instrument de marketing si Bluetooth-ul intampina anumite dificultati in momentul utilizarii sale. Un obstacol este cauzat de faptului ca exista oameni care isi tin Bluetooth-ul inchis, si asta pentru ca sunt speriati de stiri care prezinta „catastrofe mobile” daca deschizi Bluetooth-ul. N-am auzit pana acum niciodata ca vreun cunoscut de-al meu sa fi luat vreun virus de telefon prin Bluetooth. Personal il tin deschis non-stop de mai bine de 4 ani si nu am avut nici un fel de surpriza neplacuta. Doar in momentul in care consumatorii vor intelege ca atunci cand intra intr-un magazin pot primi cupoane virtuale de reduceri, intra in programe de loializare s.a.m.d. vor invata sa utilizeze Bluetooth asa cum au invatat sa trimita si SMS la promotii, lucru pe care acum 7 ani nu-l faceau.
Intertel a reusit sa deruleze proiecte inovatoare pe piata romaneasca de marketing, folosindu-se de acest mijloc. Pentru Heineken a elaborat si implementat primul proiect de activare bluetooth in magazine undeva in anul 2005. Am avut un proiect extrem de interesant si demn de mentionat pentru Gillette care s-a derulat pe stadion in timpul unui meci de fotbal aniversar. Reteaua a fost formata din 4 device-uri care au acoperit tot stadionul. Ratele de raspuns au fost extrem de bune si ne-am bucurat foarte tare ca avem un client deschis la noutate si dispus sa riste cai nebatatorite. S-a dovedit un mare succes si sunt convinsa ca vor repeta o astfel de experienta.
In concluzie, consider ca Bluetooth-ul poate fi un canal eficient de comunicare pentru anumite publicuri tinta, daca se alege locatia potrivita pentru targetul vizat si daca contentul transmis este relevant. In plus, costurile reduse este un alt beneficiu al acestei abordari. Cu cat volumele de consumatori atinsi cresc, BlueOn poate deveni cel mai ieftin intrument de comunicare din mobile marketing, intrucat costul serviciului nu creste proportional cu volumul atins, dimpotriva cu cat atingi mai multi subiecti, CPP-ul devine mai ieftin.
Maia Novolan – Cu o experienţă de 14 ani in interactive telecom, Maia Novolan a pus bazele interactivitatii prin instrumente telecom inca din 1995, cand lansa in cadrul grupului Media Pro primele aplicatii telefonice interactive cu premii fabuloase pentru acea vreme. In 2001 a sesizat oportunitatea folosirii telefoniei mobile în marketingul interactiv, asa ca incepe discutiile cu operatorii de telefonie mobila, pe atunci Mobilrom şi Mobifon, pentru deschiderea de servicii de marketing si interactiv TV, discutii care se concretizeaza in 2002 cand infiinteaza Intertel Communications, firma dedicata exclusiv activitatilor interactive, leader astazi in piata de servicii interactive de marketing. {mosloadposition user10}