Comisarul Meglena Kuneva celebrează Ziua consumatorilor printr-o ceremonie de decernare a premiilor europene
Comisarul pentru protecţia consumatorilor, Meglena Kuneva a prezentat astăzi în premieră absolută „Marele Premiu european în domeniul protecţiei consumatorilor”, în apropierea Zilei europene a consumatorilor care se va celebra la 15 martie. Marele Premiu a fost decernat iniţiativei Finlandei pentru conceperea unui joc on-line dinamic, destinat educării tinerilor consumatori în ceea ce priveşte drepturile şi responsabilităţile care le revin în calitate de cumpărători on-line. Irlanda, Regatul Unit, Ungaria, Estonia şi Norvegia au primit, de asemenea, premii speciale în semn de recunoaştere a excelenţei campaniilor de promovare a drepturilor consumatorilor într-o manieră inovatoare şi eficace. Câştigătorul Marelui Premiu a fost selectat dintre cele mai bune campanii naţionale de informare a consumatorilor, care au abordat teme diferite, precum serviciile financiare, drepturile pasagerilor curselor aeriene, împrumuturile prin SMS, cumpărăturile on-line, informarea consumatorilor referitoare la produsele alimentare şi modul în care sunt trataţi copiii în calitate de consumatori. În această după-amiază, laureaţii din diferite ţări se vor alătura Comisarului Kuneva pentru o ceremonie oficială de decernare a premiilor în Galeries de la Reine, în centrul oraşului Bruxelles, unde va avea loc o întâlnire cu presa (la orele 14.00) şi o expoziţie destinată publicului de prezentare a tuturor campaniilor. Comisarul Kuneva a declarat: „În apropierea Zilei europene a consumatorilor, iată mesajul pe care îl adresez celor 490 de milioane de consumatori europeni: «Aveţi drepturi foarte clare şi nu trebuie să ezitaţi să faceţi uz de aceste drepturi. Consumatorii sunt cei care dictează piaţa. Consumatorii sunt cei care stimulează concurenţa. De aceea, nu vă fie teamă de a alege, de a schimba furnizorul, de a pune întrebări şi de a solicita despăgubiri.» Sunt încântată să constat că se depun atâtea eforturi în statele membre pentru a promova acest mesaj, dovadă fiind aceste campanii extrem de impresionante.”
Identificarea celor mai bune campanii naţionale
În perspectiva Zilei consumatorilor, statele membre (împreună cu Norvegia şi Islanda) au fost invitate să organizeze competiţii naţionale pentru a premia cea mai bună campanie a anului în domeniul protecţiei consumatorului şi pentru a prezenta laureaţii Comisiei pentru „marea finală” europeană. Acest concurs organizat la scară europeană a constituit o oportunitate de a acorda recunoaşterea cuvenită activităţii efectuate de organizaţiile naţionale şi independente pentru promovarea drepturilor consumatorilor. Competiţia a reprezentat, de asemenea, o ocazie pentru statele membre de a identifica cele mai relevante aspecte în domeniul protecţiei consumatorilor pentru cetăţeni, şi de a schimba idei privind modul de sensibilizare a opiniei publice în privinţa drepturilor consumatorilor. Competiţiile au fost coordonate la nivel naţional de Centrele europene ale consumatorilor (ECC). Au fost selectate campaniile care au reflectat în mare măsură mesajul potrivit căruia consumatorii ar trebui „să-şi cunoască drepturile şi să facă uz de drepturile lor” în tranzacţiile lor cotidiene. De asemenea, s-a utilizat o gamă impresionantă de teme şi abordări pentru a transmite acest mesaj.
Finaliştii Marelui Premiu european în domeniul protecţiei consumatorilor
Laureaţii europeni au fost selecţionaţi de către un juriu independent, pe baza originalităţii, relevanţei şi eficacităţii campaniei lor.
Marele premiu a revenit Finlandei (Agenţiei finlandeze de protecţie a consumatorilor) pentru „Galactor şi spărgătorii de coduri”. Obiectivul acestei campanii a fost acela de a educa tinerii adulţi cu privire la drepturile şi responsabilităţile în calitate de consumatori, în special în domeniul cumpărăturilor pe internet şi prin intermediul telefonului mobil, printr-un joc on-line modern şi stimulant. Succesul acestei campanii a avut ca efect răspândirea acesteia în alte state membre.
Campania britanică a câştigat premiul pentru iniţiativa „cea mai originală” pentru al său „Consumer Challenge Quiz” (concurs de testare a cunoştinţelor), un joc conceput să ajute tinerii cu dificultăţi de învăţare să devină consumatori mai bine informaţi şi mai siguri pe ei. Irlanda a primit premiul pentru „cea mai bună campanie financiară” pentru promovarea excelentă a unui site internet de administrare a finanţelor personale, conceput pentru a ajuta consumatorii în luarea unor decizii financiare în mai bună cunoştinţă de cauză. Premiul pentru cea mai bună campanie pentru copii a revenit Ungariei, pentru un concurs de desen organizat la scară naţională între şcolile primare şi care a avut ca teme 3 aspecte din domeniul protecţiei consumatorilor. Juriul a decernat, de asemenea, premii speciale de merit Norvegiei, pentru campania sa „iTunes” şi Estoniei pentru campania „A fi responsabil în alegerea creditului”, condusă de o bancă independentă.
Celebrarea Zilei consumatorilor alături de consumatori
O expoziţie publică a tuturor campaniilor naţionale va fi inaugurată de comisarul Kuneva la Galeries de la Reine (în centrul oraşului Bruxelles) unde, astăzi, la orele 14.00, va avea loc o scurtă întâlnire cu presa. Expoziţia va rămâne deschisă din 10 până în 12 martie pentru a permite cumpărătorilor „reali” să aprecieze mesajele transmise de aceste campanii şi să înveţe din acestea. De asemenea, Comisarul va decerna premiile laureaţilor europeni în cadrul unei ceremonii oficiale desfăşurate astăzi după-amiază la Galeries de la Reine, la care vor participa diferite părţi interesate.
Pentru informaţii privind campaniile laureate europene şi naţionale, a se consulta.
Pentru mai multe informaţii, puteţi consulta.
{mosloadposition user10}