Claudia Patrascu
Communication Manager, SwissPlan.biz
Februarie bland, deja mijeste a primavara. Inca nu a batut gongul de inceput, dar blogosfera incepe sa dea semne de nerabdare: “Mai e mult?”, “Cand incep inscrierile? Sa nu ratez startul!” Sunt simptomele febrei creative de primavara: la 1 martie incepe Spring SuperBlog 2016, a 12-a editie a celei mai longevive competitii de blogging din Romania.
Abia au trecut doua luni de la finalizarea editiei anterioare, dar superbloggerii sunt dornici de noi provocari, de termene-limita, note si premii, de distractie online si offline – intr-un cuvant, de adrenalina. Si, desi unii s-au jurat ca nu mai vor palpitatii si nopti nedormite, ne surprind mereu, revenind la linia de start, pentru o noua aventura impreuna. O aventura care implineste deja opt ani.
Cum a inceput?
In septembrie 2008, lansam proiectul-pilot SuperBlog. Deja se contura si in tara noastra o comunitate de bloggeri, iar brandurile incepeau sa-si doreasca si altceva decat formulele “clasice” de promovare. “Daca am aduce laolalta pe bloggerii dornici sa se afirme si companiile interesate de o altfel de expunere, care vor comunicare 2.0, interactiune, dialog?”, ne-am zis atunci. Asa a aparut SuperBlog. Nu stiam, desigur, cum va fi primit, asa ca ne-am bucurat cand am gasit marketeri receptivi la nou si, din fericire, au fost si sunt inca destui.
Ce ii atrage? Creativitatea. Competitia ofera companiilor prilejul de a propune bloggerilor probe de blogging inspirate din domeniul lor de activitate, iar participantilor le da ocazia sa testeze cum ar decurge o colaborare cu branduri potential interesate sa se promoveze in blogosfera. Timp de doua luni (toamna) ori o luna, o luna si jumatate (primavara), probele se succed la interval de doua zile, aducand noi provocari: domenii variate, unele putin cunoscute publicului larg, ce necesita documentare, capacitatea de a prezenta cititorilor informatii intr-un context inedit si atractiv. Iar cand juriul desemnat de sponsori, mereu altul, stabileste notele participantilor la fiecare proba, experienta competitiei devine o avalansa de emotii, un montagne-russe antrenant, dar si epuizant. Un motiv in plus pentru ca, la final, castigatorul sa-si savureze din plin victoria aprig repurtata, iar contracandidatii sa-l felicite, sa-l admire si sa-si promita ca, in urmatoarea editie, trofeul va fi al lor.
“Reteta” succesului? Multi o cauta, putini o descopera si este mereu alta. Creativitatea, abilitatea de a surprinde si de a se diferentia, de a respecta termene-limita si de a “juca” fair-play sunt factori esentiali pentru reusita, dar si atuuri pe care bloggerii si le pot antrena in cadrul competitiei si care ii vor ajuta si in activitatea viitoare. In timp, nu putini participanti si-au transformat pasiunea pentru scris in profesie si sursa de venit; ba, unii chiar au revenit in competitie in calitate de juriu, recomandand firmelor colaboratoare sa se promoveze prin SuperBlog.
Claudia Patrascu
Cum proiectul a fost primit cu entuziasm deopotriva in blogosfera si in mediul de business, am continuat: in fiecare toamna, strigam “catalogul” superbloggerilor. In 2012, cativa participanti si sponsori au sugerat sa organizam si o editie de primavara. Si iata ca in martie 2013, lansam prima editie Spring SuperBlog – “sora” mai mica si mai scurta a competitiei. De atunci, proiectul are loc bianual: formula Spring in martie si varianta standard din octombrie-noiembrie. Mecanismul de desfasurare este insa acelasi, iar multi bloggeri isi exerseaza condeiul in ambele.
In timp, competitia a devenit cunoscuta drept un adevarat maraton, reflectand gradul ridicat de dificultate si perseverenta pe care le implica. In cele 11 editii incheiate, am invatat multe si de la sponsori, si de la bloggeri, am tinut cont de sugestiile lor si am adus imbunatatiri constant in mecanismul de desfasurare. Si iata-ne ajunsi la a 12-a editie, dovada ca, in ciuda dificultatilor si asperitatilor deloc rare din online si business, in general, perseverenta este cea mai valoroasa lectie.
Din culisele SuperBlog
De partea nevazuta a competitiei, in “culise”, organizarea implica luni intregi de pregatiri. Contactarea si contractarea sponsorilor, intalniri, discutii, rezervarea probelor astfel incat sa nu se suprapuna mai multe branduri pe acelasi domeniu, eventual sincronizarea cu anumite lansari, evenimente sau campanii derulate de sponsori, programarea Galei de premiere in acord cu sponsorul-gazda, cooptarea partenerilor media – toate acestea sunt etape obligatorii, care preced lansarea fiecarei editii a competitiei. Urmeaza deschiderea inscrierilor, stabilirea in detaliu a probelor (sponsorii formuleaza brief-ul propriilor probe, dar le oferim feedback ori de cate ori este necesar), realizarea si transmiterea materialelor de promovare, monitorizarea, lansarea probelor si supervizarea procesului de jurizare (noi, organizatorii, nu participam la evaluarea si notarea articolelor, ci doar asiguram juriului cadrul tehnic, prin platforma SuperBlog, si urmarim respectarea regulilor). In cele din urma, la finalul competitiei, are loc Gala de premiere a finalistilor si castigatorilor, prilej de socializare si in mediul offline.
Dar cea mai efervescenta si mai solicitanta parte a procesului organizatoric este comunicarea cu bloggerii participanti. Comunitatea SuperBlog, numeroasa si inimoasa, este marele atu al competitiei, iar multi vor sa participe doar pentru a deveni parte din ea, pentru a cunoaste alti bloggeri si a se face cunoscuti. In toiul competitiei, cand apar nenumarate intrebari, nelamuriri, uneori momente tensionate, le suntem alaturi zi si noapte, incercand sa-i sprijinim cu informatii si sfaturi. Si, oricat de cliseistic ar suna, desi suntem atat de diferiti (bloggeri din toate zonele tarii, de diverse varste si cu felurite ocupatii), ne simtim ca o familie in continua expansiune, care se intelege cu bune si cu rele si se intalneste constant, cu aceeasi bucurie si pofta de distractie. O relatie pe care o pretuim, care ne flateaza si, totodata, ne ambitioneaza sa ducem traditia SuperBlog mai departe.
Claudia Patrascu – Pe bancile scolii am facut “cariera” in litere si limbi straine, apoi m-am “calit” in jurnalism, copywriting, traduceri, publicitate online si PR. De 10 ani, imi pun creativitatea la incercare in proiecte de PR online si descopar mereu noi resurse de comunicare, in agentia SwissPlan.biz. Sunt infinite. Depinde doar de noi sa le activam