Majoritatea copiilor cu autism întâmpină dificultăți semnificative în dobândirea autocontrolului și dezvoltarea conceptului de sine; este dificil pentru o persoană cu autism să își controleze comportamentele neadecvate și să acționeze corect în situațiile sociale, atunci când sunt așteptate anumite comportamente de interacțiune socială.
Este vital ca terapia, la nivel avansat, să se focuseze asupra dezvoltării autocontrolului și independenței persoanei cu autism.
Anca Dumitrescu, președintele ATCA – Asociația de Terapie Comportamentală Aplicată si primul specialist român acreditat în terapia ABA, vorbeste despre implementarea sistemului de management personal la persoanele cu autism.
Intervențiile pentru managementul personal ajută persoanele cu tulburări din spectrul autist (TSA) să învețe cum să își monitorizeze independent comportamentele și să acționeze în diferite situații (acasă, la școala și în comunitate). Prin aceste intervenții, pot învăța să facă diferența între comportamentele corespunzătoare și cele necorespunzătoare, să își monitorizeze atent și să își înregistreze comportamentele și să se recompenseze pentru comportamentul lor adecvat.
Intervențiile de management personal pot fi utilizate în diferite categorii de vârstă, începând cu preșcolarii și ajungând până la liceeni și pot fi utilizate pentru reducerea comportamentelor necorespunzătoare sau de interferență (stereotipii, autostimulări etc.) și dezvoltarea abilităților sociale, de adaptare și lingvistice/ comunicare. Abilitățile specifice care reprezintă punctele principale ale intervenției includ complimentarea celorlalți, oferirea unui răspuns pentru ceilalți, împărțirea resurselor, dezvoltarea comportamentului de implicare în activități, inițierea interacțiunilor, reducerea manifestărilor comportamentelor neadecvate, promovarea abilitatilor de autonomie, dezvoltarea abilităților de joacă și conversațiile cu ceilalți.
Studiile din domeniul analizei comportamentale aplicate punctează că intervențiile de management personal au fost utilizate eficient în centre și în școli, pentru grupuri cu vârste cuprinse de la perioada preșcolară la perioada liceului.
Fazele implementării sistemului de management personal includ:
Pasul 1. Pregătirea sistemului de management personal
1. Pentru pregătirea sistemului de management, este necesar ca echipa terapeutică (coordonatorul, terapeuții, familia și cadrul didactic) să identifice comportamentului țintă pentru dezvoltare sau diminuare și să elaboreze o descriere clară a comportamentului țintă, în așa fel încât adulții implicați să o înțeleagă. Ulterior descrierea va fi prezentată copilului într-o manieră usor de înțeles.
Înainte de implementarea sistemului de management personal cu comportamente de interferență (comportamente pe care echipa dorește să le reducă), echipa trebuie să conducă o evaluare funcțională a comportamentului (EFC).
Echipa va identifica ulterior întăritorii și va elabora un sistem de colectare a datelor.
Pasul 2. Învățarea copilului sa utilizeze sistemului de management personal
Copilul trebuie sa aibă capacitatea de a demonstra trei elemente ale sistemului de management personal înainte de implementarea sa în instituția în care va fi utilizat. În primul rând, copilul ar trebui să manifeste comportamentele țintă (sau să nu le demonstreze, dacă comportamentele trebuie diminuate) și să facă diferența dintre comportamentele țintă care s-au manifestat sau nu. În al doilea rând, copilul ar trebui să aibă capacitatea de a se înregistra corect atunci când manifestă și nu manifestă comportamentele țintă. În al treilea rând, persoanele trebuie să își administreze întăritorii.
Pasul 3. Implementarea sistemului de management personal
1. Echipa terapeutică va asigura materialele necesare, utilizate în cadrul sistemului de
management personal, sau vor învăța copiii să adune independent materialele necesare.
2. Practicienii vor oferi copiilor semnale (ex. instrucțiuni verbale, mijloace vizuale) care să le semnalizeze începerea utilizării sistemului de management personal.
3. Practicienii vor învăța copiii cum să își înregistreze comportamentul, ajutându-i inițial să se monitorizeze corect și retragând treptat ajutorul.
4. Practicienii învață copiii să câștige accesul la întărire prin atingerea criteriului cerut.
Pasul 4. Promovarea independenței prin sistemul de management personal
Odată ce copiii isi înregistrează corect comportamentele și solicită independent sau isi oferă întărirea atunci când îndeplinesc criteriul, se vor continua pașii pentru promovarea unei independențe viitoare în utilizarea sistemului.