Magda Paslaru
Managing Partner, Rainbow
1. Vor creste sau vor scadea bugetele alocate PR-ului? Considerati ca vor fi diferente semnificative in anumite domenii sau in functie de dimensiunile companiilor?
Spre deosebire de anul acesta, in 2009, toate companiile (indiferent de marime) vor fi mult mai atente la modul in care cheltuie banii si se vor orienta catre zonele care le asigura un ROI cat mai mare. Acesta este si motivul pentru care inclin sa cred ca PR-ul va fi prezent in bugetul companiilor in continuare si va avea o pondere % mai mare decat in 2008.
2. Ce fel de campanii preconizati ca vor fi cautate de organizatii/recomandate de agentii (accent pe CSR, pe obtinere vizibilitate in media, pe evenimente etc.)?
Obiectivul principal al companiilor va fi pastrarea clientilor actuali (si mai putin atragerea de noi clienti), fapt ce va duce la campanii de comunicare targetate si la cresterea numarului de campanii tip CSR. Cu toate acestea, sunt convinsa ca vizibilitatea in media obtinuta prin actiuni de PR va ramane in continuare in topul preferintelor.
3. Considerati ca micile firme vor apela mai mult ca pana acum la PR? Credeti ca vor fi multi cei ce vor intreprinde in 2009 primele actiuni de PR?
Este greu de estimat daca nevoia de comunicare a companiilor mici va creste intr-atat incat sa investeasca in PR, acest lucru tine atat de evolutia lor financiara dar mai ales de viziunea managementului. O companie care nu a investit cat de putin in PR inca de la lansare, este putin probabil sa investeasca in 2009, doar pentru ca este recesiune.
4. Cine va avea o pondere mai mare: PR-ul in-house sau outsourcing-ul?
Raspunsul corect este: profesionistii. Indiferent din ce tabara sunt (client / agentie) profesionistii sunt singurii care vor avea de castigat.
5. ce schimbari vor fi din punct de vedere al comunicarii, relatiilor publice in 2009 fata de 2008 din punctul dumneavoastra de vedere?
Cred ca accentul va fi pus mai degraba pe consistenta mesajelor decat pe cantitatea lor (comunicam putin dar bine). Online-ul va avea un rol important si va fi parte din fiecare strategie PR.
6. Ce considerati ca va avea mai mare cautare in anul ce vine? Activitatile obisnuite sau unele noi sau mai putin utilizate pana acum? Au clientii o preferinta anume?
Majoritatea companiilor vor opta pentru PR-ul clasic, dar sunt convinsa ca cei ce isi doresc campanii deosebite si au curaj vor opta pentru inovatie si se vor diferentia cu adevarat.
7. care sunt tendintele lui 2009 la nivel de comunicare si PR?
2009 va aduce cateva schimbari de perceptie a consumatorilor si deci si de actiuni din partea companiilor :
– Preturile vor fi extrem de importante, intrucat vom asista la aparitia unei noi categorii de cumparatori – cumparatorii “cumpatati / intelepti”, astfel ne putem astepta la batalia ofertelor, discounturilor, bonusurilor, promotiilor.
– Diferentierea va fi mult mai importanta decat notorietatea. Prezentarea avantajului competitiv va fi mult mai important decat nr de oameni care au auzit de produsul tau, deoarece simplul fapt ca au auzit nu ii face pe cumparatorii cumpatati sa si cumpere.
– Media planning-ul va fi mai inovativ pentru ca eficienta media va depinde de creativitate si autenticitate.
– Mesajele ECO / VERZI vor avea o pondere din ce in ce mai mare in comunicare
Cu siguranta toate schimbarile produse de recesiune vor ingreuna job-ul celor ce lucreaza in marketing si comunicare. Cu toate acestea, cred ca aceste vremuri sunt “challenging” (in sens pozitiv) creand oportunitatea de a fi mai bun in ceea ce faci.
Magda Paslaru este Managing Partner al Rainbow – agentie de publicitate full-service ce vine in sustinerea business-ului clientilor sai prin colorful ideas. Dupa absolvirea Facultatii de Stiinte Politice si Administrative (in cadrul Universitatii Bucuresti), Magda a obtinut Masterul in Comunicare si relatii publice la Facultatea de Comunicare si Relatii de Publice David Ogilvy – SNSPA si a absolvit cursurile de Brand Management in cadrul Corporate University. {mosloadposition user10}