Bucureşti/Daytona. Cel de-al 19-lea BMW Art Car a experimentat o apariţie plină de evenimente în cursa de 24 de ore de la Daytona, obţinând locul al optulea în clasa GTLM. Prima etapă a sezonului 2017 din IMSA WeatherTech SportsCar Championship (IWSC) a oferit fanilor încă o dată o întrecere palpitantă până în ultimul tur.
Unul din punctele de atracţie ale cursei de 24 de ore ce a avut loc pe Daytona International Speedway a fost BMW M6 GTLM Art Car, creat de artistul american John Baldessari şi pilotat de Bill Auberlen (SUA), Alexander Sims (Marea Britanie), Augusto Farfus (Brazilia) şi Bruno Spengler (Canada). După 652 de tururi, Farfus a trecut linia de sosire la comenzile celui de-al 19-lea membru al colecţiei BMW Art Car. Cvartetul de piloţi, precum şi echipa tehnică a lui Bobby Rahal au oferit o evoluţie concentrată, în ciuda condiţiilor dificile, cu ploaie torenţială şi 21 de neutralizări cu steag galben. Victoria în categoria GTLM a revenit #66 Ford.
Maşina creată de Baldessari este doar al treilea BMW Art Car din istorie care încheie o cursă de 24 de ore în care a luat startul. Aceeaşi performanţă a mai fost reuşită doar de BMW 320i al lui Roy Lichtenstein la cursa de 24 de ore de la Le Mans în 1977 şi BMW M1 Art Car creat de Andy Warho în 1979, tot la LeMans. Cea mai recentă apariţie a unui BMW Art Car pe circuit a fost în 2010, când BMW M3 GT2 Art Car creat de Jeff Koons a fost în acţiune la Le Mans.
Prin contrast, a 55-a ediţie “Rolex 24 At Daytona” s-a încheiat prematur pentru #24 BMW M6 GTLM. După doar 14 tururi de cursă, John Edwards (SUA) – pilotul aflat în cockpit la startul cursei – s-a oprit la intrarea pe linia standurilor după ce partea spate a maşinii experimenta vibraţii puternice. BMW Team RLL a încercat să retrimită BMW M6 GTLM pe circuit, iar Edwards a reuşit o foarte scurtă revenire după o lungă perioadă de reparaţii. Cu toate acestea, el a fost obligat să se retragă definitiv după un singur tur, din cauza problemelor persistente la trenul de rulare. Ceilalţi piloţi ai echipajului #24, Martin Tomczyk (Germania), Kuno Wittmer (Canada) şi Nick Catsburg (Olanda), nu au participat la cursă.
Echipa Turner Motorsport a dovedit mult spirit de luptă în categoria GTD: Jens Klingmann (Germania), Jesse Krohn (Finlanda), Maxime Martin (Belgia) şi Justin Marks (SUA) au pierdut teren – şi numeroase tururi – din cauza unei intervenţii tehnice la modelul #96 BMW M6 GT3 după o coliziune în care au fost implicaţi pe timpul nopţii. Cu toate acestea, echipa a recuperat poziţiile în clasament, astfel că în final s-a clasat pe locul al optulea dintr-un total de 27 de participanţi GTD. Victoria în această categorie a fost obţinută de #28 Porsche.
Jens Marquardt (director BMW Motorsport): „Locul al optulea pentru BMW M6 GTLM Art Car a fost un final relativ conciliant după o cursă dificilă pentru noi. După ce maşina #24 a fost obligată să abandoneze prematur din motive tehnice, BMW Team RLL nu a renunţat. În final, cu toate acestea, un rezultat mai bun a fost imposibil în condiţiile dificile. În cea mai mare parte a cursei a trebuit să luptăm din greu. Şi echipa Turner Motorsport a dovedit un spirit de luptă remarcabil, încheind pe locul al optulea la categoria GTD, un rezultat respectabil pentru BMW M6 GT3 în ciuda pierderii de timp cauzată de accidentul pentru care echipajul nu a fost vinovat. Per total, fără îndoială că am fi preferat un start mai de succes în noul sezon IMSA WeatherTech SportsCar Championship. Cu toate acestea, nu a fost nici o surpriză majoră pentru noi că nu este uşor – în special pe acest circuit care are propriile sale provocări pentru automobile. Toată lumea poate observa că echilibrul de performanţă nu este încă perfect pentru platoul de concurs din acest an. Felicitări celor de la Ford pentru această victorie obţinută într-un final palpitant. Indiferent de rezultatul sportiv de la Rolex 24, apariţia celui de-al 19-lea BMW Art Car, creat de John Baldessari, a fost un adevărat punct de atracţie. Piloţii şi BMW Team RLL s-au bucurat de participarea la Daytona cu această operă de artă. Deja privim cu interes spre cel de-al doilea Art Car din acest an, creat de Cao Fei, care va fi prezent pe circuit la Macao la finalul anului. Cât priveşte sezonul IMSA, vrem să oferim o evoluţie mult mai bună în cursa de 12 ore de la Sebring, la jumătatea lunii martie, decât am reuşit aici, la Daytona.”
BMW Art Car #19 by John Baldessari
“Anterior, am făcut o singură lucrare în viaţa mea care a implicat un automobil, iar aceasta a fost imaginea unei maşini. Aşa că pentru proiectul BMW Art Car, am intrat pe un teritoriu necunoscut, nu doar în ceea ce priveşte subiectul, ci şi prin trecerea de la arta bidimensională la cea tridimensională. O provocare ce mi-a plăcut! Toate ideile mi-au venit dintr-o dată: de exemplu, punctul roşu de pe acoperiş, astfel încât să-l poţi vedea de sus, FAST pe o parte şi o imagine a maşinii pe cealaltă parte. Îmi place ambiguitatea de a avea două dimensiuni şi trei dimensiuni în acelaşi timp. Considerând automobilul ca un simbol al vieţii contemporane, conceptul meu s-a transformat într-o satiră jucăuşă, dar evidenţiază şi unele dintre ideile emblematice pe care le folosesc. Aşa că puteţi spune, BMW Art Car este, fără îndoială, o creaţie Baldessari tipică şi cea mai rapidă capodoperă pe care am creat-o vreodată!” – John Baldessari.
Pentru cel de-al 19-lea BMW Art Car, John Baldessari, ca legendă a întregii scene a artei din Los Angeles, a atras prin faimoasele sale simboluri artistice. În conceperea maşinii, artistul american a apelat la dispozitive stilistice binecunoscute şi a creat o lucrare care unifică practicile sale creatoare din ultimii 50 de ani într-o manieră unică. Ca adept al minimalismului, el a lucrat cu culori precum roşu, galben, albastru şi verde şi cu puncte monocrome, lăsându-şi amprenta asupra BMW M6 GTLM prin culorile sale familiare. Jocul ironic al lui Baldessari asupra multidimensionalităţii maşinii de curse ca obiect de artă este cel mai evident în reflectarea grafică a maşinii din profil. Iar prin “FAST” ca element tipografic central, artistul transferă în mod îndrăzneţ puterea BMW Art Car către exterior şi îl face să fie accesibil din punct de vedere vizual pentru spectatorii de pe circuit şi din muzeu.
John Baldessari a condus şi a supervizat designul celui de-al 19-lea BMW Art Car, care a fost realizat cu ajutorul unei echipe de ingineri BMW la începutul lunii noiembrie la centrul de pregătire pentru vopsit şi caroserii pe care BMW îl are la Oxnard, în California.
Colecţia BMW Art Car: 1975-2016
Cu începere din 1975, 17 artişti din lumea întreagă au creat BMW Art Cars pe baza automobilelor BMW contemporane. Colecţia a fost inaugurată când pilotul şi pasionatul de artă francez Hervé Poulain, în colaborare cu directorul BMW Motorsport de la acea vreme, Jochen Neerpasch, i-a cerut prietenului său, artistul american Alexander Calder, să creeze designul unei maşini. Rezultatul a fost un BMW 3.0 CSL care în 1975 a concurat în cursa de 24 de ore de la Le Mans şi care a devenit imediat o favorită a spectatorilor: colecţia BMW Art Car lua naştere. BMW Art Cars sunt expuse nu numai la domiciliul lor, Muzeul BMW din München, ci şi călătoresc pretutindeni în lume la expoziţii şi muzee din Asia, Europa şi America de Nord.
În noiembrie 2015, în cadrul unui eveniment organizat la Muzeul Solomon R. Guggenheim, BMW Group a anunţat numele celor doi artişti care vor crea următoarele BMW Art Cars. Pe lângă artistul american John Baldessari, artistul media Cao Fei, una dintre cele mai importante reprezentate ale artei contemporane din China – tocmai a primit premiul CAA Artist of the Year şi a avut o expoziţie solo la MoMA PS1 în 2016 -, creează în prezent designul unui alt automobil al acestei colecţii legendare. Premiera mondială a celui de-al 18-lea BMW Art Car va avea loc în vara anului 2017. Prin angajamentul lor, Cao Fei şi John Baldessari se vor alătura unei liste de artişti renumiţi precum Alexander Calder, Frank Stella, Roy Lichtenstein, Andy Warhol, Robert Rauschenberg şi David Hockney.
Juriul pentru al 18-lea şi al 19-lea Art Car a inclus următorii membri: Richard Armstrong (director – Muzeul Solomon R. Guggenheim, New York); Chris Dercon (fost director – Tate Modern, Londra); Juan Gaitán (director – Muzeul de Artă Contemporană Tamayo, Mexico City); Gabriele Horn (director – Institutul KW de Artă Contemporană, Berlin); Udo Kittelmann (director – Nationalgalerie Staatliche Museen zu Berlin); Dr. Matthias Mühling (director – Städtische Galerie im Lenbachhaus, München); Hans-Ulrich Obrist (codirector – Galeria Serpentine, Londra); Shwetal A. Patel (Bienala Kochi-Muziris, India); Beatrix Ruf (director – Muzeul Stedelijk, Amsterdam); Bisi Silva (director – Centrul pentru Artă Contemporană, Lagos); Philip Tinari (director – Centrul Ullens pentru Artă Contemporană, Bejing) şi Adam D. Weinberg (director – Muzeul Whitney de Artă Americană, New York).