Comisia Europeană a adoptat pe 18 decembrie o serie de șapte noi priorități pentru economia și societatea digitală. Rata de creștere înregistrată de economia digitală este de șapte ori mai mare față de cea pentru restul economiei, însă acest potențial este în prezent estompat de o fragmentare a cadrului de politici la nivel paneuropean. Prioritățile actuale sunt rezultatul unei ample revizuiri a politicilor și plasează un accent suplimentar asupra elementelor cu cel mai ridicat potențial de transformare din cadrul versiunii inițiale a Agendei digitale pentru Europa 2010.
Neelie Kroes, vicepreședintă a Comisiei Europene, a declarat: „2013 va fi anul cel mai aglomerat de până acum pentru agenda digitală. Principalele mele priorități sunt creșterea investițiilor în serviciile în bandă largă și maximizarea contribuțiilor sectorului digital la redresarea Europei.”
Punerea în aplicare integrală a acestei agende digitale actualizate ar conduce la creșterea PIB-ului european cu 5 % sau 1 500 EUR pe persoană în următorii opt ani, prin creșterea investițiilor în TIC, prin îmbunătățirea nivelurilor de competență informatică ale forței de muncă, prin facilitarea inovării în sectorul public și prin reformarea condițiilor-cadru pentru economia bazată pe internet. În ceea ce privește locurile de muncă, există riscul ca până la un milion de locuri de muncă în domeniul digital să rămână neocupate până în 2015, în lipsa unor măsuri la nivel paneuropean, iar prin construirea de infrastructuri ar putea fi create 1,2 milioane de locuri de muncă. Acest lucru ar conduce la o creștere până la 3,8 milioane a numărului de noi locuri de muncă în ansamblul economiei pe termen lung.
Noile priorități sunt:
1. Crearea unui nou cadru de reglementare stabil în domeniul serviciilor în bandă largă
Sunt necesare mai multe investiții private în rețelele în bandă largă fixe și mobile de mare viteză. Principala prioritate digitală a Comisiei pentru 2013 este, prin urmare, finalizarea unui nou cadru de reglementare stabil în domeniul serviciilor în bandă largă. Pachetul de zece acțiuni din 2013 va include recomandări privind un acces mai consolidat și nediscriminatoriu la rețea, noi metodologii de calcul al costurilor pentru accesul angro la rețelele în bandă largă, neutralitatea rețelei, serviciul universal și mecanismele pentru reducerea costurilor de inginerie civilă aferente extinderii serviciilor în bandă largă. Acesta se va baza pe noile orientări privind ajutoarele de stat în domeniul serviciilor în bandă largă și pe propunerile privind mecanismul de creditare Conectarea Europei.
2. Noi infrastructuri de servicii publice digitale prin mecanismul Conectarea Europei
Cu sprijinul Consiliului, Comisia va accelera extinderea serviciilor digitale (în special din punct de vedere al interoperabilității transfrontaliere a acestora) în domenii precum sistemele de identificare și semnătură electronică, mobilitatea întreprinderilor, inițiativa eJustiție, dosarele medicale electronice și platformele culturale, cum ar fi Europeana. Numai prin sistemul de achiziții publice electronice s‑ar putea realiza economii de 100 de miliarde EUR pe an, iar serviciile de guvernare electronică pot reduce costurile de administrare cu 15-20 %.
3. Lansarea Marii coaliții pentru promovarea competențelor și a creării de locuri de muncă în domeniul digital
Este necesară o coaliție care să ia măsuri concrete pentru a evita neocuparea a un milion de locuri de muncă în domeniul TIC până în 2015, din cauza lipsei de personal calificat. O astfel de situație poate fi evitată și ar fi inacceptabilă într-o perioadă în care rata generală a șomajului este ridicată. Comisia va coordona acțiunile din sectorul public și privat care au drept obiective: creșterea numărului stagiilor de formare în domeniul tehnologiei informației, crearea de legături mai directe între mediul educațional și cel de afaceri, adoptarea unor profiluri profesionale standard și promovarea certificării competențelor pentru a sprijini mobilitatea locurilor de muncă. De asemenea, Comisia va emite un plan de acțiune pentru sprijinirea antreprenorilor din domeniul serviciilor de internet și pentru promovarea unei Europe mai propice pentru înființarea de noi întreprinderi.
4. Elaborarea unor propuneri privind o strategie și o directivă în domeniul securității cibernetice la nivelul UE
Securitatea și libertatea online sunt indisociabile. UE ar trebui să ofere cele mai sigure medii online din lume, acordând atenția cuvenită libertății și vieții private a utilizatorilor. Comisia va prezenta o strategie și o propunere de directivă pentru a institui un nivel comun minim privind pregătirea la nivel național, inclusiv o platformă online pentru prevenirea și combaterea incidentelor cibernetice transfrontaliere, precum și cerințele de raportare a incidentelor. Acest lucru va stimula extinderea pieței europene a produselor în domeniul securității și al luării în considerare a vieții private începând cu momentul conceperii.
5. Actualizarea cadrului UE privind drepturile de autor
Modernizarea abordării drepturilor de autor este esențială pentru realizarea acestei piețe unice digitale. Prin urmare, Comisia va căuta o soluție pentru problemele legate de drepturile de autor care necesită progrese rapide prin intermediul unui dialog structurat cu părțile interesate în 2013. În paralel, Comisia va finaliza lucrările în curs care vizează revizuirea și modernizarea cadrului legislativ al UE privind drepturile de autor, astfel încât, în 2014, să se poată lua o decizie asupra unor eventuale propuneri de reformă legislativă (a se vedea MEMO/12/950).
6. Impulsionarea sistemului de „cloud computing” pe baza puterii de cumpărare a sectorului public
Comisia va lansa acțiuni pilot în cadrul parteneriatului european pentru „cloud computing” (IP/12/1225), care mobilizează puterea de cumpărare a sectorului public pentru a contribui la crearea celei mai mari piețe a TIC bazate pe „cloud computing” la nivel mondial, desființând cadrele naționale strâmte și percepțiile negative ale consumatorilor din prezent.
7. Lansarea unei noi strategii industriale în domeniul electronic
Comisia va propune o strategie industrială pentru micro- și nano-electronică, în scopul de a spori atractivitatea Europei pentru investiții în proiectare și producție, precum și de a realiza o cotă de piață mai mare la nivel mondial.
Context
Agenda digitală pentru Europa a fost adoptată în 2010, ca parte integrantă a strategiei Europa 2020, pentru stimularea economiei digitale și abordarea provocărilor societale prin TIC. De la acea dată, Consiliul European și Parlamentul European au solicitat consolidarea în continuare a poziției UE de lider digital și realizarea pieței unice digitale până în 2015 (concluziile Consiliului European din 28-29 iunie 2012 concluziile din 1-2 martie 2012).
Agenda digitală și‑a îndeplinit multe dintre obiective și urmează cursul stabilit pentru a îndeplini multe altele. Utilizarea curentă a internetului înregistrează o creștere constantă, în special în rândul categoriilor defavorizate. Numărul de cetățeni care nu au utilizat niciodată internetul este în scădere. În mod similar, cumpărăturile online devin tot mai răspândite, deși ritmul de creștere al comerțului electronic transfrontalier este prea lent. Serviciile în bandă largă de mare viteză arată primele semne de avânt, inclusiv conexiunile ultrarapide de peste 100 Mbps. Cu toate acestea, există încă diferențe semnificative între diversele state membre, diferențe care necesită măsuri active la nivelul politicilor europene pentru a fi reduse la minimum și eliminate.
Pagini Utile
● //ec.europa.eu/digital-agenda/news-redirect/9309
● Întrebări frecvente (MEMO/12/1000)
● Site-ul web dedicat Agendei digitale
● Site-ul web al comisarului Neelie Kroes
Urmăriți activitatea dnei Neelie Kroes pe Twitter