„Găina care a născut pui vii”, un proiect de media literacy inițiat de Ana-Maria Diceanu, specialist în comunicarea de criză şi jurnalistul Tudor Mușat alături de Școala de Valori & WizeGen își propune să ajungă anul acesta la 1000 de elevi din toată țara pentru a-i ajuta să descifreze corect mesajele din media de astăzi.
Lidl Romania susține Școala de Valori în acest proiect, prin programul său de grant-uri „Împreună cu Lidl pentru un viitor mai bun”. Cu ajutorul Lidl România, va fi lansat anul acesta un ghid pentru profesori, astfel încât aceștia să poată continua educarea tinerilor în vederea înțelegerii fenomenului de fake news și dezvoltarea unei gândiri critice care să îi ajute la depistarea acestora. De asemenea, proiectul o să se adreseze și profesorilor, Școala de Valori & WizeGen, organizând workshop-uri pentru aceștia. Întâlnirile o să ofere profesorilor instrumentele necesare pentru ca aceștia să continue discuțiile despre fake news și consumul responsabil de mass media la clasă.
„Tinerii și social media sunt ca Bonnie și Clyde, nedespărţiţi, dar letali în combinație dacă se pierd cu firea. În acest context mi se pare esențial ca tinerii să învețe să descifreze corect un mesaj, o informație și să înțeleagă că sunt responsabili atunci când dau share. Vorbim cu elevii inclusiv despre puterea social media în fenomenul cyberbullying, atât de des întâlnit în rândul acestora”, a spus Ana-Maria Diceanu, specialist comunicare.
La întâlnirile cu Ana-Maria Diceanu și Tudor Mușat elevii învață cum să citească știrile, cum să depisteze știrile false, cum să dea share unei informații în mod responsabil și de asemenea, cum facem content în social media fără să lezăm pe nimeni.
Ce întrebări să își pună pentru a verifica veridicitatea informațiilor pe care le citesc, care este diferența între știre și advertorial, cum iau naștere știrile, care este diferenţa între mass-media și social media și ce înseamnă să fii responsabil în social media, sunt alte teme pe care cei doi le aduc în fața tinerilor.
“Cred că jurnaliștii responsabili ar trebui să fie primii care să facă transparent modul în care se selectează și se prezintă știrile, să arate limitele unui act jurnalistic, atunci când e cazul și să-și îndemne publicul să se informeze din mai multe surse. Poate părea un sacrificiu comercial, dar pe termen lung va produce cititori și telespectatori avizați, cărora le va fi mai ușor să descifreze hățișul informațiilor și să ia decizii în cunoștință de cauză. Iar toate acestea cred că trebuie să se întâmple cât mai curând, fie că vorbim de tineri de vârsta liceului său chiar a școlii generale – de aici demersul nostru,” spune Tudor Mușat.
Programul se va desfășura anul acesta în liceele partenere Asociației Școala de Valori. 2 până la 6 ateliere per liceu, centrate pe educație experiențială, vor fi livrate elevilor într-o manieră atractivă, practică și inspirațională. Programul nu implică vreun cost din partea participanților. Elevii vor avea ocazia să intre în contact cu cele mai actuale noțiuni referitoare la media literacy, redactând revista/ziarul liceului prin intermediul know how-ul infuzat pe parcursul atelierelor de cei 2 traineri.
„Noile tehnologii (animaţiile digitale, jocurile tot mai intuitive, realitatea augmentată, inteligența artificială, proiectoarele holografice etc) au creat noi limbaje de comunicare şi un univers aparte. Platformele new media fac posibilă comunicarea în online, construiesc reputaţie şi identitate virtuală, și tot mai multă transparenţă și vizibilitate în viaţa noastră. Acum, adevărul poate fi alterat cu ușurință. Oricine poate filma sau fotografia un eveniment, poate scrie și posta anunțuri despre orice şi poate face ca lucrurile să pară altfel decât sunt în realitate. De aceea, este important să devenim mai sceptici, mai deschişi la a analiza situaţiile curente din mai multe perspective, și mai pregătiți în a ne dezvolta capacitatea de a înţelege semnificaţiile informațiilor la care ne auto-expunem. Acum, ca niciodată, este important să ne dezvoltăm abilitatea de a decoda vaste cantităţi de date și a le traduce în concepte abstracte şi a face conexiuni rapide. Este timpul să învățăm cum să filtrăm informaţia în funcţie de importanţa sa şi cum să ne folosim la maxim resursele cognitive. Cu mic cu mare, este imperativ să învățăm cum să recunoaștem o știre reală, să aflăm ce este acela un advertorial sau ce este publicitatea. Consider că acest proiect este obligatoriu pentru educația fundamentală a oricărui român, indiferent de vârsta pe care o are.” spune Silvia Bogdan, Managing Partner @ WizeGen
Despre Școala de Valori & WizeGen
Şcoala de Valori este o organizaţie nonguvernamentală modernă ce are ca viziune dezvoltarea unei societăţi bazate pe valori prin educaţie inovativă. Punem sub semnul întrebării graniţele educaţiei tradiţionale şi creăm oportunitatea persoanelor de a accesa informaţii de valoare, experienţe de formare a caracterului, de a interacţiona cu modele pozitive şi de a avea expunere internaţională, cu scopul de a creşte responsabilitatea personală şi controlul fiecăruia asupra alegerilor personale (www.scoaladevalori.ro).
WizeGen este un business social specializat în crearea de ecosisteme de învățare în companii, care fac posibilă colaborarea eficientă și inspirată între Baby Boomers, Generația X, Millenials și Generația Z. Dezvoltăm produse educaționale integrate, care pregătesc organizațiile să-și creeze strategii inteligente, metodologii de lucru versatile și procese sofisticate, dar ușor de aplicat, perfect adaptate noilor generații. Având peste 8 ani de expertiză în proiecte educaționale și de cercetare a tinerei generații, în care am contribuit la evoluția a mai mult de 30.000 de adolescenți și studenți și a zeci de organizații partenere, astăzi oferim companiilor consultanță în regândirea modelului de business, din perspectiva armonizării lucrului între generații. Asociația Școala de Valori este membru fondator și acționar al WizeGen.
Noi, la Școala de Valori și WizeGen, căutăm cele mai relevante insight-uri despre generații, cu scopul de a crea contexte potrivite în care tinerii și adulții se bucură real de lucrul împreună, fac schimb de valoare și își dezvoltă deliberat propriile procese de învățare pe parcursul întregii vieți.
Despre traineri
Tudor Mușat lucrează în audiovizual de 20 de ani, timp în care a realizat programe de știri la Radio Total, BBC Londra, Realitatea TV, iar acum la Digi 24. Susţine cursuri de jurnalism şi comunicare şi este invitat adesea ca vorbitor la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării.
Ana-Maria Diceanu are o experiență în comunicare de peste 18 ani și este unul dintre cei mai apreciați specialiști în comunicarea de criză din România. În ultimii doi ani și-a dedicat timp și resurse pentru educarea pieței privind evaluarea impactului activităților de relații publice în businessul companiilor.