Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Licitatiile lunii aprilie au facut inca un pas catre o piata de arta matura

Arta contemporană debutează în forţă, în timp ce operele de patrimoniu continuă să se aprecieze – un nou record de vânzare a fost stabilit la Artmark cu o lucrare de Nicolae Grigorescu

● LICITAŢIA DE ART-NOUVEAU ŞI ROMANTISM
A realizat o rată de adjudecare de 100% şi un total de 406.450 €, arătând apetitul colecţionarilor şi investitorilor români pentru arta românească de la începutul secolului al XX-lea
● LICITAŢIA DE POSTMODERNISM ŞI CONTEMPORANĂ
A realizat o rată de adjudecare de 77% şi un total de 234.655 €, un rezultat apreciabil pentru prima licitaţie Artmark dedicată artei contemporane

Seara de miercuri a adus încă un eveniment notabil pe piaţa românească de artă, prin cele două licitaţii tematice consecutive, care au stârnit interesul unui număr mare de colecţionari şi investitori. De această dată, oferta s-a concentrat pe opere realizate de artişti consacraţi, ilustrative pentru influenţele moderne pătrunse la cumpăna dintre secolele XIX şi XX în arta românească şi lucrări de artă aparţinând ultimelor decenii, care mărturisesc direcţiile pe care le-a luat arta contemporană în România. Dacă primele au atras prin graţia stilului şi farmecul Fin de siècle, celelalte au impresionat prin libertatea de expresie şi prospeţimea ideilor, îndemnându-i pe participanţi, care au umplut sala, să liciteze însufleţit pentru majoritatea loturilor celor două licitaţii.

Licitaţia de Art-Nouveau şi Romantism a fost bogată în momente captivante. Încă de la început, opera „Culegătorii de cartofi” de Camil Ressu, a fost adjudecată pentru suma de 18.000 €, limita maximă a intervalului estimativ, după ce a fost disputată de patru participanţi, toţi prin telefon. A urmat „Sf. Ecaterina” de Nicolae Vermont (est. € 2.200 – 3.300), unul dintre cel mai intens licitate loturi, adjudecat cu 11.000 €, în aplauzele sălii. Încă o vânzare semnificativă a fost cea a picturii „Crini imperiali” de Nicolae Tonitza, pentru care ciocanul de licitaţie a căzut la valoarea de 30.000 €, la mijlocul intervalului estimat ( € 25.000 – 35.000). Şi „Doamna cu voal” de Nicolae Tonitza (est. € 8.000 – 15.000) a reuşit o vânzare consistentă, fiind adjudecată la suma de 15.500 €.

La strigarea lotului 15, pictura „Ţărăncuţă odihnindu-se” de Nicolae Grigorescu, piesa centrală a licitaţiei, din sală au răspuns două palete de licitaţie, la care s-au mai adăugat pe parcurs alte trei, care au parcurs alert 24 de paşi de strigare. Opera de importanţă majoră în istoria picturii româneşti – reprezentând unul dintre cele mai încântătoare figuri feminine, într-o compoziţie de influenţă romantică – a fost adjudecată cu suma de 270.000 € (est. € 150.000 – 250.000), devenind cea mai scumpă lucrare de artă vândută în România şi cea de-a treia lucrare care depăşeşte, în acest an, pragul psihologic de 200.000 €. Clasamentul celor mai importante vânzări de artă din ţară este astfel dominat de Nicolae Grigorescu, care ocupă primele patru poziţii. Cumpărătorul, care a licitat printr-un reprezentant aflat în sală, este un investitor român cu interese recente dar consistente în bursa pieţei de artă, care doreşte să rămână anonim.

Licitaţia de Postmodernism şi Contemporană a început într-o sală deja antrenată de ritmul adjudecărilor, umplută la capacitate maximă. Prima licitaţie Artmark dedicată exclusiv ultimelor cinci decenii de artă românească, cu accent pe lucrările artiştilor din noua generaţie, a adunat un număr mare de investitori tineri şi colecţionari cu viziune. Aceştia, informaţi cu privire la perspectivele de creştere a cotaţiilor artiştilor tineri – unii dintre ei afirmaţi sau pe cale de a deveni cunoscuţi pe plan internaţional – au achiziţionat 77% dintre cele 95 de loturi ale licitaţiei.

Vedeta licitaţiei a fost în acelaşi timp şi cea mai mare lucrare de artă scoasă vreodată în licitaţie în lume. Se intitulează „Prinţesa” şi reprezintă o locomotivă desenată în mărime naturală, care măsoară 4,5 metri înălţime şi 20 de metri lungime, realizată de către Alexandru Bunescu (n. 1988). Parte a unui proiect pe care plănuieşte să îl desfăşoare pe durata întregii sale vieţi, locomotiva a atras atenţia tuturor prin dimensiunea sa impresionantă şi simbolistica existenţială pe care artistul i-o atribuie. În momentul în care licitaţia a ajuns la penultimul lot, „Prinţesa” (est. € 50.000 – 60.000), atenţia era concentrată asupra lucrării expuse pe toată lungimea sălii de licitaţie, precum şi către răspunsul sălii. Un participant din sală a adjudecat lucrarea la preţul de pornire, stabilit la valoarea de 35.000 €, spre admiraţia publicului, care l-a felicitat prin aplauze.

Licitaţia s-a mândrit cu mai multe lucrări importante ale unora dintre figurile centrale ale postmodernismului românesc, care au atras participanţi din sală şi prin telefon în concursul de oferte. Una dintre cele mai importante vânzări a fost obţinută de pictura „Enescu” de Corneliu Baba (est. € 15.000 – 25.000), adjudecată pentru suma de 16.000 €. Artist din aceeaşi generaţie, Alexandru Ciucurencu, a fost reprezentat în licitaţie de două picturi, dintre care una a depăşit în vânzare valoarea maximă estimativă: „Peisaj albastru” (est. € 8.000 – 14.000), vândută cu 16.500 €.

Secţiunea ce grupa lucrările de artă ale artiştilor tineri a fost primită cu interes, cumpărătorii profitând de preţurile încă accesibile la care au putut să achiziţioneze lucrări ale unor artişti cu o intensă activitate expoziţională în străinătate, în curs de afirmare internaţională. Cele mai bune preţuri au fost obţinute în licitaţie de Roman Tolici, pentru pictura „Un joc” (est. € 4.000 – 6.000), achiziţionată pentru 5.500 €, Mircea Suciu, cu pictura „Take a bow” (est. € 4.000 – 7.500), adjudecată pentru 7.500 € şi Teodor Graur, cu lucrarea „Fotoliu-perete” (est. € 6.000 – 12.000), cumpărată cu 9.500 €.

La sfârşitul licitaţiilor, Manuela Plapcianu, CEO al Casei de Licitaţii Artmark, declara: „Construcţia pieţei de artă contemporană, aflată abia la început, a făcut un pas considerabil în această seară. Preţul maxim oferit în licitaţie pentru o lucrare a unui artist tânăr a urcat de la 5.500 € – performanţă la care ajunsese în Licitaţia de Toamnă 2010 – la 35.000 €. Mai departe, este nevoie de determinare, strategii pe termen lung, profesionalism, responsabilitate şi colaborare între toţi jucătorii de pe piaţă, pentru ca ea să devină funcţională şi să susţină un mediu artistic valoros pe plan internaţional.”

Licitaţia de Art-Nouveau şi Romantism

Totalul vânzărilor: 406.450€
Rata de adjudecare: 100% din numărul loturilor
Numărul de loturi oferite: 27
Loturi adjudecate: 27

Cele mai ridicate valori atinse:
1. Nicolae Grigorescu, „Ţărăncuţă odihnindu-se”, 270.000 €
2. Nicolae Tonitza, „Crini imperiali”, 30.000 €
3. Camil Ressu, „Culegătorii de cartofi”, 18.000 €

Cele mai semnificative recorduri de autor:
1. Nicolae Grigorescu, „Ţărăncuţă odihnindu-se”, 270.000 €

Licitaţia de Postmodernism şi Contemporană

Totalul vânzărilor: 234.655€
Rata de adjudecare: 77% din numărul loturilor
Numărul de loturi oferite: 95
Loturi adjudecate: 73

Cele mai ridicate valori atinse:
1. Alexandru Bunescu, „Prinţesa”, 35.000 €
2. Alexandru Ciucurencu, „Peisaj albastru”, 16.500 €
3. Corneliu Baba, „Enescu”, 16.000 €

Cele mai semnificative recorduri de autor:
1. xandru Bunescu, „Prinţesa”, 35.000 €

Bucuresti, 14.04.2011

{mosloadposition user9}
By Liliana Kipper

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.