O mica istorie a picturii de șevalet
Miercuri, 1 octombrie 2014, ARA Art organizează o licitaţie cu peste 130 de lucrări de artă plastică şi decorativă aparținând mai multor curente artistice. Astfel, colecția de lucrări semnate de Nicolae Grigorescu, Theodor Aman, Ștefan Luchian, Theodor Pallady, Camil Ressu, Nicolae Tonitza, Iosif Iser, Jules Perahim și chiar Henri Matisse, devine o veritabilă incursiune în istoria picturii de șevalet, de la clasicitate, trecând prin modernism și îndreptându-se spre avangardă.
Evenimentul are loc la Casa Capşa (Sala de Marmură), la ora 19, iar expoziția care anticipează Licitația este deschisă doritorilor de frumos în perioada 29 septembrie – 1 octombrie, între orele 11 și 19.
În cadrul licitației vor fi prezentate tablouri semnate de exponenți ai clasicismului, precum: Ion Balomir, căruia îi este atribuită lucrarea Boieroaică în ulei pe pânză, o lucrare în premieră pe piața de artă. Un alt portret clasic scos la licitație de Ara Art este Femeia în negru (în ulei pe carton) semnat Theodor Aman. Lista artiștilor clasici este întregită de Nicolae Grigorescu, în mod incontestabil cel mai mare desenator al nostru, cu desenul în cărbune Pe malul Senei.
Rămânem cantonați în clasicitate și când vorbim despre lucrarea semnată Ștefan Luchian, Tăurași la ieslă, care dovedește rolul însemnat al lui Nicolae Grigorescu în formarea lui Luchian, atât prin unele detalii de tehnică a culorii, cât și prin tematică. Iar lucrarea Autoportret, realizată prin tehnică mixtă: pastel și cărbune pe hârtie, ne înfățișează un Ștefan Luchian din profil cu o privire contemplativă, de o fascinantă tristețe, o imagine rară pe care orice iubitor de artă o va prețui.
Lucrările lui Artur Verona (47. Ciobăniță în iarbă, pictură realizată prin tehnică mixtă: tuș, acurelă și guașă vernisată pe carton subțire), Ludovic Bassarab (78. Care cu boi la Orății, ulei pe carton), Ion Panteli-Stanciu (79. Car cu boi, ulei pe pânză) și Ion Marinescu Vîlsan (76. Păstorița, ulei pe pânză), dovedesc că prestigiul lui Nicolae Grigorescu nu a contenit să influențeze arta românească nici după moartea acestuia.
Iar Constantin Daniel Stahi îngrămădește într-o dezordine ostentativă toate lucrurile mărunte care alcătuiesc un ”Ospăț”, într-o pictură în ulei pe pânză care dovedește o dată în plus de ce este numit și „Chardin-ul picturii românești”.
Ne îndreptăm spre modernism și avangardă menționându-l pe Camil Ressu, cu lucrările “Valea Tarlungului” (ulei pe placaj) și “Bust de adolescentă cu fundiță roz” (nud realizat în ulei pe pânză), o dovadă în plus că nu întâmplător a rămas în conștiința publicului drept un pictor atras de resursele expresive ale prezenței umane.
Despre Nicolae Dărăscu, Ion Vianu spunea că ”a știut să deslușească, în aer, culoarea…” , un adevăr perceptibil în lucrarea ”Balcic”, în ulei pe pânză, care se va licita la AraArt. Iar Nicolae Tonitza sau “pictorul copiilor” este prezent în licitația AraArt cu portretul fiicei sale, ”Irina”, tot ulei pe pînză.
Iosif Iser este prezent în licitația AraArt cu lucrarea ”Odaliscă”, drept mărturie că a fost “un pictor realist… cu viziune eminamente modernă”, așa cum l-a denumit Nicolae Tonitza.
În limbajul pictural al lui Ion Țuculescu, prezent cu patru lucrări în licitația AraArt, se recunoaște influența organic asimilată a maeștrilor preferati: gravitatea de sentiment în fața naturii a lui Ion Andreescu (în ”Golful Balcicului” și ”Balcic”), luminozitatea solară, duioșia și lirismul lui Ștefan Luchian (în ”Grădina de la Ștefănești”), consistența de pastă și acea sclipire de piatră prețioasă a culorii lui Gheorghe Petrașcu (în ”Nud”).
Încheiem cu artiștii care rup orice legătură cu tradiția și care aparțin curentelor de avangardă (expresionism, cubism, constructivism, suprarealism): Max Herman Maxy, Marcel Iancu și Jules Perahim.
De asemenea, o lucrare extrem de valoroasă este și “Blue Nude”, semnată Henri Matisse.
Lucrările şi detaliile tehnice pot fi studiate pe site-ul Galeriei de Artă şi Casei de Licitaţii ARA Art, www.araart.ro.