Impresionismul a adus în licitaţie un număr record de participanţi, cea mai ridicată rată de adjudecare şi cel mai mare total de vânzări. Aceste performanţe arată că arta este din nou dorită în România şi că valoarea sa de piaţă începe să o reflecte pe cea culturală.
Licitaţia de Impresionism şi Postimpresionism românesc a înregistrat cel mai mare număr de spectatori prezenţi vreodată la o licitaţie de artă în România, cel mai mare procent de adjudecare – 88,2% – şi cel mai mare total al vânzărilor – 813.500 euro – cifre care vorbesc despre alinierea ţării noastre la un nivel occidental de interes în artă şi despre potenţialul pe care îl are arta în piaţa românească investiţională.
Licitaţia Operele de artă puse în vânzare reprezintă realizări excepţionale ale celor mai importanţi pictori români care fie au abordat fie s-au apropiat, în anumite momente ale creaţiei lor, de genurile Impresionismului şi Postimpresionismului: Lucian Grigorescu, Jean Steriadi, Nicolae Dărăscu, Samuel Mützner, Nicolae Grigorescu, Eustaţiu Stoenescu, Ştefan Popescu, Dumitru Ghiaţă, Ştefan Luchian, Ion Theodorescu-Sion ş.a. Expoziţia licitaţiei, deschisă în foaierul Operei, a avut peste 1000 de vizitatori, fapt ce demonstrează o dată în plus că Impresionismul românesc se bucură de atenţia meritată.
Cel mai captivant moment al evenimentului a fost strigarea lotului 103, pictura „Car cu boi” de Nicolae Grigorescu, cea mai amplă lucrare a artistului scoasă la licitaţie şi totodată lucrarea estimată la cea mai mare valoare. Spectatorii au urmărit dacă la bătaia ciocanului se va depăşi recordul atins de pictura „Aişe” de Camil Ressu (adjudecată în Licitaţia de Vară Artmark pentru 160.000 de euro), iar „Car cu boi” va ajunge cea mai scumpă pictură vândută vreodată în România. Licitatorul a strigat însă „Adjudecat!” la valoarea de 155.000 de euro, Grigorescu urcând pe locul al doilea în clasamentul celor mai bine vânduţi pictori români.
Seara a avut mai multe puncte culminante, deoarece alături de pictura „Car cu boi”, au fost adjudecate la valori însemnate şi alte opere remarcabile. „Trandafiri” de Ştefan Luchian, „Lila în galben” de Francisc Şirato, „Natură statică cu bujori şi cărţi” de Nicolae Dărăscu, „Băieţi scăldându-se” de Camil Ressu sau „Cartierul tătărăsc la amiază” de ilustrul reprezentant al Impresionismului românesc, Jean Al. Steriadi, au obţinut în licitaţie sume ce au stârnit aplauzele publicului. Cifra totală a vânzărilor de joi seară este cea mai ridicată atinsă de o licitaţie de artă din România, un alt record înregistrând şi rata de adjudecare, de peste 88%, rezultate ce au încheiat cu succes un eveniment în care arta românească a strălucit. Aceste performanţe confirmă intrarea influentă pe piaţa de artă a investitorilor, care se orientează către opere de artă majore, cu certitudinea că valoarea acestora nu poate decât să crească într-o piaţă promiţătoare, care s-a dublat în ultimul an şi continuă să crească cu fiecare nouă licitaţie de marcă.
Licitaţia de Impresionism şi Postimpresionism românesc, desfăşurată aseară, a marcat începutul unui nou sezon în piaţa de artă din România, unul care, apreciind după rezultatele spectaculoase ale primului eveniment, se anunţă a aduce o schimbare majoră condiţiilor în care se desfăşoară tranzacţiile cu artă în România. Cei 600 de participanţi sosiţi la Opera Naţională pentru a se bucura de spectacolul din jurul unor opere celebre, au demonstrat că arta de valoare, pusă într-un context rafinat, poate stârni entuziasmul, chiar şi atunci când alte probleme sunt la ordinea zilei.
Totalul vânzărilor: 813.500 euro
Rata de adjudecare: 88,2% din numărul loturilor
Numărul de loturi oferite: 127
Loturi adjudecate: 112
Cele mai ridicate valori atinse:
1. „Car cu boi” de Nicolae Grigorescu, adjudecată la valoarea de 155.000 euro
2. „Trandafiri” de Ştefan Luchian, adjudecată pentru 50.000 euro „Lila în galben” de Francisc Şirato, adjudecată pentru 50.000 euro
3. „Natură statică cu bujori şi cărţi” de Nicolae Dărăscu, adjudecată pentru 42.000 euro
Noile recorduri de autor:
1. Octav Angheluţă, „Copil cu beretă verde”, 8.000 euro
2. Octav Băncilă, „Ţărăncuţă”, 15.500 euro
3. Nicolae Dărăscu, „Natură statică cu bujori şi cărţi”, 42.000 euro
4. Nicolae Grigorescu, „Car cu boi”, 155.000 euro
5. Apostol Mănciulescu, „Florăreasă”, 7.500 euro
6. Rudolf Negely, „Port la Adriatică”, 5.500 euro – record menţinut
7. Rudolf Schweitzer-Cumpăna, „Hamali în portul Brăila”, 21.000 euro
8. Jean Alexandru Steriadi, „Cartierul tătărăsc la amiază”, 24.000 euro
9. Francisc Şirato, „Lila în galben”, 50.000 euro
10. Nicolae Vermont, „Pe gânduri”, 12.500 euro