Librex, unul dintre principalii jucători de pe piața locală de carte, a încheiat anul 2020 cu afaceri de 1 milion de euro, cu 186% mai mult comparativ cu 2019.
Așteptările pentru anul în curs sunt în linie cu vânzările din ianuarie, în valoare de 205.000 euro, record absolut în istoria companiei și cu 300% mai mari comparativ cu cele raportate în ianuarie 2020.
Motoare de creștere
Măsura cu cel mai mare impact în rezultatele obținute a fost eliminarea taxei de transport pentru toate comenzile plasate pe site, măsură adoptată anul trecut, la începutul declarării Stării de Urgență. De atunci și până în prezent, Librex a fost singurul jucător din piața de carte care a oferit serviciul de transport cu titlu gratuit.
O pondere însemnată o constituie și investițiile în valoare de 125.000 de euro realizate în dezvoltarea soluțiilor și serviciilor online, în dezvoltarea capacității operaționale și logistice, precum și în costuri de marketing.
Nu în ultimul rând, segmentul de e-commerce și-a menținut ritmul de creștere și în 2020, estimat de companie undeva la 30 – 40%, ceea ce s-a tradus în mai multe comenzi și, implicit, venituri pentru Librex.
Obiective în 2021
Pentru a susține ritmul de creștere, Librex triplează bugetul de investiții la 300.000 de euro, sumă ce va acoperi mutarea într-un nou depozit, de cinci ori mai mare decât precedentul, serviciul propriu de pick-up point și locker și triplarea numărului de angajați.
Acestora li se adaugă serviciile anunțate anul trecut – dezvoltarea ofertei de cărți în limba engleză, introducerea produselor de paptetărie, jocuri și jucării – care urmează să fie implementate la finalul trimestrului trei.
Previziuni și trenduri în piața de carte
Librex este de părere că, în 2021, piața de carte va reveni la cifrele din 2019. “Măsurile de prevenire a Coronavirusului au stimulat competitivitatea și îmbunătățirea serviciilor și a ofertei în pieța de carte. Distanțarea fizică a adus o explozie de lansări online și mai multă interacțiune între autori și cititori, ambele aspecte favorizând creșterea interesului din partea clienților. Nu în ultimul rând, atât autorii, cât și cititorii, au avut mai mult timp disponibil pentru a se dedica fenomenului, aspect din care toți jucătorii implicați au avut de câștigat. Ne place să credem că acest timp câștigat a însemnat pentru mulți fie descoperirea, fie întoarcerea la lectură.”, Ionuț Radu, fondator Librex.
Obiceiuri de consum
În 2020, peste 55% din venituri au fost generate de categoriile beletristică, dezvoltare personală și cărți pentru copii. În completare, categoria cărților pentru adolescenți are toate premisele să devină un challenger serios, întrucât a crescut cu 250% în vânzări comparativ cu 2019.
Cele mai bine vândute titluri au fost Arta subtilă a nepăsării (Mark Manson), Acolo unde cântă racii (Delia Owens) și Tată bogat, tată sărac (Robert T. Kiyosaki).
Ponderea comenzilor se împarte între București (aproximativ 35%) și restul țării, majoritar în orașele Cluj Napoca, Timișoara, Iași, Brașov, Constanța și Galați. Perioada cea mai prolifică a fost septembrie – decembrie, datorită Black Friday, sărbătorilor de iarnă și începutului de an școlar.
81% dintre comenzi au fost plasate de pe dispozitive mobile, în timp ce 56% dintre acestea au fost achitate cu cardul (comparativ cu 18% în 2019).