1 000 000 de voluntari implicati in cea mai mare miscare sociala din Romania
In toamna anului 2009, o echipa curajoasa de voluntari se intalnea pentru prima data si punea la cale cea mai ambitioasa initiativa de voluntariat din tara noastra. 5 ani mai tarziu, comunitatea “Let`s Do It, Romania!” inseamna peste 1 000 000 de voluntari, care au sustinut ideea cu tot ce au avut mai valoros: timp, energie, resurse financiare, experienta, si, cel mai important lucru, cu incredere si pasiune.
Pentru a sarbatori acest moment important, “Let`s Do It, Romania!” lanseaza campania “1 milion de experiente “Let`s Do It!” si ii invita pe voluntari sa impartaseasca amintirile si experientele lor, folosind hastag-ul #LDIR5ani. Amintirile pot fi sub forma video, poza sau text si pot fi impartasite pe Facebook, Twitter sau Instagram. Site-ul www.letsdoitromania.ro a fost transformat intr-un board imens si va fi gazda mesajelor de la voluntari. De asemenea, pagina oficiala de Facebook a dat startul “Lunii Melancoliei”, iar fanii pot rememora zilnic cele mai importante si emotionante momente din cei 5 ani.
Cum arata 5 ani de “Let`s Do It, Romania!”
De la participarea la Ziua de Curatenie Nationala, la implicarea in echipa de organizare, de la sustinerea cu experienta relevanta in domenii ca IT, publicitate, HR, finance, gestiunea deseurilor, media, logistica, la resurse financiare dedicate, “Let`s Do It, Romania!” s-a bucurat de foarte multa sustinere. Peste 8 500 000 de ore de voluntariat au fost dedicate proiectului. Dintre voluntarii care au participat la Ziua de Curatenie Nationala, 550 000 au fost elevi.
La nivel national, peste 2500 de voluntari au facut parte din echipa de organizare, fiind implicate toate judetele din Romania. Peste 350 de ONG-uri au devenit partenere in organizare, comunicare, mobilizarea si gestionarea voluntarilor. Peste 4 500 000 de ore de voluntariat au fost oferite de voluntari pentru organizarea Zilei Curatenie Nationala, din 2010 si pana astazi.
In cele 5 editii de proiect (2010, 2011, 2012, 2013, 2014), voluntarii au reusit sa stranga peste 2 200 000 de saci de deseuri, reprezentand 22 500 de tone. Procentul de reciclare al deseurilor colectate a crescut de la an la an, de la 17% in 2010, la 26% in 2011, 35% in 2012 si 49% in 2013.
Initiativa s-a bucurat de sprijinul autoritatilor centrale si locale. Ministerul Mediului si Schimbarilor Climatice si Ministerul Educatiei Nationale au fost parteneri constanti, iar la nivel local, peste 1700 de primarii au fost implicate in medie in fiecare an.
“Let`s Do It, Romania!” a atras atentia si mediului corporate. Companii din cele mai variate domenii (retail, bancar, telecomunicatii, FMCG) s-au implicat in proiect, oferind resurse financiare sau materiale si participand cu zeci sau chiar sute de voluntari la actiunile de curatenie. 275 000 de euro au fost atrasi in cei 5 ani.
Peste 55 de persoane publice din muzica, sport, teatru sau televiziune au devenit o voce puternica pentru “Let`s Do It, Romania!” in mediul online si in mass media, prin intermediul testimonialelor, interviurilor si al aparitiilor in spoturile TV si radio. Initiativa a avut parte si de 2 imnuri, primul dintre ele – “Tara mea”, un remake dupa celebra melodie Partizan – “Fata mea”, iar cel de-al doilea – “Sa ne dam tara la curatat”, o piesa compusa special de Dan Teodorescu de la trupa Taxi. Smiley, Andreea Raicu, Holograf, Adi Despot, Leonard Doroftei, Helmuth Duckadam, Cornel Ilie, Alex Velea, Bitza, Andi Moisescu, Pavel Bartos, Hi-Q, Zoli Toth, Dana Rogoz, Cabral, Luminita Anghel sunt doar cateva dintre numele care i-au invitat pe romani sa iasa la curatenie.
In cei 5 ani de cand a luat nastere, “Let`s Do It, Romania!” a reprezentat o sursa de inspiratie pentru alte initiative ale societatii civile, iar impactul pe care l-a avut in societatea romaneasca a fost recunoscut prin peste 10 premii si distinctii acordate de-a lungul timpului: 2 premii I la Gala Societatii Civile, un Golden PR Award la PR Award, pentru campania de comunicare si numeroase alte premii, atat din partea mass media, cat si din partea mediului corporate.
Insa, dincolo de cifre si distinctii, “Let`s Do It, Romania!” a aratat ca initiativele de amploare, care propun o schimbare pozitiva si care mobilizeaza sute de mii de voluntari pentru o cauza comuna sunt posibile si in Romania. Echipa “Let`s Do It, Romania!” multumeste cu bucurie si recunostinta celor 1 000 000 de voluntari care au contribuit pentru ca astazi sa sarbatorim impreuna 5 ani de “Let`s Do It, Romania!”.
Ce spune echipa “Let`s Do It, Romania!”:
“Let`s Do It, Romania!” a insemnat cea mai mare provocare profesionala si personala pentru mine. Am intrat in proiect in toamna anului 2009 cu dorinta de a verifica daca un proiect aparent imposibil poate deveni posibil in Romania. Am reusit ca, in 5 ani, sa schimbam radical viziunea asupra voluntariatului si sa aducem alaturi de noi toti actorii importanti ai societatii noastre.
Exista o traditie la romani de a incepe foarte multe proiecte in acelasi timp si de a nu termina decat foarte putine dintre ele. Noi suntem mandri ca am finaizat foarte multe proiecte in acesti 5 ani, pornind de la actiune nationale de curatenie si continuand cu educatie ecologica in mii de scoli, ateliere de reciclare, tabere ecologice, participarea la proiecte legislative si curatenia in judetele dunarene. Sa faci parte din “Let`s Do It, Romania!” este un sentiment incredibil, pe care, cu siguranta, nu-l uita niciunul dintre romanii care au participat la actiunile noastre … sentimentul de Doer! – Stefan Buciuc, Presedinte
Daca e sa ma intrebe cineva cu ce ma mandresc, la nivel personal sau profesional, atunci, cu siguranta, “Let`s Do It, Romania!” este raspunsul. Din perspectiva unui om de comunicare, sa convingi sute de mii de romani sa iasa la curatenie este o provocare enorma. Am trecut, impreuna, de la o idee total nebuneasca, la cea mai mare miscare sociala din Romania. Astazi, “Let`s Do It, Romania!” este un brand popular si, foarte important, un brand de incredere, curat. Am tinut intotdeauna foarte mult la sinceritate si integritate si asta ne-a ghidat fiecare pas. Am spus de la inceput ca reprezentam o initiativa care vorbeste despre deschidere si actiune, despre a fi tu schimbarea pe care vrei sa o vezi in lume. Cred ca, dupa 5 ani, am aratat ca in Romania exista foarte multi oameni cu initiativa, carora le pasa, gata oricand sa puna suflet in actiuni care fac bine acestei tari. Iar eu sunt bucuroasa sa fac parte dintr-o asemenea echipa – pentru mine inseamna curaj si inspiratie”. Anca Banita, Coordonator Comunicare
Pentru echipa de comunicare, provocarile au fost foarte mari: mesajul proiectului sa ajunga in casele cat mai multor oameni, sa reusim sa avem alaturi de noi mass-media locale si nationale, persoane publice care sa devina ambasadori, sa fim prezenti la cat mai multe evenimente, sa avem produse branduite, un imn al proiectului, materiale video, spoturi TV si radio. De multe ori, presiunea a fost mare, pentru ca de noi depindea ca mesajul nostru sa fie auzit si astfel, proiectul sa se dezvolte, sa atragem parteneri si sa fie o reusita. Toate cele 4 editii de “Let’s Do It, Romania!” ne-au invatat sa facem lucrurile mai bine, sa pastram o imagine curata pentru proiect, pentru a ramane iubit de locuitorii Romaniei de toate varstele. Anamaria Hancu, Coordonator Comunicare
In tot acest timp, echipa de IT si-a propus sa imbunatateasca doua procese cheie pentru organizarea zilei de Curatenie Nationala: cartarea si alocarea mormanelor de deseuri. Am construit de la zero o platforma web care ne-a permis introducerea informatilor despre deseuri, organizarea voluntarilor pentru curatenie si alocarea mormanelor pentru Ziua de Curatenie Nationala. In afara acestei platforme, echipa de IT a intretinut sistemele de mail, web si intranet. Sunt mandru sa fiu membru al echipei LDIR, pentru ca IMPREUNA am reusit sa facem fata provocarilor. Au fost 5 ani nebuni si imi doresc sa continuam. Multumesc sutelor de colegi din organizarea proiectului si sutelor de mii de voluntari pentru ca au participat si pentru ca au ajutat sa devenim mai buni. Ionut Iordachescu, Coordonator IT
Cei cinci ani alaturi de echipa “Let`s Do It, Romania!” reprezinta o experienta unica alaturi de o echipa motivata sa mute muntii din loc. Zecile de colegi implicati in echipa de fundraising, sutele de intalniri la posibilii parteneri, miile de email-uri avute pentru atragerea partenerilor au reprezentat cheia succesului echipei. Indiferent de editie, prezentam proiectul cu acelasi entuziasm, cu aceasi motivatie si cu bucuria de a reprezenta o miscare unica in Romania. Si am reusit. Cele peste 400 companii partenere au facut posibila reusita noastra. Le multumim tuturor celor care au avut incredere in noi. Andrei Cosuleanu, Director Executiv
We Did It, Romania!