Atunci când departamentul M foloseşte emblema “CSL”, promite ceva extraordinar: Noul BMW M4 CSL a fost prezentat în acest an şi este pus în oglindă cu primul M3 CSL din istorie.
Bucureşti/Dielsdorf. Dacă apare combinaţia de litere “CSL”, fanul BMW ştie imediat despre ce este vorba. Aceasta în ciuda faptului că legendara abreviere a apărut doar de trei ori în istoria BMW M. Tocmai de aceea un “CSL” este un eveniment special. Când reuneşti două modele CSL în faţa unui fundal impresionant de munte elveţian – ocazia este şi mai specială. Aproape 20 de ani despart BMW M3 CSL din generaţia E46 şi cel mai tânăr reprezentant al dinastiei, BMW M4 CSL din generaţia G82. Găsim deja prima diferenţă subtilă în nume: în timp ce “C” încă mai reprezenta “Coupé” în 2003, în 2022 înseamnă “Competiţie”. Unde ambele modele sunt, fără îndoială, de acord: “Sport, Leichtbau” (Sport şi Uşor) .
Prin BMW M3 CSL, construit în anul 2000, BMW a prezentat o evoluţie specială a modelului M3. Modelul de top, disponibil doar în versiune coupé, a fost optimizat extins pentru dinamică. Acest lucru este cel mai vizibil când vine vorba de masă. Deja uşor la cele 1495 kg, BMW M3 a slăbit cu încă 110 kg. Luneta a fost realizată din sticlă subţire, iar difuzorul spate şi spoilerul faţă din material compozit. În loc de scaune reglabile electric, în interior există scaune-scoică fixe; totuşi, bancheta spate a fost păstrată. Măsurile detaliate privind motorul şi transmisia au economisit kilograme valoroase, la fel cum a făcut şi sistemul de evacuare, care a fost realizat dintr-un material mai subţire. M3 CSL a mai oferit o premieră: a fost primul automobil de serie BMW care a folosit componente din fibră de carbon, printre care a ieşit în evidenţă acoperişul. Nu numai că masa a fost redusă, dar şi centrul de greutate a fost coborât, o caracteristică care poate fi găsită şi la modelele actuale M, inclusiv viitorul BMW M2. O altă premieră a oferit BMW M3 CSL prin anvelopele sale: a fost primul model M care a fost livrat cu anvelope sport optimizate pentru circuit – la fel ca noul M4 CSL.
Jocul cu aerul
Pe lângă masa mai mică, şi aerodinamica a jucat un rol. Acest lucru este evident în special la capacul portbagajului, care se termină cu o muchie abruptă clară. Ca o contrapartidă la aceasta, elementele spoilerului faţă asigură o apăsare aerodinamică mai mare. Un lucru iese în evidenţă în faţă: priza de aer rotundă pe partea conducătorului, care duce direct la un detaliu care a făcut din M3 CSL o legendă printre fani. Oricine deschide capota vede imediat despre ce vorbim. Canalul de admisie este realizat în întregime din carbon şi aduce aerul direct către supapele de acceleraţie individuale printr-o admisie deschisă. Altfel spus: tehnologia pură din motorsport.
În 2003, BMW M3 CSL a sărbătorit apogeul motorului aspirat cu şase dispuşi în linie. La o capacitate de 3,2 litri a oferit 360 CP – cu 17 CP mai mult decât un BMW M3 obişnuit. Cheia performanţelor acestui motor era turaţia. Dacă doreai să profiţi la maximum de acest motor, trebuie să aprinzi indicatoarele portocalii de schimbare a vitezei de pe turometru şi să te îndrepţi până la turaţia maximă de 8000 rpm. Acest spectacol de livrare a puterii este însoţit de o simfonie acustică a admisiei din caseta de rezonanţă din carbon de sub capotă.
Aer sub presiune
BMW M4 CSL oferă o experienţă complet diferită: aici, motorul reprezintă ceea ce este posibil din punct de vedere tehnic în ceea ce priveşte tehnologia turbo. Este de la sine înţeles că motorul de 3,0 litri, care continuă să aibă şase cilindri în linie, este alimentat de două turbocompresoare. Cuplul maxim de 650 Nm este disponibil deja de la 2.750 rpm – iar motorul împinge cu putere de acolo până când îşi livrează puterea maximă de 550 CP la 6.250 rpm – şi atinge limita doar la peste 7.000 rpm. “CSL” păstrează şi în 2022 bucuria de a urca în turaţii, dar cu o forţă semnificativ mai mare de la turaţiile joase. La noul model, inginerii au apelat la o dietă radicală – au eliminat bancheta spate. În schimb, în locul ei găseşti o plasă pentru căşti. Un indiciu clar al locului în care sportivul preferă să se manifeste. Cu toate acestea, atracţia principiului “CSL” poate fi experimentată şi departe de circuit – de exemplu, pe drumul virajat până la faimosul Hotel Furka. Când accelerezi din virajele în ac de păr, ţi se reaminteşte că s-a economisit ceva material izolator, ceea ce înseamnă că acustica noului sistem de evacuare din titan, deosebit de uşor, pătrunde şi mai bine în interior. La reducerea masei contribuie şi capota motorului, cea a portbagajului şi acoperişul din carbon şi scaunele-scoică uşoare, precum şi sistemul de frânare din carbon ceramic. În acest fel, M4 CSL este mai uşor cu 100 kg faţă de modelul de bază – şi completează sprintul de la 0 la 100 km/h în 3,7 secunde. Cu 1,2 secunde mai rapid decât predecesorul său din 2003.
Propulsie pură
Pe lângă motorul cu şase cilindri în linie, modelele CSL au o altă caracteristică: la ambele generaţii, puterea este transmisă exclusiv către puntea spate, unde un diferenţial variabil reglează distribuţia puterii. Împreună cu distribuţia echilibrată a masei, aceasta asigură o agilitatea specială M: direcţia directă controlează liber puntea faţă, în timp ce puntea spate se poate dedica pe deplin propulsiei. Această abordare nu s-a schimbat de peste 20 de ani.
Există însă şi diferenţe, dovada unei evoluţii puternice. Progresul tehnic este cel mai evident acolo unde este necesară reglarea fină. Transmisia SMG, o transmisie manuală automată, schimbă rapid la BMW M3 CSL, dar niciodată la fel de rapid şi precis ca transmisia automată de la BMW M4 CSL. Deşi sistemul DSC de la M3 CSL intervine atunci când este necesar, nu poate regla niciodată la fel de eficient şi precis ca electronica din noul M4 CSL; pe lângă funcţia normală DSC sau modul M Dynamic, există şi opţiunea de a utiliza un control al tracţiunii în 10 trepte şi de a doza în mod optim puterea motorului TwinTurbo sau reglajul sistemului de frânare în două trepte, tehnologii disponibile şi pe celelalte modele BMW M3 şi BMW M4.. Dar cel mai mare pas înainte poate fi observat în tehnologia şasiului. Aici, BMW M4 CSL străluceşte prin amortizoarele adaptive – şi cu greu poate fi scos din ritm chiar şi pe drumuri denivelate. Pe de altă parte, experienţa de condus în BMW M3 îţi permite să simţi o rigiditate fără compromis.
Eroii vremurilor lor
Nu poate exista nici un câştigător în această întâlnire a generaţiilor. BMW M3 CSL deţine statutul de legendă. Nu mai trebuie să demonstreze nimic şi îşi dezvăluie potenţialul fascinant chiar din primii metri. Mai ales într-o zi însorită, este un răsfăţ atemporal să explorezi trecători precum Furka, Grimsel sau Gotthard. BMW M4 CSL pare mult mai încrezător în sine – şi cu motorul său puternic, adrenalina e disponibilă din primul moment. Cu toate acestea, ca şi în cazul fratelui cu tradiţie, nu puterea motorului este cea care domină experienţa de condus, chiar dacă ar dori să-şi etaleze oricând puterea suverană. Răspunsul precis şi uşor al direcţiei şi puterea bine dozată pe puntea spate asigură ceea ce nu trebui să facă nu doar un “CSL”, ci fiecare BMW: Plăcerea de a conduce.