· „Adresîndu-se mai mult minţii decît inimii, piesele lui Radu F. Alexandru te încîntă în mod paradoxal tocmai datorită jubilaţiei sarcastice care însoţeşte fiecare situaţie, fiecare replică.” (Silviu Purcărete)
Vineri, 16 noiembrie, la ora 17.30, în Foaierul Teatrului Odeon din Bucureşti (Calea Victoriei nr. 40-42), va avea loc lansarea celui mai nou volum de teatru semnat de Radu F. Alexandru, Teatru 7, apărut recent la Editura Cartea Românească.
Vor lua cuvîntul, alături de autor: actriţa Dorina Lazăr, criticul de film Manuela Cernat, criticul literar Alex. Ştefănescu, regizorul Gelu Colceag şi criticul de teatru Marian Popescu.
Despre volum
Piesa Labirint (Love’s stories) – „Cea mai bună piesă a anului 2010” la Concursul UNITER: „La premieră, am simţit cum emoţia inundă sala”, nota criticul de teatru Maria Sârbu. Dar nu numai emoţia, ci şi dorinţa de aplecare spre sine, spre cei din jur. Dorinţa de evadare din Labirint.
Românica (Tsunami) este o comedie spumoasă, un pamflet, în esenţă politic, care amendează moravurile din „minunata lume nouă” apărută în nesfîrşita tranziţie autohtonă. Rezonanţa titlului, un diminutiv al României – deja instalat confortabil în vocabular – , dezvăluie intenţiile satirice ale piesei, trezeşte zîmbetul, încă din faţa afişului, dar numeşte, de fapt, o ţară paralelă, imorală şi amorală.
Drama Gertrude dezvăluie un secret care a stat ascuns în culisele teatrului elisabetan preţ de cinci secole. Cine este ucigaşul regelui Danemarcei? Prinţului Hamlet i se revelează cruntul adevăr: tatăl său este ucigaşul tatălui său. De aici se naşte dilema: Pedeapsă sau Iertare? Va alege o a treia soluţie, care nu va schimba statutul de tragedie al capodoperei shakespeariene, dar o va continua şi o va îmbogăţi prin devoalarea unor noi sensuri, asupra cărora merită reflectat.
„Radu F. Alexandru scrie pentru că gîndeşte şi are prin urmare ceva de spus, iar structura pieselor sale ascunde în simplitatea sa rezo-nanţa a nenumărate voci deprinse a rosti adevărul despre adevăr, pentru ca lumea noastră, cea de astăzi şi cea dintotdeauna, să poată fi realitatea care se vede şi se aude – Realitatea umană!” (Alexa Visarion)
Despre autor
Radu F. Alexandru s-a născut pe 12 iulie 1943 la Bucureşti.
A absolvit Facultatea de Matematică (1965) şi Facultatea de Filosofie (1974) ale Universităţii din Bucureşti şi un curs postuniversitar de regie de teatru (1983) la Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale”. Doctor în comunicare audiovizuală. Este dramaturg, scenarist, prozator, publicist, diplomat MAE, senator, profesor-asociat la UNATC. Membru al Uniunii Scriitorilor din România, al PEN-Club şi al altor uniuni de creaţie şi asociaţii sociale şi culturale. Spectacole de teatru: Dilema, Dinu, Saltimbancii, Mansarda, Iubiri, O şansă pentru fiecare, Omul care face minuni, Privind în jur cu ochi fără lumină, Nimic despre Hamlet, Domnul Sisif, jucate pe scenele teatrelor din Bucureşti (Naţional, Bulandra, Teatrul Mic, Nottara, TES) şi din ţară. A debutat în 1971 cu volumul de proză Cu faţa spre ceilalţi.
Volume de teatru: Buna zi de mîine (1981), Mlaştina (1992), Nimic despre Hamlet (1995), Poveste despre tatăl meu (2006), Tsunami (2008). Scenarii de film: La capătul liniei (1981), Punct. Şi de la capăt (1986), Omul zilei (1997), Damen-Tango (2004), Second Hand (2005), Şarada (2012).
I s-au decernat numeroase premii şi distincţii importante pentru dramaturgie, în ţară (inclusiv ale Uniunii Scriitorilor din România) şi în străinătate.