Opera unui maestru. Performanţă fără compromis
Lamborghini prezintă autovehiculul suprem din rândul decapotabilelor cu două locuri: Reventón Roadster este o maşină sport de o fascinaţie greu de imaginat, o putere ieşită din comun şi o performanţă fără compromis. Motorul cu doisprezece cilindri de 6,5 litri generează o putere de 493 kW (670 CP), catapultând Roadster-ul de la 0 la 100 km/h (de la 0 la 62 mph) în 3,4 secunde şi apoi mai departe, până la atingerea vitezei maxime de 330 km/h (205 mph). Modelul decapotabil Reventón nu este numai unul dintre cele mai rapide, ci şi unul dintre cele mai selecte automobile din lume, Lamborghini limitând seria la numai câteva exemplare.
Chiar dacă Lamborghini Reventón nu rămâne un exemplar unic, mai puţin de 20 de pasionaţi şi colecţionari Lamborghini vor putea intra în posesia acestei maşini extraordinare, şi vor gusta astfel incomparabila plăcere de a o conduce.
Reventón Roadster se vinde la un preţ de 1,1 milioane Euro (fără taxe), primele exemplare urmând a fi livrate în octombrie 2009.
„Reventón este automobilul suprem din istoria mărcii”, comentează Stephan Winkelmann, preşedinte şi CEO al Automobili Lamborghini S.p.A. „Noul Roadster adaugă experienţei noastre tehnologice o componentă emoţională: îmbină performanţa de mare clasă cu fascinaţia condusului unei decapotabile.” Reventón Coupé a fost prezentat la Salonul Internaţional Auto de la Frankfurt din 2007 şi a fost vândut imediat.
Maşinile sport decapotabile sunt o tradiţie Lamborghini de mai bine de patruzeci de ani.
Sculptură cu dinamică extremă
Toate modelele Lamborghini pot fi considerate opere de artă cu un design avangardist, sculpturi tehnice în mişcare. Reventón Roadster este derivat din acelaşi concept creativ precum Coupé-ul. Designerii noului model şi-au găsit sursa de inspiraţie în aviaţie. De aici forma accentuată de pană, care aminteşte de avioanele de luptă.
Forma de săgeată a părţii frontale, prizele de aer puternice, trase mult în faţă, aripile largi, uşile escamotabile şi spatele cu marginile lui ameninţătoare fac din Roadster un automobil cu un design de maximă funcţionalitate şi de o claritate spectaculoasă. Detaliile conferă o notă de stil, precum farurile bi-xenon cu LED-uri care alcătuiesc luminile de poziţie pe timp de zi şi semnalizatoarele. Lămpile spate sunt de asemenea prevăzute cu LED-uri.
La fel ca şi Coupé-ul, Reventón Roadster măsoară 4700 mm în lungime. Are un ampatament de 2665 mm, o lăţime de 2058 mm şi o înălţime de 1132 mm. Locurile pentru şofer şi pasager sunt joase şi sportive, despărţite de un tunel median pronunţat.
În spatele celor două scaune se află două bare escamotabile ascunse, care în cazul unei răsturnări iminente se ridică în numai câteva sutimi de secundă. Pe componenta orizontală în formă de aripă situată în spatele scaunelor, este fixat al treilea stop de frână. Spatele alungit al Roadster-ului se deosebeşte clar de cel al Coupé-ului. Capota motorului este aproape orizontală şi transparentă, iar prin cele patru ferestre din sticlă se poate vedea puternicul V12 în toată eleganţa sa.
Caroserie rigidă
Caroseria Reventón este atât de rigidă, încât Roadster-ul nu necesită decât un minim de ranforsare. Are o greutate proprie de numai 1690 kg, cu doar 25 kg mai mult decât Coupé-ul.
La fel ca şi în cazul Coupé-ului, celula Roadster-ului este realizată din profile de oţel extrem de rigide şi componente din carbon, lipite sau nituite. Caroseria este confecţionată din elemente din fibră de carbon, cu excepţia părţilor exterioare ale portierelor care sunt realizate din tablă de oţel.
Nuanţa exclusivistă de gri conferă o notă de distincţie
Culoarea unică accentuează designul de lamă al noului Lamborghini Reventón Roadster. Pentru această ediţie specială, designerii au creat o nouă nuanţă de gri mat, denumită Reventón Grey. La fel ca şi în cazul Reventón Coupé, a cărui nuanţă de gri este uşor diferită, acest finisaj mat oferă o impresie neaşteptată de profunzime atunci când razele solare se reflectă direct, graţie particulelor metalice speciale din vopsea.
Jocul de elemente mate şi lucioase se regăseşte şi la roţile Reventón Roadster. Fiecare din cele cinci spiţe ale jantelor are forma literei Y şi este prevăzută cu aripi mici în formă de seceră, confecţionate din carbon mat. Acestea conferă nu doar un impact vizual insolit, ci şi un efect de turbină care îmbunătăţeşte şi mai mult răcirea discurilor de frână.
Afişaje spectaculoase
Interiorul Reventón Roadster se distinge prin acelaşi design exclusivist precum exteriorul. Habitaclul este structurat foarte clar, iar comenzile sunt dispuse conform unor principii de maximă funcţionalitate. La fel ca şi aeronavele moderne, decapotabila cu două locuri nu mai prezintă clasica instrumente analogice; în locul acestora, informaţiile sunt furnizate prin intermediul a trei ecrane cu cristale lichide, două transreflective şi unul transmisiv.
Şoferul poate comuta între două moduri prin simpla atingere a unui buton. Acesta poate opta pentru un afişaj digital sau pentru unul cu ceasuri clasice,. În partea superioară a ecranului central este amplasat accelerometrul. Preluând formatul utilizat în Formula 1, acesta afişează intensitatea forţelor care acţionează asupra Reventón Roadster în condiţii de accelerare, frânare şi viraje.
Instrumentele sunt montate într-o carcasă realizată din aluminiu, iar planşa de bord este din fibră de carbon. Interiorul prezintă numeroase aplicaţii din fibră de carbon, în special pe tunelul central, realizat din aluminiu, Alcantara şi piele.
O legendă în arta construcţiei de motoare
Motorul cu doisprezece cilindri de pe Reventón Roadster este o legendă Lamborghini şi trăsătura tehnică ce defineşte caracterul sportiv al maşinii. Este unul dintre cele mai puternice motoare aspirate din lume. Cu un raport de compresie de 11:1 şi o cilindree de 6496 cm3, acesta generează o putere de 670 CP (493 kW) la 8000 rpm. Cuplul maxim de 660 Nm este atins la 6000 rpm.
Motorul V12 este o capodoperă a ingineriei italiene. Cei patru arbori cu came sunt antrenaţi de două lanţuri şi operează 48 de supape. Alături de colectorul de admisie reglabil în trei faze, distribuţia variabilă asigură un cuplu puternic. Ungerea cu carter uscat asigură alimentarea constantă cu ulei chiar şi în cazul unei accelerări laterale extreme. Absenţa băii de ulei permite poziţia coborârea centrului de greutate a maşinii, de unde rezultă caracteristici extraordinare de manevrabilitate a maşinii.
Motorul V12 are puterea de a catapulta Reventón Roadster de la 0 la 100 km/h în 3,4 secunde şi mai departe până la atingerea vitezei maxime de 330 km/h. Motorul de curse ajunge poate depăşi 8000 rpm, creând astfel un sunet care dă fiori. Başii puternici, mediile pronunţate şi înaltele exaltante cântă o muzică de neuitat.
Transmisie integrală
În clasicul stil Lamborghini, motorul din aluminiu este montat longitudinal în faţa punţii spate, cu transmisia în faţa sa, sub tunelul median. Această dispunere asigură o distribuţie de 58 % din masa totală a autoturismului pe puntea spate, o configuraţie ideală pentru maşinile sport.
Această dispunere permite utilizarea transmisiei integrale permanente Viscous Traction. În condiţii normale, aceasta transmite preponderent forţa motrică spre roţile din spate. Când acestea încep să patineze, visco-cuplajul central trimite până la 35 % din putere către puntea faţă, prin intermediul unui arbore suplimentar. Punţile faţă şi spate sunt prevăzute cu diferenţiale autoblocante, de 25, respectiv 45 %.
Lamborghini a introdus principiul transmisiei integrale o dată cu Diablo. Motivul pe atunci a fost la fel de clar ca şi astăzi: patru roţi motrice asigură o aderenţă mai bună şi, cu cât motorul este mai puternic, cu atât mai mare este impactul aceste legi fundamentale a fizicii.
Dotările standard de pe Reventón Roadster cuprind şi cutia de viteze automatizată în şase trepte(e.gear). Schimbarea treptelor este comandată de şofer prin intermediul celor două padele montate pe volan. În plus faţă de modul „Normal”, sistemul oferă un mod „Corsa” şi un mod „Low Adherence”. Şoferul nu trebuie decât să ţină piciorul pe pedala de acceleraţie, de restul de ocupă e.gear.
Tren de rulare cu o configuraţie preluată din motorsport
Reventón Roadster controlează enorma putere a motorului graţie unei configuraţii a trenului de rulare derivată direct de la maşinile de curse. Fiecare roată este echipată cu suspensie cu braţe duble, cu un picior de arc pe fiecare parte a punţii faţă şi două pentru fiecare roată din spate. Partea frontală a maşinii poate fi ridicată cu 40 mm, asigurând astfel protecţia automobilului în cazul gropilor sau intrărilor abrupte în garajele subterane.
Decapotabila de două locuri este echipată cu roţi de 18 ţoli. Anvelopele din faţă au dimensiunea de 245/35, iar cele din spate de 335/30. Canalele speciale de aer prevăzute în caroserie asigură răcirea celor patru frâne. Discurile ceramice fac parte din dotările standard. Acestea sunt extrem de uşoare, aproape imune la efectul de oboseală, nu se corodează şi ating cea mai mare durată de viaţă. Fiecare disc are un diametru de 380 mm şi este frânat de un etrier cu şase pistoane.
Ţinuta pe drum a decapotabilei de două locuri este impecabilă la orice viteză. Performanţele sale ajung foarte departe, dar sunt uşor de controlat, iar la ieşirea din curbe, maşina stă foarte bine pe asfalt.
Transmisia integrală permanentă uneşte automobilul cu strada, asigurând astfel avantaje decisive în termni de tracţiune şi stabilitate.
Aerodinamică de înaltă performanţă
O altă trăsătură marcantă a Reventón Roadster este stabilitatea direcţiei chiar şi la viteze extrem de mari, care transformă într-o reală plăcere şi traseele pe autostradă. Alături de designul caroseriei şi de podeaua aplatizată, care culminează cu un difuzor puternic, spoilerul spate apasă autoturismul. Acesta se ridică la o viteză de aproximativ 130 km/h şi se fixează într-un unghi mai larg la o viteză de aproximativ 220 km/h. Întregul concept aerodinamic, prezent de jur împrejurul maşinii, este proiectat pentru un maximum de performanţă.
Metode de dezvoltare de ultimă oră
Lamborghini a dat viaţă noului Reventón Roadster prin intermediul unor procese moderne de fabricaţie. Etapele de proiectare, procesele CAD şi modelarea au avut loc în Centro Stile, inaugurat în 2004, şi au fost asistate în permanenţă de specialiştii şi inginerii de testare de la departamentul de cercetare şi dezvoltare.
Departamentul de proiectare este strâns legat de serviciul învecinat Ufficio Tecnico, asigurând implementarea rapidă a ideilor. Printre realizările Lamborghini se mai numără şi dezvoltarea independentă a întregii platforme electronice. Aceasta cuprinde toate unităţile de comandă, inclusiv cele pentru V12 şi afişajele inovatoare din habitaclu.
Toate exemplarele Reventón Roadster sunt fabricate pe linia de producţie din Sant’Agata Bolognese, la standarde supreme de perfecţiune artizanală şi calitate.
DATE TEHNICE LAMBORGHINI REVENTÓN ROADSTER
Şasiu
Structură din oţel tubular de înaltă rezistenţă cu componente din fibră de carbon
Caroserie
Din fibră de carbon, cu excepţia panourilor exterioare ale portierelor (oţel)
Direcţie
Tip |
Mecanică (cremalieră şi pinion), servoasistată |
Rază de bracaj |
12,55 m |
Roţi şi anvelope
Faţă |
245/35 ZR 18 |
Spate |
335/30 ZR 18 |
Motor
Tip |
12 cilindri la 60º |
Alezaj şi cursă |
88 mm x 89 mm |
Cilindree |
6496 cm3 |
Raport de compresie |
(11± 0,2) : 1 |
Putere maximă |
670 CP, 493 kW la 8000 rpm |
Moment maxim |
660 Nm la 6000 rpm |
Poziţia motorului |
Central, amplasat longitudinal |
Chiulasă şi bloc motor |
Aluminiu |
Sistem de admisie |
Geometrie variabilă cu 3 moduri de operare |
Sistem de distribuţie
4 supape pe cilindru, 4 axe cu came în chiulasă |
|
Distribuţie |
2 lanţuri |
Variaţie continuă a distribuţiei (admisie şi evacuare) |
Reglabilă electronic |
Sistem de aprindere
Sistem de aprindere cu bobine de inducţie individuale
Ordine de aprindere 1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
Sistem de alimentare şi de injecţie
Unitate de comandă electronică a motorului Lamborghini LIE, injecţie secvenţială multipunct, sistem DRIVE BY WIRE
Sistem de ungere
Tip |
Ungere cu carter uscat |
Pompe de baleiare |
2 pompe cu roţi dinţate |
Pompă de refulare |
1 pompă cu roţi dinţate |
Sistem de răcire
Tip |
Răcire cu lichid |
Transmisie
Tipul transmisiei |
Transmisie integrală permanentă cu sistem Viscous Traction |
Cutie de viteze |
E.gear |
Ambreiaj |
Disc uscat |
Diametru disc de ambreiaj |
272 mm |
Sistem de acţionare |
Cu comandă hidraulică, autoreglabil |
Rapoarte de transmisie
Cutie de viteze: |
|
Treapta I |
1 : 3,091 |
Treapta a II-a |
1 : 2,105 |
Treapta a III-a |
1 : 1,565 |
Treapta a IV-a |
1 : 1,241 |
Treapta a V-a |
1 : 1,065 |
Treapta a VI-a |
1 : 0,939 |
Marşarier |
1 : 2,692 |
Frâne
frâne cu discuri ventilate, sistem servo-asistat cu două circuite independente, unul pentru fiecare punte Sistem ABS + funcţie DRP |
|
Frână de mână |
Mecanică, cu acţiune pe roţile din spate |
Frâne ceramice |
|
Disc faţă |
Ø 380 x 38 mm |
Etriere faţă |
Cu 6 pistoane de diametre 32-36-38 mm |
Disc spate |
Ø 380 x 38 mm |
Etriere spate |
Cu 6 pistoane de diametre 32-36-38 mm |
Suspensie
Sistem de suspensie independent. Amortizoare hidraulice şi arcuri elicoidale. Bară stabilizatoare faţă şi spate
Performanţe
Viteză maximă |
330 km/h |
Acceleraţie de la 0 la 100 km/h |
3,4 s |
Dimensiuni
Ampatament |
2665 mm |
Lungime totală |
4700 mm |
Lăţime totală |
2058 mm |
Înălţime totală |
1132 mm (fără acoperiş) 1134 mm (cu acoperiş) |
Greutate la gol (fără combustibil) |
1690 kg |
Ecartament faţă |
1635 mm |
Ecartament spate |
1695 mm |
Consolă faţă |
1080 mm |
Consolă spate |
955 mm |
Lăţime maximă cu oglinzi retrovizoare exterioare |
2240 mm |
Capacităţi fluide
Rezervor de combustibil |
100 litri |
Ulei de motor |
12 litri |
Ulei pentru cutia de viteze |
3,5 litri |
Ulei pentru diferenţialul faţă |
1 litru |
Ulei pentru diferenţialul spate |
2,5 litri |
Circuit de răcire |
15 litri |
Consum (conform Directivei 2004/3/CE)
Urban |
32,3 l/100km |
Extraurban |
15,0 l/100 km |
Mixt |
21,3 l/100 km |
Emisii de CO2 |
495 g/km |
{mosloadposition user10}