Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

La nivel global, 58% din consumatori considera ca sunt intr-o pozitie financiara mai buna, comparativ cu 5 ani in urma

Grafic 4. Consumatori ce calatoresc in strainatate pentru a cumpara produse premium din magazine (top 10 piete) Sursa: Nielsen

Cresterea vine in special din Asia

Consumatorii din toata lumea isi exprima o crestere a increderii in bunastarea lor financiara, cu precadere in tarile in curs de dezvoltare din Asia, Africa, America Latina si Orientul Mijlociu – arata un nou studiu al companiei de masurare globala Nielsen.

Studiul “Schimbarea Prosperitatii Consumatorului”, care masoara evolutia sentimentului consumatorilor privind situatia lor financiara, a relevat ca 58% din consumatorii la nivel global considera ca sunt intr-o pozitie financiara mai buna decat in urma cu 5 ani. In timp ce consumatorii din Asia Pacific isi percep cel mai bine situatia financiara (70% sunt mai bine decat acum 5 ani), consumatorii din tarile dezvoltate nu sunt atat de pozitivi. Mai putin de jumatate din nord-americani (46%) si doar cca o treime dintre europeni (37%) cred ca situatia lor financiara s-a imbunatatit in ultimii 5 ani. Romania, Pakistan si Columbia sunt singurele tari din afara zonei Asia-Pacific care intra in topul pietelor cu cel mai pozitiv sentiment financiar. (Vezi Grafic 1). Tari din Centrul si Estul Europei, cum ar fi Ungaria (+21% vs 2016) inregistreaza cele mai mari imbunatatiri ale sentimentului consumatorului, urmate de Polonia, Bulgaria si Slovenia (cu +14% vs 2016).

Studiul Nielsen arata ca la nivel global 44% din consumatori cheltuiesc mai mult decat acum 5 ani pe bunuri de larg consum, in timp ce la nivel european ponderea acestora este de 39%.

In ciuda faptului ca percep imbunatatiri in ce priveste finantele proprii, multi simt presiunea cresterii costurilor de trai. La nivel global, numai 15% din consumatori simt ca pot cheltui linistiti, in timp ce aproximativ o treime (31%) declara ca abia isi pot acoperi cheltuielile de baza.

“Este interesant de remarcat ca in timp ce multi consumatori se simt mai stabili financiar decat in trecut, acest lucru nu se traduce neaparat in dorinta sau increderea de a cheltui neplanificat” observa Pedro Manosalva, Retailer Services Nielsen. “Volatilitatea pietelor globale si perceptia proprie a consumatorilor asupra circumstantelor locale par sa joace un rol in aceasta abordare precauta a propriilor cheltuieli. Iar piata de retail este in schimbare in multe tari, pe masura ce consumatorii isi adapteaza cheltuielile in functie de propriile prioritati si de nivelul preturilor.”

Grafic 1: Perceptia consumatorului fata de evolutia situatiei financiare vs cresterea veniturilor (top 10 piete)

Perceptia consumatorului fata de evolutia situatiei financiare vs cresterea veniturilor (top 10 piete)

Surse: Mai bine decat acum 5 ani – Nielsen Global Premiumization Study 2018; Cresterea venitului disponibil – Economist Intelligence Unit (2014 – 2018)

Acelasi studiu Nielsen arata ca, la nivel global, online-ul devine o destinatie populara pentru cumparaturile de produse premium. Gamele exclusive de produse si ofertele atractive genereaza vanzari atat de la e-retaileri locali cat si de peste hotare.

Din ce in ce mai multi consumatori aleg canalele online pentru cumpararea produselor premium (45% in 2018, plus 6 puncte procentuale vs 2016) si in acelasi timp aproape un sfert din consumatori cumpara aceste produse de la retaileri online din alte tari (24%, +5pp vs 2016). Magazinele clasice continua sa fie vizitate, pentru produse premium, de 60% din cumparatori in tara de origine, in timp ce 15% din acestia calatoresc in strainatate pentru a cumpara produsele premium, principalul motiv fiind experienta de cumparare si atentia pe care o primesc in magazin.

Consumatorii din India, Turcia si Indonezia (72%, 66% si respectiv 58%) sunt cei mai inclinati sa isi faca online cumparaturile premium, in timp ce cumparatorii din Hong Kong (38%), Croatia (36%) si Serbia (36%) sunt mai dornici sa calatoreasca in strainatate pentru aceste produse. Vezi graficele 2, 3 si 4

Atributele principale pe care consumatorii globali le cauta la produsele premium sunt calitatea superioara (56%), performanta (51%), designul (43%), experienta si brandul (42%). De remarcat ca 2 din 5 consumatori (41%) sunt dispusi sa plateasca mai mult pentru produse organice sau total naturale. La fel, sunt dispusi sa plateasca mai mult pentru produse sustenabile (38%) sau de la companii responsabile social (30%).

Principalele categorii pentru care consumatorii sunt dispusi sa plateasca un pret mai mare sunt electronicele (42%), imbracamintea (40%) si cosmeticele (31%), urmate de lactate si produse din carne (30 si respectiv 29%). Vezi Grafic 5

“Analizand perceptia si atitudinea consumatorilor fata de produsele premium, situatiile sunt destul de diferite intre tarile dezvoltate si cele in curs de dezvoltare” observa Laura McCullough, Sales and Marketing Effectiveness, Nielsen. “Schimbarea prosperitatii consumatorilor in tarile emergente le permite acestora sa isi foloseasca noua putere de cumparare pentru produse si servicii la un standard global, si un numar in crestere dintre ei opteaza pentru produse premium mai accesibile sau de nisa. Si in pietele dezvoltate exista oportunitati de premiumizare pentru producatori si retaileri, dar acolo este mult mai dificila identificarea unor propuneri relevante si diferentiatoare. Retailerii trebuie sa analizeze cu grija oportunitatea reducerii preturilor la produsele pentru care consumatorii sunt dispusi sa plateasca un pret mai mare, dar si pe cea a promovarii intensive a categoriilor care nu sunt de interes pentru consumatori.”

Grafic 2. Cumparatori de produse premium online, de la retaileri locali (top 10 piete)

Grafic 2. Cumparatori de produse premium online, de la retaileri locali (top 10 piete)

Sursa: Nielsen Global Premiumization Study 2018

Grafic 3. Cumparatori de produse premium online, de la retaileri internationali (top 10 piete)

Grafic 3. Cumparatori de produse premium online, de la retaileri internationali (top 10 piete)

Sursa: Nielsen Global Premiumization Study 2018

Grafic 4. Consumatori ce calatoresc in strainatate pentru a cumpara produse premium din magazine (top 10 piete) Sursa: Nielsen

Grafic 4. Consumatori ce calatoresc in strainatate pentru a cumpara produse premium din magazine (top 10 piete) Sursa: Nielsen

Global Premiumization Study 2018

Grafic 5. Categorii premium cumparate (top 5)

Grafic 5. Categorii premium cumparate (top 5)

Source: Nielsen Global Premiumization Study 2018

By Violeta-Loredana Pascal

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.