· „Radikal” de Sever Bârzan, în regia lui Silviu Jicman, o coproducție Casa de Producţie TVR – Green Hours, filmată în studiourile TVR – este propunerea noastră pentru acest sfârșit de săptămână
Radikal este povestea unui grup de tineri fără repere, fără valori și fără orizonturi, care încearcă de dragul așa-zisului lor lider să se constituie într-o facțiune de tip neo nazist.
Radikal are ca motto un celebru citat al lui F. Nietzsche: „Extremismul este unica formă de voință a celor slabi și nehotărâți.” (Sever Bârzan)
Distribuția: Anca Pitaru, Iulia Verdeş, Ștefan Huluba, Bogdan Costea, Eduard Cîrlan, Sever Bârzan
Director producție: Cătălin Rebengiuc
Postprocesare sunet: Cornel Ciuleanu
Editor imagine: Constantin Marciuc
Director de imagine: Ovidiu Guzu
Decor: Raluca Chelaru
Costume: Dora Bârzan și Raluca Chelaru
Producător: Cristina Anton
Regia TV: Silviu Jicman
Regia artistică: Dora Bârzan
Program de difuzare*:
TVR Internațional, vineri, 26 iulie, ora 23:00 (ora României)
TVR Moldova: sâmbătă, 27 iulie, ora 12:00
TVR3: duminică, 29 iulie, ora 20:00
· TVR face o reverență și spune: La mulți ani, Valeria Seciu! și vă invită să urmăriți „Valiza cu fluturi”, de Iosif Naghiu, în regia Sandei Manu, luni, 29 iulie, la ora 22.10, pe TVR 1 (reluare duminică, 28 iulie, ora 15.30, tot pe TVR 1)
În distribuție: Valeria Seciu, Ovidiu Iuliu Moldovan, Ion Marinescu. Decoruri și costume: Paul Bortnovschi, Ion Olaru
Valeria Seciu s-a născut în 1 august 1939. A urmat cursurile Institutului de Teatru din București, la clasa lui A. Pop Marțian, între 1960-1964, avându-l ca asistent pe Octavian Cotescu, cel care, ulterior, avea să-i devină soț. Printre colegii săi de promoție s-au numărat: Ion Caramitru, Ovidiu Iuliu Moldovan, Florina Cercel, Mariana Mihuț, Rodica Mandache, Virgil Ogășanu, Dora Cherteș, Cătălina Pintilie, Mircea Andreescu.
A debutat, în 1964, pe scena Teatrului Național din București, alături de Ion Caramitru, în piesa Eminescu de Mircea Ștefănescu, sub îndrumarea regizorului Sică Alexandrescu, întruchipând-o pe Veronica Micle. În același an și-a făcut, de asemenea, debutul în film, jucând în pelicula Casa neterminată, regizată de Andrei Blaier. După doi ani petrecuți la Cluj, unde a interpretat două roluri, în Androcle și leul de G.B. Shaw și Vlaicu Vodă de Alexandru Davila, a revenit în echipa Teatrului Național din București (memorabilă rămâne prezența ei în Cordelia din Regele Lear în regia lui Radu Penciulescu), pe care, cu excepția câtorva colaborări, nu a mai părăsit-o până în 1978, când s-a alăturat trupei Teatrului Mic. Aici, sub directoratul scriitorului Dinu Săraru, s-a produs deplina sa maturizare artistică, la contactul cu regizoarea Cătălina Buzoianu și în parteneriate legendare de scenă cu actorii Ștefan Iordache și Gheorghe Visu. Marile roluri din această etapă le-a creat în spectacole precum Să îmbrăcăm pe cei goi, Maestrul și Margareta, Niște țărani, Cerul înstelat deasupra noastră, Doamna cu camelii.
La începutul anilor 1990 a înființat și condus Teatrul Levant, una dintre primele instituții independente de gen apărute după căderea regimului comunist, continuând însă să joace și la Teatrul Mic, cu realizări notabile: recitalul Arta iubirii sau rolul Arkadina, din Pescărușul de Cehov, ambele în regia Cătălinei Buzoianu. De numele Teatrului Levant este legată o altă colaborare inspirată a actriței cu regizoarea Cătălina Buzoianu, la spectacolul Pelicanul, după August Strindberg (1994), montat într-un spațiu neconvențional (un depozit al Sălii Dalles). În 1998 a colaborat la Teatrul Nottara cu regizorul Alexandru Dabija în spectacolul “Lungul drum al zilei către noapte (E. O’Neill), fiind nominalizată mai apoi la Galele UNITER pentru cel mai bun rol principal feminin. După 2000 apare mai rar pe scenă, fiecare apariție reprezentând însă un succes de public și de critică, două dintre creațiile sale recente (Esme Allen în Cum gândește Amy de David Hare, regia Cătălina Buzoianu, Teatrul Mic, 2006, și Gloucester în Lear, după W. Shakespeare, regia Andrei Șerban, Teatrul Bulandra, 2008) fiind răsplătite cu premii acordate de UNITER. O altă distincție importantă, medalia comemorativă „150 de ani de la nașterea lui Mihai Eminescu”, i-a fost atribuită actriței în 2000 de către președintele statului pentru merite deosebite în promovarea și interpretarea operei poetului, mai cu seamă prin intermediul spectacolului Trecut-au anii, recital de poezie și muzică susținut ani de-a rândul pe diverse scene alături de actorii Ion Caramitru, Ovidiu Iuliu Moldovan și de clarinetistul Aurelian Octav Popa. Pe lângă rolurile interpretate pe scenă sau ecran, ea a dat viață multor personaje la teatrul radiofonic.
„Enigma Valeriei Seciu este alcătuită din contraste violente, pe care cenzura inteligenţei le învăluie în ambiguitate. Ceea ce mă intrigă este fragilitatea strivitoare de care dispune această femeie. În aparenţă e placidă şi uneori ursuză, iar zâmbetul ei «de viaţă», este, spre deosebire de zâmbetul dulce al scenei, stereotip, zâmbet «de actriţă» cel mai adesea. Obişnuieşte să-şi pună, de dimineaţă, o mască insignifiantă şi poate chiar se trezeşte, în fiecare zi, dintr-un somn în care a existat ca o piatră, ca o frunză, ca un lucru al naturii, întrebându-se, cu năduf ce caută ea pe lumea asta.
Spălată pe faţă (nu se fardează niciodată «în viaţă»), puţin cam ciufulită, îşi trece mereu, aiurea, mâinile prin păr, îmbrăcată cu ce găseşte la îndemână, cu dispreţuitoare şi nervoasă grabă, dar inconştient cu simplitate, cu stil; cu genele plecate, stă pe un scaun sau pe o canapea, cu o ceaşcă de cafea în mână şi dacă n-o cunoşti ai crede că e complet indiferentă la agitaţia din jurul ei.
Dacă o cunoşti (şi eu am fost de câteva ori seismograful ei sensibil, deci o cunosc, bineînţeles atât cât poate cineva să cunoască o femeie!), te izbeşti te încordarea ei nestăpânită, te irită tremurul nervos al antenelor ei la pândă, în sfârşit, nu poţi face abstracţie de centrul de forţă magnetic al existenţei ei. Stă cu buzele strânse, cu pleoape obosite peste cearcăne trase, soarbe afanisită din cafea, ridică o dată ochii şi apa lor limpede te otrăveşte, mlaştina lor verde-galbenă te înghite. Apoi, sare, deodată la luptă şi totul în făptura ei, ochii părul, pielea, capătă culorile aurii ale unei leoaice.” (Cătălina Buzoianu – Novele teatrale)
Teatrul Național de Televiziune este un proiect Casa de Producție TVR, difuzat pe canalele TVR și online pe TVR+.
Producător coordonator: DEMETER András István
* Programele TVR pot suferi modificări în funcție de evenimentele de ultimă oră.
· Vineri, 26 iulie, începe o nouă stagiune „Teatru în TVR”
Un spectacol intens, cât o poveste de viaţă, într-o singură oră – aceasta este prima reprezentaţie din ce-a de-a treia stagiune Teatru în TVR, spectacol pe care vă invităm să îl vedeţi la Grădina Moliére vineri, 26 iulie, de la ora 20.30.
„Textul este măreţ. Este una dintre capodoperele lui Cehov. Sigur, e o piesă scurtă, dar spectacolul de o oră se petrece în timp real, în sensul în care toate întâmplările se desfăşoară pe durata acestei ore”, spune Marius Bodochi, pe care publicul îl va vedea în Ursul, de A.P. Cehov (Teatrul Coquette), alături de Ruxandra Bălaşu şi Gabriel Costan. Şi tot Marius Bodochi ne introduce în poveste: „Personajul pe care îl joc întâlneşte o văduvă, e un coup de foudre puternic, cum poate se întâmplă o dată-n în viaţă, iar după 40 de minute, ea, văduva şi creditorul furios decid să se căsătorească. Întâlnirea celor doi e prilejuită de încercarea personajului meu de a recupera o datorie făcută în timpul vieţii de soţul ei. E o comedie de situaţie senzaţional scrisă” (Marius Bodochi).
Marius Bodochi nu este la prima colaborare cu TVR: „Am mai lucrat în TVR, am prezentat diverse emisiuni, cred că vreo 18 ani – la TVR Cultural şi la TVR 2. Să fiu alături de Televiziunea Română e pentru mine ceva cât se poate de firesc, îmi place mult de tot. E o plăcere pentru că mă reîntâlnesc cu oameni pe care îi cunosc de atâta şi atâta timp.”
A treia stagiune Teatru în TVR debutează vineri, 26 iulie, în „Grădina Moliére”. Premierele la care vă aşteptăm în această săptămână sunt:
vineri, 26 iulie, ora 20.30: „Ursul” de A.P. Cehov (Teatrul Coquette), cu Marius Bodochi, Ruxandra Bălaşu, Gabriel Costan;
sâmbătă, 27 iulie, ora 20.30: „Paiaţele / Efectul dăunător al tutunismului şi alcoolismului asupra organismului”, o fantezie de Niculae Urs, după A.P. Cehov şi nu numai… (Teatrul Nottara), cu: Victoria Cociaş şi Niculae Urs, invitat special: Olimpia Urs;
duminică, 28 iulie, ora 20.30: „Aceşti nebuni făţarnici” de Teodor Mazilu (Teatrul Arte dell’Anima), cu: Irina Cojar, Crina Linţă, András Demeter, George Rotaru, Laur Drăgan.
Toate spectacolele se desfăşoară în aer liber, iar accesul se face din strada Amiral Constantin Bălescu, la adresa Moliére 2-4.
Despre spectacole
„Ursul”
O comedie surprinzătoare, ai cărei protagonişti sunt o tânăra văduvă îndoliată, un creditor furios şi un valet fricos. Piesa spune povestea tinerei văduve Popova, cu ochi alunecoşi şi gropiţe în obraji, care îşi trăieşte doliul cu mare devotament, până într-o zi când în casa ei dă buzna un creditor furios venit să recupereze o datorie. Acesta pare să nu se înduplece de nicio sensibilitate feminină şi decide să nu se urnească până nu are câştig de cauză. Tânăra domniţă nu numai că nu îi dă banii, dar îl şi provoacă la duel. Ce poate ieşi dintr-o asemenea situaţie complicată? Cu siguranţă o comedie de bună calitate.
„Paiaţele / Efectul dăunător al tutunismului şi alcoolismului asupra organismului”
Spectacolul Paiaţele este o fantezie de Niculae Urs, după proza scurtă a lui A.P. Cehov şi nu numai. Montarea este o comedie în familie sau, altfel spus, o căsnicie „cu cântec(e)”. La baza scenariului stau două lucrări ale lui A.P. Cehov: sceneta-monolog „Despre efectul dăunător al tutunului” şi schiţa (nuvela) „Ea şi El”.
„Aceşti nebuni făţarnici”
O coproducţie TVR – Teatrul Arte dell’Anima, „Aceşti nebuni făţarnici” este o incursiune în lumea escrocheriei, a ciubucurilor şi a viciilor, ce poate fi văzută, vara aceasta, la cea de-a treia stagiune de Teatru în TVR.
La prima vedere, protagoniştii nu par a fi „nebuni”. Aceştia îşi doresc să trăiască bine, au nevoie de dragoste şi concep felurite combinaţii, unele destul de iscusite, pentru a-şi realiza planurile. Ei vor să trăiască „după cum îi taie capul”, satisfăcându-şi pofte efemere şi interese meschine, în afara oricăror reguli. Omul se pierde tot mai mult în realităţi virtuale, astfel că evoluţia speciei noastre este pusă sub semnul întrebării. Rămâne de văzut ce mai rămâne din principiile etice şi morale de odinioară.
Televiziunea Română continuă programul „Teatru în TVR”, pregătind o stagiune în adevăratul sens al cuvântului. Comedie – aceasta este tema celei de-a treia ediţii a programului „Teatru în TVR”. Se vor juca 6 titluri, fiecare dintre spectacolele stagiunii având mai multe reprezentaţii, astfel încât spectatorii să îşi poată alege data la care doresc să vină în grădina Grădina Molière, în perioada 26 iulie – 14 septembrie. Toate informaţiile despre programarea spectacolelor pot fi găsite pe tvr.ro şi pe pagina de FB Casa de Producţie, iar cele despre spectacole şi bilete – pe site-urile teatrelor: Teatrul Nottara, Teatrul Coquette, Teatrul de Artă, Teatrul Arte dell’Anima, Teatrul de Comedie.