la Otopeni Air Show
Când avea 6 ani, păsările care planau pe cer i-au trezit pasiunea pentru zbor. Douăzeci de ani mai târziu, Jurgis Kairys avea să devina el însuşi o pasăre zburătoare, în înveliş de kevlar. Acrobaţiile sale au făcut înconjurul lumii, iar curajul lui a urcat pe cele mai înalte culmi odată cu exerciţiile extrem de îndrăzneţe. În mai puţin de o lună, pilotul multiplu campion vine la Otopeni Air Show 2010 să ne arate ce înseamnă măiestria în aer.
Jurgis Kairys este unul dintre cei mai faimoşi piloţi acrobaţi din lume. Zborurile lui sunt întotdeauna duse la o extremă, dar îndelung studiate, astfel încât orice mişcare să fie cât se poate de sigură. Îndrăzneala sa n-a dat greş niciodată. A ţintuit în schimb privirile oamenilor pe cer, a stârnit aplauze şi a adunat mănunchiuri de medalii.
Până acum, Kairys a zburat în sute de demonstraţii şi competiţii de acrobaţie aeriană. A câştigat trei medalii de aur şi două de argint la Campionatele Mondiale şi Campionatele Europene, a câştigat seria World Grand Prix şi prima ediţie RedBull AirRace. Are 58 de ani şi o poveste la fel de spectaculoasă ca şi traiectoria avioanelor pe care le struneşte.
Jurgis Kairys s-a născut în Krasnojarsk, Siberia, unde părinţii lui, lituanieni de origine, fuseseră exilaţi de către sovietici. Când avea 6 ani, familia sa a putut să se întoarcă în satul natal din Lituania. Aici, de la marginea câmpurilor, Jurgis urmărea zborul păsărilor şi al avioanelor agricole, captivat de felul în care brăzdau cerul şi pluteau printre nori.
Pentru tânărul Jurgis, zborul s-a transformat rapid din admiraţie în ţel precis. Aşa se face că la 21 de ani, absolvea Şcoala Tehnică de Aviaţie de la Viborg. Mai întâi a fost mecanic de aeronave, apoi a devenit inginer, după care şi-a început cariera de pilot acrobat la Clubul de Acrobaţii Aeriene din Kaunas, Lituania.
N-a fost deajuns. Pofta de aventură şi de perfecţiune l-au împins până la Academia de Aviaţie Civilă din Sankt Petersburg, pe care a absolvit-o în 1984, devenind pilot inginer. Şi de aici, drumul lui devine un zbor de săgeată în lumea celor mai buni piloţi acrobaţi de pe planetă.
În aer, curajul şi talentul l-au ajutat să experimenteze manevre noi. Pe pământ, ingineria l-a ajutat să-şi perfecţioneze aeronavele pe care performează. În urmă cu puţin timp, Kairys şi-a construit chiar propriul avion, JUKA, cu caracteristici unice, pe care îl îmbunătăţeşte constant. Mai mult decât atât, Departamentul de Design de la Sukhoi – cel mai mare constructor de aeronave din Rusia – a reconfirmat valoarea acestui inginer pilot de excepţie, propunându-i o colaborare pentru proiectarea a trei tipuri de aeronave de acrobaţie: Sukhoi 26, Sukhoi 29 şi Sukhoi 31.
Pentru Kairys, cerul n-a însemnat niciodată o limită. Ci spaţiul infinit în care a putut testa noi şi noi posibilităţi de zbor. A inventat mai multe evoluţii acrobatice, a fost primul pilot care a făcut o “cobra” cu un avion cu elice şi tot primul care a făcut un avion să planeze aşa cum o face un elicopter. Una dintre cele mai spectaculoase reprezentaţii ale sale a fost un zbor sub un pod pietonal, înalt de doar 7 m, pe dedesubtul căruia Kairys a trecut cu avionul în zbor pe spate.
Performanţele lituanianului Jurgis Kairys sunt greu de contorizat. Iar numărul lor va creşte odată cu promisiunile pilotului de a trasa pe cer acrobaţii din ce în ce mai complexe. Primele surprize în zbor le vom descoperi în doar câteva săptămâni, când Kairys va aduce adrenalină pe cerul din Otopeni în cadrul mitingului aviatic Otopeni Air Show – 2010, programat pe 17 iulie la Aeroportul Internaţional Henri Coandă. Tot atunci, zeci de aeronave şi peste 70 de piloţi experimentaţi vor face demonstraţii în cel mai impresionant eveniment aviatic organizat în acest an în ţara noastră.
Pagina de web www.otp-airport.ro găzduieşte o secţiune specială dedicată Otopeni Air Show 2010, în care se regăsesc pe parcursul întregii perioade până la desfăşurarea spectacolului aviatic, informaţii cu privire la acest eveniment.
{mosloadposition user10}