Lansată în martie 2021, în plină pandemie, Junior Motorsport, prima Academie de motorsport din România care oferă servicii all inclusive pentru copii, aduce astăzi în prim plan o activitate sportivă la care tânăra generație poate să aibă acces în condiții optime, atât la nivel de instructaj, cât și la nivel financiar.
Academia funcționează ca un ONG și este dezvoltată de antreprenorul de origine greacă George Ladopoulos. Proiectul a pornit din pasiunea sa pentru acest sport și din dorința de a o transmite mai departe noii generații, iar primii elevi i-au fost fiul său și fiul unui prieten. Investiția inițială s-a ridicat la 10.000 de euro pentru materialul de concurs, însă odată ce numărul celor care s-au înscris a crescut, au mai fost necesari încă aproximativ 30.000 de euro.
”În termeni de buget, avem o dublare a cifrei în 2022 față de 2021, iar pentru 2023 tendința a fost, la fel, de creștere, fiind estimat un buget de 300.000 de euro. Referitor la 2024, obiectivul este ca bugetul nostru să depășească 500.000 euro. Cred că acest proiect a avut succes și pentru că l-am început în pandemie. Antrenamentele și toate activitățile aferente se țin în aer liber, iar noi am oferit copiilor ocazia să iasă din izolare. De la un an la altul, s-a dublat și numărul cursanților”, spune George Ladopoulos, fondatorul Junior Motorsport.
Misiunea proiectului Junior Motorsport este una complexă. Pe partea de performanță în sport, această activitate devine mult mai accesibilă pentru copiii și adolescenți cu vârste între 8 și 18 ani, aplicând un model care popularizează o ramură sportivă considerată scumpă și de elită. Referitor la partea de responsabilitate socială, copiii se pot familiariza astfel cu pilotajul de la vârste mici, asimilând tehnici de condus avansate și conștientizând riscurile vitezei, în paralel cu dezvoltarea unei gândiri strategice, cu spirit de echipă, asemenea învingătorilor. În acest fel, este pregătită o generație care, atunci când va ajunge să conducă autovehicule pe șosele, o va face într-un mod foarte responsabil.
Printre principalele avantaje oferite în acest domeniu de Junior Motorsport este și faptul că toți cursanții au acces la servicii all inclusive. ”Noi am creat o piață în România, pentru că acest model nu a mai existat până acum. Modelul clasic este unul în care părinții copiilor achiziționează o mașină de competiții, caută o echipă pentru întreținere și asistență, angajează un antrenor și se ocupă, mai mult sau mai puțin, de logistica evenimentelor, de la transporturi până la catering, având totodată riscul reparațiilor după un accident. De asemenea, pe măsura ce copilul crește și dobândește experiență, materialul de concurs trebuie adaptat sau chiar schimbat, ceea ce implică noi costuri. Așadar, timpul și complexitatea operațiunilor este ceva care-i depășește, majoritatea nefiind din domeniu”, explică George Ladopoulos.
În acest context, Junior Motorsport a mers în direcția aplicării unui model all inclusive, ceea ce înseamnă că părinții nu au nicio investiție inițială, ci plătesc doar o taxă punctuală per eveniment, fiind furnizate toate serviciile necesare participării copiilor la competițiile automobilistice și, totodată, fiind preluate toate riscurile care pot apărea. Mai mult, Junior Motorsport are o flotă variată de mașini, începând de la nivelul de instruire, până la cel avansat, de circuit.
”Clienții noștri provin din toate straturile sociale și financiare, tocmai prin prisma faptului că acest model este unul foarte accesibil și cu costuri predictibile pe termen mediu și lung. Practic, modelul nostru permite, cel puțin în primii ani, să păstrăm costuri extrem de mici, similare celor solicitate și în alte ramuri sportive, cum este tenisul, de exemplu. Din punct de vedere al performanțelor noastre în competiții, am avut deja mai mult de zece sportivi pe podiumurile campionatelor naționale”, detaliază George Ladopoulos. Potrivit spuselor sale, la nivel de investiții, suma a depășit 80.000 euro în 2023, iar pentru 2024 sunt bugetate investiții de peste 150.000 euro în infrastructură și materialul de concurs, în acest proiect fiind implicate permanent șase persoane și, în funcție de necesități și evenimentele organizate, încă patru sau șase colaboratori.
La modul general, George Ladopoulos spune că, deși în ultimii doi-trei ani s-a observat o creștere a acestui domeniu, datorată mai mult eforturilor individuale ale unor cluburi si nu unui plan sau a unei strategii pe termen mediu și lung a instituțiilor, totuși nu se poate spune că în România motorsportul este la fel de dezvoltat precum în țările avansate, așa cum sunt Anglia, Italia, Franța sau Statele Unite ale Americii. În Anglia de exemplu, motorsportul este unul din principalii aducători de valută în țară, contribuind astfel foarte mult la economia națională. Din datele Junior Motorsport mai reiese că, anul trecut, piața globală de motorsport a fost estimată la 5.800 miliarde de dolari, iar până în 2030 ar putea ajunge la 9.500 miliarde de dolari, cu o rată de creștere anuală de 7,9%.
”În România, în momentul actual, estimăm o creștere de peste 20%, însă cifra absolută este încă departe de mediile europene. Pe plan mondial, în motorport activează deja fonduri de investiții precum cei care au preluat F1 și Williams Racing, iar din ce în ce mai des apar știri despre fuzionarea sau preluarea companiilor din domeniu”, adaugă George Ladopoulos.
Profil de antreprenor
Originar din Grecia, George Ladopoulos a ajuns în România în anii ’80 ca să studieze la facultate și nu a mai plecat. Pasionat de motorsport, antreprenorul deține și o colecție de mașini clasice, iar ori de câte ori a avut ocazia, a participat cu ele la diferite raliuri, cum ar fi Monte Carlo, Acropolis sau Spa.
Ideea de a înființa Junior Motorsport a apărut dintr-o întâmplare, dorindu-și să dezvolte un model viabil pe termen lung pentru piața românească. ”Mă apropiam de vârsta de 60 de ani și, având o experiență acumulată de-a lungul anilor în diferite afaceri, am reușit sa construiesc ceva inovator în domeniul motorsportului. Faptul că nu exista un precedent a fost cea mai grea provocare. Trebuia să găsesc soluții, de la alegerea modelelor de mașini de competiții, până la modulele de instruire pentru niște copii de 8-18 ani. A fost o muncă grea, atât fizic, cât și intelectual, care continuă și astăzi pentru că nu mi-am atins încă scopul”, povestește George Ladopoulos.
Deși nu a avut un mentor în acest domeniu, spune că s-a inspirat de la nume precum Frank Williams, Ron Dennis sau Colin Chapman, oameni celebri pentru inovațiile lor.