Discount-urile „false” și perioadele lungi de reduceri îi fac pe jumătate dintre români să se declare nemulțumiți de ofertele de Black Friday, conform unui studiu realizat de Starcom în parteneriat cu Kantar TNS, în luna Noiembrie 2018.
Chiar dacă doar 50% dintre români se declară mulțumiți de acest eveniment, numărul celor care fac cumpărături în această perioadă pare să crească de la an la an. În 2018, rata de conversie privind numărul celor care au făcut achiziții de Black Friday a crescut semnificativ comparativ cu 2017 (74% vs. 84%).
Anul acesta românii au cheltuit în medie între 301 – 500 RON, în general mai puțin decât și-au propus să cheltuiască. Astfel, conform studiului Starcom, 33% au declarat că vor să cheltuiască între 1000 – 2000 RON, dar doar 23% au cumpărat tot ce și-au propus. Dintre cei intervievați, 35% și-au folosit economiile pentru achizițiile de Black Friday, iar 27% au apelat la carduri de credit.
Mai mult decât atât, din ce în ce mai mulți români au început să-și pregătească din timp coșul de cumpărături de Black Friday, 28% dintre ei spunând că încep să-și facă selecția de produse cu 3-4 săptămâni înainte de Black Friday. Pentru achizițiile importante (smartphone-uri, tablete, accesorii, produse foto-video, televizoare, electronice, electrocasnice, calculatoare și laptopuri) românii își aleg produsele pe care doresc să le cumpere chiar și cu o lună înainte.
50% dintre români cumpără produse de care au nevoie, iar 22% profită de perioada de reduceri pentru a le înlocui pe cele stricate/uzate. Observăm în 2018 o creștere semnificativă a cumpărăturilor pe moment sau impulsive, fără o utilitate anume.
În ceea ce privește comunicarea ofertelor în perioada de dinainte de Black Friday, românii cred că este atractivă, iar 21% declară că interesul lor pentru eveniment crește în urma expunerii la campanii, 40% dintre ei considerând că de Black Friday găsesc cele mai bune oferte.
„Discount-uri super mari de Black Friday” este considerat cel mai atractiv mesaj promoțional, declară 37% dintre cei intervievați.
Principala sursă de informații rămâne site-ul retailer-ului, deși înregistrează o scădere semnificativă în 2018 comparativ cu anul trecut (79% vs 41%). În 2018 impactul reclamelor online crește semnificativ față de valul anterior (20% vs. 28%), continuându-se astfel trendul ascendent început cu anul 2017.
Concluziile studiului arată că românii își mențin interesul pentru Black Friday și majoritatea (6 din 10) se declară interesați și de ofertele care vor fi disponibile în anul următor (2019).
Studiul de anul acesta a ajuns la a patra ediție. Concluziile fac parte dintr-un studiu mai amplu, ce conține o măsurare cantitativă prin metoda CAWI, aplicată pe un eșantion de 1029 respondenți, atât înainte de perioada Black Friday, cât și după finalizarea acestei perioade promoționale. Pentru investigarea în amănunt a comportamentului de cumpărare, chestionarele au fost aplicate înainte și după Black Friday pe același eșantion de respondenți în ambele măsurări cantitative. Targetul cercetării îl constituie online users din zonele urbane, cu vârste de peste 18 ani. Studiul a fost completat cu analiza mențiunilor online cu privire la acest fenomen.