● Într-un interviu, Jochen Neerpasch compară premisele actualei BMW Junior Team cu cele ale legendarei prime BMW Junior Team din 1977 ● Primul director general al BMW Motorsport GmbH şi fondator al BMW Junior Team explică filosofia sa de promovare a tinerilor ● Neerpasch: “Am vrut să pun accent pe combinaţia dintre om şi maşină” ●
Bucureşti/München. Cu perspectiva ca sezonul din Nürburgring Endurance Series (NLS) să înceapă la finalul lui iunie, pregătirile pentru prima apariţie în cursă a BMW Junior Team prind din nou viteză. Dacă situaţia actuală permite, juniorii vor face primele lor tururi de cursă pe Nordschleife pe 27 iunie. Alături de ei va fi Jochen Neerpasch. Primul director general al BMW Motorsport GmbH şi creatorul BMW Junior Team va susţine în calitate de mentor actuala selecţie de juniori – Dan Harper (Marea Britanie), Max Hesse (Germania) şi Neil Verhagen (SUA). Neerpasch a pus bazele BMW Motorsport, BMW M şi a creat mai multe iniţative care au schimbat lumea motorsportului, inclusiv primele echipe de juniori care concurau la nivel înalt sau primul program cu baze ştinţifice pentru pregătirea mentală şi fizică a piloţilor. Într-un interviu, el compară situaţia actuală a acestora cu cerinţele legendarei primei BMW Junior Team din 1977.
Videoclipuri despre Jochen Neerpasch şi BMW Junior Team:
Jochen Neerpasch despre începuturile dezvoltării tinerilor la BMW:
Jochen Neerpasch despre fondarea BMW Motorsport GmbH:
BMW Junior Team la lucru cu Jochen Neerpasch:
Dle. Neerpasch, aţi modelat istoria BMW Motorsport pentru mulţi ani începând cu 1972. Acum aţi readus la viaţă o nouă abordare pentru BMW Junior Team. Cum s-a ajuns aici?
Jochen Neerpasch: BMW Motorsport a venit la mine şi mi-a solicitat să îi ajut la dezvoltarea unei noi prioritizări pentru dezvoltarea tinerilor. Apoi am sugerat să revenim la susţinerea unei BMW Junior Team. În fond, BMW a reuşit în ultimele decenii să promoveze mai mulţi tineri foarte talentaţi şi de succes, dar întotdeauna individual.
De ce spiritul de echipă a jucat un rol atât de important pentru dumneavoastră?
Neerpasch: Ca echipă, vezi mai mult, experimentezi mai mult, vorbesc unii cu alţii şi se ajută reciproc. Acest lucru a fost clar pentru toţi şi s-a văzut cu prima BMW Junior Team în 1977, iar acum joacă un rol şi mai mare, pentru că juniorii vor împărţi o maşină în cursele de anduranţă de pe Nürburgring-Nordschleife. Trebuie să înveţe împreună pentru a se îmbunătăţi împreună. Astfel se vor dezvolta mult mai rapid decât ar fi făcut-o dacă fiecare lucra individual.
Cum i-aţi ales pe Dan Harper, Max Hesse şi Neil Verhagen?
Neerpasch: Am căutat piloţi care au îmbunătăţit continuu în clasele respective. Au trebuit să fie în treimea superioară în fiecare categorie în care au concurat. Mai mult, a fost important pentru noi să compunem o echipă internaţională de piloţi, cu medii culturale şi caractere diferite. Ei ar trebui să se completeze reciproc şi să înveţe unul de la celălalt.
Spre comparaţie, cum a fost aleasă BMW Junior Team originală din 1977?
Neerpasch: A fost acelaşi sistem. Eddie Cheever, Marc Surer şi Manfred Winkelhock erau printre cei mai promiţători piloţi tineri în diferite categorii din acea vreme – şi ei formau o echipă internaţională, având caractere diferite. În cazul lor, poţi observa cât de bine au lucrat ca echipă şi cât de repede s-au dezvoltat. Pe baza acestei experienţe, am avut o abordare foarte similară când am format actuala BMW Junior Team.
Revenind atunci, Cheever, Surer şi Winkelhock au fost renumiţi pentru stilul lor agresiv de pilotaj. Totuşi, nu aţi încercat să-i opriţi. De ce?
Neerpasch: Pentru că aceasta era filosofia. Trebuiau să piloteze liber. Atunci i-am lăsat şi să se confrunte cu piloţii noştri experimentaţi din campionatul de turisme al Germaniei – întâi pentru a învăţa de la ei, apoi pentru a-i provoca. Abordarea noastră nu a fost să câştigăm titlul cu BMW Junior Team, ci să dezvoltăm tinerii talentaţi. La fel vom gestiona situaţia şi cu actuala BMW Junior Team.
Mai ţineţi legătura cu Eddie Cheever şi Marc Surer?
Neerpasch: Da, categoric. Mai mult decât o simplă legătură: sunt sigur că ne vom întâlni mult mai des imediat ce va fi posibil. Amândoi sunt curioşi să-şi întâlnească succesorii şi să-i vadă pe circuit.
Cum aţi venit cu ideea de a sprijini piloţii de curse tineri în special?
Neerpasch: Când obişnuiam să particip în curse în anii ’60, motorsportul nu era privit ca un sport. Prin urmare, un pilot de curse nu era văzut ca sportiv, ci ca şofer. Maşină făcea toată treaba. În consecinţă, piloţii din acea vreme nu erau aşa bine pregătiţi fizic pentru efort. După cariera mea activă, ca şef de echipe de curse m-am concentrat pe acest aspect. Am vrut să pun accentul pe combinaţia dintre om şi maşină şi să sprijin piloţii de curse în pregătirea lor. Atunci eram convins deja cea mai bună maşină nu valorează nimic, dacă pilotul nu este capabil să-i exploateze întregul potenţial. BMW a fost primul constructor care a pregătit piloţii în mod profesionist pentru curse.
Cum s-a schimbat motorsportul în ultimele decenii, din perspectiva pilotului?
Neerpasch: Acum cerinţele adresate unui pilot sunt complet diferite faţă de vremea mea. Atunci, să pilotezi o maşină de curse era mai mult o aventură, pentru că nu era nici un fel de ajutor tehnic. Pilotul era singur în maşină şi putea să ofere inginerului informaţii despre cum funcţionează maşina doar când revenea la stand. În prezent, anumite tehnologii sunt mai evoluate decât pilotul şi chiar îi spun acestuia cum să reacţioneze în anumite situaţii. Aceasta înseamnă că acum sunt solicitate alte calităţi din partea piloţilor de curse. Abilităţile pe care trebuie să-i folosească, pentru a obţine maximum din el şi din maşină, sunt ceva complet diferit. Evident, ai nevoie de metode de pregătire speciale pentru a antrena acest aspect – precum conceptul global de pregătire psihică şi fizică de la Formula Medicine, de exemplu.
Pe vremea primei BMW Junior Team, conduceaţi BMW Motorsport GmbH. Ce vă amintiţi de atunci?
Neerpasch: Încă de la sfârşitul anilor ’60, Ford Germania m-a abordat şi mi-a cerut să mă alătur conducerii sale ca director de curse. Cum eram în vârful carierei mele ca pilot de curse, aceasta a fost una dintre cele mai dificile decizii pe care le-am luat vreodată. Cu toate acestea, am acceptat oferta şi nu am regretat niciodată acest lucru. De unul singur am creat un departament de curse specific şi, când am început să învingem coupé-urile BMW din acele vremuri cu modelul nostru Ford Capri, directorul de vânzări BMW Bob Lutz mi-a cerut să vin la München la începutul lui 1972. Am semnat contractul câteva luni mai târziu. BMW a dorit să reorganizeze implicarea sa în motorsport. Pe baza experienţei mele la Ford, am cerut o organizaţie flexibilă de la început. Trebuia să fie un departament de motorsport separat, care construia maşinile de curse şi apoi, pe baza acestor maşini, să dezvolte maşini sport şi de înaltă performanţă pentru şosele, cu care ar fi fost posibil să se facă bani. Am început în mai 1972 şi prima dezvoltare a fost BMW 3.0 CSL, care în anii următori avea să devină cel mai de succes turism. În general vorbind, BMW Motorsport GmbH s-a dezvoltat foarte rapid. Aceasta a fost cea mai bună perioadă a carierei mele.
Cum priviţi acum proiectul pe care l-aţi început atunci?
Neerpasch: Sunt foarte mândru să văd ce a devenit BMW M GmbH. Produc automobile fantastice, care sunt perfecte şi pentru circuit, dar şi pentru şosea.
Unul dintre simbolurile BMW M GmbH, şi probabil cel mai mare proiect al dumneavoastră, a fost BMW M1. Aşa este?
Neerpasch: Fără îndoială, BMW M1 a fost punctul de atracţie al perioadei mele la BMW. Proiectul a fost nu doar mare, ci şi greu. Ideea nu a fost să transformăm o maşină de stradă într-una de curse, aşa cum era până atunci, ci să dezvoltăm o maşină de curse, din care apoi să rezulte una de stradă. Cum nu era posibil să producem BMW M1 în uzina BMW, noi, la BMW Motorsport GmbH, ne-am luat responsabilitatea deplină pentru dezvoltare, producţie şi vânzări. A fost un proiect foarte ambiţios. Din păcate, am avut multe probleme cu producţia, ceea ce a împiedicat omologarea BMW M1 pentru motorsport. Împreună cu Max Mosley şi Bernie Ecclestone, am venit cu ideea de a lansa seria M1 Procar în programul de susţinere pentru Formula 1. Duelurile directe între starurile Formulei 1 şi piloţi consacraţi de anduranţă şi turisme, în maşini identice, au fost emblematice. Primii cinci din Formula 1 intrau automat pe grilă. Acele curse cu BMW M1 erau fantastice şi atrăgeau publicul.
Mai conduceţi BMW M1 din când în când?
Neerpasch: Da. BMW M1 este fantastic de condus şi acum. Am avut chiar unul al meu, dar l-am vândut la un moment dat. Este păcat, pentru că probabil ar fi valorat o avere în prezent.