comparativ cu acelasi interval al anului 2014
Biroul Roman de Audit Transmedia face publice primele cifre referitoare la tendintele in publicitate pentru primul semestru din 2015, pentru presa scrisa, radio, internet si outdoor.
Potrivit acestor date, investitiile in publicitate au crescut cu 2% in primul semestru din 2015, comparativ cu acelasi interval al lui 2014, cumuland aproximativ 287 milioane de Euro (valoare ratecard) pentru cele patru medii monitorizate de asociatie (presa scrisa, radio, online si OOH) in cadrul studiului de Monitorizare a Investitiilor in Publicitate (MIP).
Cresterea generala de 2 procente a fost generata in principal de cresterea cu 13% inregistrata in cazul radioului in prima jumatate a lui 2015, comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent, acesta reusind sa contracareze usoarele descresteri ale mediului online si ale presei scrise, oferind o tendinta generala pozitiva. Evolutia semnificativa a volumelor din publicitatea radio se datoreaza continuarii investitiilor de catre companiile din industria farmaceutica, precum si faptului ca magazinele online au inceput sa investeasca in publicitate in acest mediu incepand cu anul 2015.
Principalele cresteri ale investitiilor in publicitate in prima jumatate a anului s-au concentrat in zona de finante, precum si in divertisment si activitati de timp liber, industria farmaceutica si comunicatii. In cazul sectorului de comunicatii, cresterea investitiilor in publicitate se datoreaza clientului Telekom Romania, pentru industria de farmaceutice si sanatate se remarca Zdrovit ca si principal client de publicitate, in timp ce in cadrul segmentului financiar principala influenta apartine clientului ING Group. Pentru zona de divertisment si activitati de timp liber s-au remarcat investitiile in publicitate realizate de restaurantele de tip fast-food (KFC si McDonalds), precum si de clientii de publicitate care au promovat festivaluri si concerte.
In evolutia investitiilor in publicitate corespunzatoare primului semestru al acestui an se reflecta doua tendinte: pe de o parte, clientii traditionali, obisnuiti sa investeasca in publicitate, au observat in timp beneficiile comunicarii si au marit considerabil bugetele de publicitate pentru perioadele in care au comunicat modificari asupra marcilor, iar pe de alta parte se observa tot mai multi clienti care incep sa comunice si care incearca sa obtina beneficii prin investitiile in publicitate, chiar daca volumele alocate de ei nu sunt foarte mari.
Analizand investitiile realizate de primii 10 clienti de publicitate se observa ca cele mai importante cresteri procentuale apartin ING Group si Telekom Romania care si-au marit de peste patru ori volumele investitie, comparativ cu primul semestru din 2014, precum si clientului Emag, care a avut o crestere a volumelor de publicitate de peste 150%.
Aceste rezultate se bazeaza pe tarifele la ratecard ale investitiilor in publicitate, care difera uneori semnificativ de sumele nete investite. Cu toate acestea, tendintele si evolutiile de crestere a publicitatii raman semnificative, fiind sustinute si de cresterea cu 12% a numarului de clienti care investesc in publicitate, precum si de cresterea numarului de marci promovate.
Cresterea procentuala generala de 2% corespunzatoare primului semestru din 2015, cumulata cu cresterea numarului de clienti care au investit in publicitate si a numarului de marci comunicate de acestia, constituie un prim semn al revenirii publicitatii, confirmand elasticitatea acesteia, ca reactie la primele semne de crestere economica. Luand in calcul aceste aspecte, ne asteptam ca tendintele pozitive sa se pastreze si pentru a doua jumatate a anului, si chiar sa creasca usor pentru anul urmator, atat din punct de vedere al numarului de clienti care investesc in publicitate, cat si din punct de vedere al volumelor investite de acestia.