Comisia Europeană a aprobat o investiție în valoare de 875,5 milioane de euro din Fondul de coeziune pentru prima etapă de construcție a autostrăzii Sibiu-Pitești. Va fi prima autostradă care traversează Munții Carpați, asigurând conectivitate nestingherită în România pe coridorul Rin-Dunăre al rețelei transeuropene de transport (TEN-T).
Coridorul va asigura o legătură neîntreruptă pe teritoriul României, de la portul Constanța de la Marea Neagră până la Nădlac, la frontiera maghiară, conectând România centrală și de vest cu rețeaua de autostrăzi europene. Potrivit comisarului pentru coeziune și reforme, Elisa Ferreira: „Acest proiect va elimina un blocaj major în rețeaua de transport din România, ceea ce va spori siguranța rutieră, va scurta durata călătoriilor și va reduce costurile pentru pasageri și mărfuri. Proiectul va avea un impact extrem de pozitiv asupra economiei și a calității vieții populației locale”. Se preconizează că proiectul va fi operațional începând din 2026.
Comisia Europeană a aprobat, de asemenea, o finanțare din Fondul de coeziune pentru un proiect în valoare de 578,4 milioane de euro pentru îmbunătățirea capacității de răspuns a României în caz de dezastre. Investiția va îmbunătăți capacitatea de reacție terestră, aeriană și maritimă a României prin achiziționarea de echipamente noi și prin formarea personalului. Astfel, populația va fi mai bine protejată în situații de urgență, investiția contribuind la respectarea de către România a obligațiilor internaționale și a strategiei naționale privind schimbările climatice și creșterea economică cu emisii scăzute.
Comisarul pentru coeziune și reforme, Elisa Ferreira, a declarat: „Datorită acestei investiții din fonduri UE, serviciile de urgență ale României vor fi în măsură să răspundă în mod eficient la evenimente cu frecvență redusă și de mare impact, cum ar fi inundațiile, cutremurele sau accidentele nucleare. Acest lucru este deosebit de relevant pentru o țară precum România, care se confruntă cu un risc ridicat de catastrofe naturale din cauza topografiei și a rețelei sale dense de râuri și pâraie. O mai bună pregătire a României va aduce, de asemenea, beneficii altor țări în cazul unor dezastre în străinătate, în conformitate cu spiritul european de solidaritate și cu acordurile internaționale.”
Proiectul va contribui la salvarea de vieți și la reducerea la minimum a daunelor materiale și a riscurilor de perturbare a activităților economice.