Antreprenoriatul. Visul frumos despre libertate al multor angajați care își doresc să își gestioneze orele de muncă, să se implice într-un proiect personal și în dezvoltarea propriilor idei într-o afacere profitabilă. De altfel, libertatea este și primul dintre cei mai importanți factori care i-au motivat și determinat pe antreprenori să demareze propria afacere, într-o proporție de 21%, potrivit studiului de piață „Românii despre antreprenoriat”, realizat online de iVOX în perioada 18 martie – 09 aprilie 2019, pe un eșantion compus din 1044 de respondenți.
După libertate, aceștia au nominalizat pasiunea pentru produsele sau serviciile pe care le-au pus pe piață (17%), programul flexibil (17%), iar pe ultimul loc se află câștigurile și reușita personală (13%).
Studiul relevă, de asemenea, pe lângă motivațiile care stau la baza afacerilor dezvoltate pe cont propriu și un alt aspect: dificultățile de care s-au lovit antreprenorii români, atât la început, cât și pe parcursul creșterii business-ului. Astfel, pe primele trei locuri în topul problemelor se află cadrul legal/fiscal din România (38%), lipsa de finanțare (32%) și contactul cu autoritățile locale/naționale (25%). Un alt aspect, care ține însă în mod direct de antreprenorul român este cel al educației antreprenoriale și al investiției în această zonă, concretizat într-un procent de 24% care a nominalizat lipsa de pregătire antreprenorială printre factorii dificili de reușită.
Studiul arată că 3 din 10 antreprenori acordă aproximativ 3 ore pe lună pentru a-și dezvolta educația antreprenorială prin cursuri, workshop-uri sau traininguri, iar 29% dintre respondenții antreprenori nu alocă deloc timp pentru astfel de activități. Pentru aceste activități, cei mai mulți (46%) preferă doar sursele gratuite, 23% investesc în dezvoltarea educației antreprenoriale între 100 și 500 de lei lunar, iar 19% investesc o sumă mai mică, de cel mult 100 de lei.
Când vine vorba despre educație în antreprenoriat, business mentorul Cristian Onețiu, în prezent unul dintre cei mai apreciați și influenți tineri antreprenori din România, spune că el a descoperit din experiențele profesionale trăite ce înseamnă importanța educației și cum, în multe cazuri, investiția financiară în această arie de pregătire poate face diferența între succes și eșec.
„Vremea «părerologilor în afaceri» a apus. Atât a părerologilor traineri, cât și a părerologilor antreprenori! În ultimii 3 ani mi-am dedicat o mare parte din timpul meu pentru a construi evenimente și programe de educație structurată, dedicate antreprenorilor. Informații practice și mai ales validate prin experiența mea de peste 15 ani de antreprenoriat, cu rezultate clare în peste 100 de milioane de euro cumulat în afacerile proprii. Vreau să dau mai departe cât mai mult din ce știu, pentru ca o nouă generație de antreprenori să devină independenți financiar și modele pozitive în societate. Sunt foarte fericit să văd că tot mai mulți antreprenori, care devenind conștienti că ce i-a adus „AICI”, nu e sigur că îi va duce „ACOLO” (stabilizarea, dezvoltarea și scalarea afacerii), apelează la surse validate de informații antreprenoriale. Mii de antreprenori au participat deja la acțiunile noastre și câțiva au reușit deja să își atingă o bună parte din obiectivele lor curajoase. Asta ne bucură cel mai mult. Că revin după câteva luni de învățare și aplicare și împărtășesc reușitele lor. Validând astfel procesul nostru educațional, dar mai ales încurajându-i și pe ceilalți să continue în efortul lor de a atinge succesul, indiferent cum îl definesc: ieșirea din datorii, depășirea BreakEven, primul milion/primele 10 milioane, venituri anuale sau chiar EXIT”, spune Onețiu.
De ce sunt foarte importante sursele și de ce, dincolo de programele gratuite, excelența înseamnă și o investiție financiară în zona de educație? Business mentorul explică faptul că fiecare antreprenor își dorește dividende, acesta fiind motivul primar pentru care a decis să riște într-o activitate pe cont propriu. Însă trebuie înțeles procesul firesc prin care se ajunge la acest deziderat. „Am să o iau invers: Dividende – Profit net – cheltuieli controlate – Gross Margin sustenabil – Venituri în creștere – Acțiuni și monitorizare – Finanțare – Planificare tactică și strategică – Viziune, Misiune, Valori solide care să asigure o cultură organizațională puternică și eficientă. Asta ar fi doar cele super importante. Dacă cineva își dorește cu adevărat DIVIDENDE serioase și câștigate sustenabil, e firesc să implementeze un astfel de proces de management. Iar dacă nu știe cum să facă, singura soluție este să învețe. Și de aceea vorbim despre ScaleUP. În primul rând pentru a construi arhitectura afacerii sale și pentru a ști exact pe cine să implice, ce atribuțiuni să îndeplinească și ce rezultate să aducă în companie. Este cea mai sigură cale prin care nu doar afacerea actuală, dar și următoarele afaceri vor fi construite pe principii solide, vor atrage colaboratori profesioniști și vor ajunge la profit într-un mod previzibil”.
Cercetarea „Românii despre antreprenoriat” reproduce din punct de vedere al principalelor caracteristici structura socio-demografică a populaţiei utilizatorilor de Internet din România, aşa cum decurge din cercetarea Gallup „Piaţa serviciilor de acces la Internet”, realizată la cererea ANCOM (Autoritatea pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii).
4 din 10 antreprenori respondenți ai sondajului online „Românii despre antreprenoriat” au demarat afacerea pe baza unei schițe personale, în timp ce doar 2 din 10 au avut alcătuit un plan de afaceri profesionist, pe care l-au pus în aplicare.
Cei mai mulți antreprenori au în subordine între 1 și 5 angajați (44%), 3 din 10 nu au niciun angajat și doar 2,5% dintre respondenți au companii mari, cu peste 100 de angajați. Principalele domenii de activitate a celor care au o afacere sunt: servicii profesionale către firme (11%), comerț bunuri de larg consum (10%), construcții (10%), activități recreaționale, educaționale, culturale și sportive (10%) și dezvoltare programe IT (9%). Majoritatea antreprenorilor folosesc mai multe canale de vânzare, însă cele mai folosite sunt: mediul online (64%), distribuția directă prin intermediul agenților de distribuție (27%), iar 16% vând prin rețeaua proprie de magazine.