Interviu în exclusivitate cu Valeria Tudor, Founder & Owner The House PR Agency
Ce îți place cel mai mult la domeniul comunicării și relațiilor publice?
Este un domeniu în continuă schimbare, la care trebuie să te adaptezi în mod constant ca profesionist și să dezvolți noi capabilități – spre exemplu, cele de comunicare digitală – însă la bază are principii ce rămân ancorate în practica de zi cu zi. Este foarte ușor să ai anumite repere în timp îți conturezi experiența în domeniu.
Ce s-a schimbat în ultimii trei ani?
Dintre cei trei ani, cred că de fapt anul de cotitură a fost 2020. În 2019 încă mergeam pe „business as usual”, însă apoi a venit pandemia și, după cum știm toți, multe lucruri s-au schimbat.
Evenimentele au devenit hybrid, multe campanii s-au micșorat ca durată, multe tactici fie au fost înlocuite, fie au trecut accelerat în digital. Tot ce s-a comunicat în spațiul virtual, în metaverse, a fost amplificat. Dacă înainte erau campanii unde partea de digital era opțională, acum este obligatoriu să ocupe o parte considerabilă. Nu mai e plan B, e parte din planul A.
Ce strategii au funcționat cel mai bine în 2021?
Noi am pus accentul mult pe continuitate și relevanță. Ne-am dorit să menținem ceea ce construisem pentru clienții noștri și să le asigurăm o vizibilitate exact acolo unde ar trebui să fie. Fără a pune accent pe cantitate, ci mai degrabă pe calitate. În industrie s-a revenit la această abordare și chiar citisem un articol recent despre tendințe, în care se folosea sintagma „retro PR”.
Din ce domenii sunt cei mai activi clienți ai agenției?
Investiții, agro, practic cele care au mers înainte indiferent de orice.
Ce se caută în PR acum?
Ceea ce probabil nu va dispărea niciodată din industrie– media relations. Și ceea ce se întâmplă să fie solicitat mai des în special în ultimii doi ani – gestionarea comunicării de criză.
5 lucruri care au dispărut sau și-au diminuat importanța/impactul în ultimii ani?
La noi cred că e și o chestiune de educare, pentru că le expunem și clienților aceste lucruri în care credem, deci sperăm să dispară ideea de evaluare a aparițiilor generate de PR pe bază de criterii de advertising. E bine să rămânem la un obiectiv mare și realizabil.
5 tendințe în PR pentru 2022?
Digitalizare x 5 🙂
Cât de importanți sunt influencerii în 2022? Se caută bloggeri sau social media influenceri?
Abordarea noastră este să facem ceea ce știm mai bine, iar colaborările de acest tip nu intră pe lista noastră de servicii de agenție. Cred că e o întrebare mult mai relevantă pentru alți comunicatori.
Care sunt platformele social media folosite cel mai mult de clienți? Unde se află publicul lor cel mai mult?
Sunt studii de pe diverse platforme (spre exemplu, Hootsuite) care spun că Facebook rămâne în top cu toate că livrează mult mai puțin pe advertising – probabil sunt multe companii care concurează pentru aceeași audiență – Twitter, LinkedIn, iar pe segmentele mai tinere de audiență, TikTok și Instagram. Clubhouse a fost hype, dar s-a stins repede. E greu să mai găsești conținut relevant acolo.
Online sau offline? Ce funcționează acum mai bine în PR?
Offline vor funcționa întotdeauna aparițiile în presă, cel puțin pentru un anumit segment de audiență și pentru un anumit tip de clienți (spre exemplu, cei din zona business). De ce să nu recunoaștem că ne e dor de networking, de evenimentele cu mulți oameni, de „băile de mulțime”. Ele vor funcționa întotdeauna mult mai bine offline, indiferent de cât de performante sunt platformele pe care se organizează în prezent.
Desigur, încurajez schimbarea și sunt pro adaptare în orice situație, până la urmă în asta constă spiritul antreprenorial, dar sunt lucruri care ar fi trebuit să rămână așa cum erau.
Pentru că 2021 s-a încheiat curând, care e campania din 2021 care ți-a plăcut cel mai mult?
Nu vreau să creez discordie, deci voi spune foarte simplu că îmi plac foarte tare campaniile cu impact social, fie că sunt inițiate de departamentele de CSR ale companiilor, fie de ONG-uri. Cred că e multă nevoie de ele și trebuie încurajate, cu atât mai mult cu cât resursele pe segment sunt destul de limitate și sunt o ocazie foarte bună de a pune creativitatea în mișcare.
Ce campanie internațională de comunicare/PR/publicitate ți-a atras cel mai mult atenția?
Cele de Crăciun sunt întotdeauna senzaționale, mulți dintre noi abia așteptăm să vedem producțiile. Coca-Cola a avut un ad extrem de fain pe noua lor platforma de comunicare.
Ce nu ți-a plăcut în 2021 – legat de PR/marketing/publicitate.
Că uneori s-a simțit că a scăzut calitatea producțiilor și pe TV se întâmplă să mai ruleze și reclame despre care ai senzația că sunt realizate în ppt.
Obiective pentru 2022?
Mai mult cu mai puțin. Uneori este atât de bine să apreciezi rezultate mici, dar de impact, în loc să alergi după cifre și la final de zi să nu ai satisfacția că ai livrat ceva de care să fii mândru.
Cuvântul care descrie 2022 pentru tine?
Noi am avut în fiecare an câte un cuvânt, printre care open, curaj, evoluție, legacy și altele, cu semnificație pentru întreaga echipă. De anul trecut am ales pentru anul acesta DREAM. Pentru că avem mare nevoie de asta.
Despre Valeria Tudor
Founder & Owner The House PR Agency, cu experiență de peste 10 ani în domeniul comunicării, Valeria Tudor este absolventă de studii de comunicare de master la Londra, certificată de Oxford (leadership) și MIT (digital marketing analytics). De 3 ori consecutiv în juriul Romanian PR Award. În topul “40 under 40 SEE Business Elites”.