Vă invităm să citiți un interviu în exclusivitate cu Monica Moldovan – Managing Director Cambridge Centre Timișoara, Administrator SC MMR Value SRL, despre dezvoltare personală și profesională, provocări, leadership, succes, dar și sfaturi și recomandări utile, experiențe de afaceri!
Pentru început, te rog să ne spui câte ceva despre tine
Sunt originară din Brad și am venit în Timișoara pentru a urma cursurile Facultății de Științe Politice, Filosofie și Științe ale Comunicării, Specializarea Jurnalism. Ulterior, am urmat un Master în Administrarea Afacerilor. După absolvire, am rămas în Timișoara, am continuat să mă dezvolt profesional și am participat la diverse cursuri și workshop-uri, care mi-au îmbogățit cunoștințele în domeniul meu de activitate.
Primii ani am lucrat în Jurnalism, iar, ulterior, am căutat să îmi dezvolt abilitățile de leadership, așa că am acceptat o oportunitate de a lucra într-un rol de coordonare. Am fost implicată în proiecte complexe, unde am învățat să gestionez mai eficient resursele și să motivez membrii echipei pentru a obține rezultatele dorite.
În prezent activez în domeniul educației. Am ajuns în acest domeniu din întâmplare, în 2012, din dorința de a-mi suplimenta veniturile și a-mi păstra cunoștințele de limba engleză dobândite. Am avut și am oportunitatea să lucrez cu oameni minunați și să învăț mereu lucruri noi, să pot să mă perfecționez prin cursuri și certificări, pentru ca în prezent să mă ocup de tot ceea ce înseamnă Cambridge Centre Timișoara, parte a Cambridge Centre România.
Sunt pasionată de dezvoltarea personală și profesională și îmi doresc să continui să cresc și să contribui la succesul organizațiilor cu care colaborez. Simt că acesta este doar începutul, că pot și vreau să fac mai multe, iar cerul (nu) e limita.
Când, de ce și cum ai făcut pasul către antreprenoriat?
Am luat decizia de a deveni antreprenor după o serie de experiențe personale și profesionale care m-au motivat să fac acest pas. Unul dintre momentele-cheie care m-au determinat să iau această hotărâre a fost atunci când, fiul meu, care avea 4 ani la acea vreme, m-a întrebat dacă voi reveni cândva la casa în care locuim împreună, după o perioadă lungă de delegații la locul de muncă. Acest lucru mi-a deschis ochii asupra timpului prețios pe care îl pierdeam departe de familie din cauza cerințelor jobului meu, unde aveam responsabilități mari, dar eram mereu limitată în decizii și direcții de acțiune viitoare. Îmi doream să fiu mai implicată și disponibilă pentru familia mea.
În paralele cu frământările personale, au apărut cele profesionale. Din dorința de a mă dezvolta, cum spuneam, am urmat diverse cursuri, am citit, m-am abonat la diverse platforme de învățare, am lucrat cu mentori, și am ajuns în punctul în care am acumulat cunoștințe și informații valoroase, simțind că pot folosi aceste resurse pentru a face mai mult și pentru mine, și pentru alții.
Astfel, am decis să îmi deschid propria firmă în 2019, unde să fiu propriul meu angajator, să am libertatea de a lua decizii și a-mi gestiona timpul. În această perioadă, am acceptat colaborarea cu Asociația Cambridge Centre România, deoarece această oportunitate mi-a oferit posibilitatea de a-mi organiza programul și de a gestiona administrativ și financiar Centrul Cambridge din Timișoara fără a aștepta veșnicul “OK” de sus.
În timp, s-a dovedit a fi o alegere inspirată, însă, la fel de bine, putea să fie un fiasco. Oricare ar fi fost evoluția, eu aveam nevoie de această provocare pentru că îmi doream o mai mare libertate în luarea deciziilor, o implicare mai mare în viața familiei mele și oportunitatea de a folosi cunoștințele acumulate pentru a crea și dezvolta propriul meu business.
Ce servicii oferi acum și cine sunt clienții tăi?
Cambridge Centre Timișoara este un centru autorizat în pregătirea pentru examenele Cambridge, iar misiunea noastră este să oferim o educație de calitate în limba engleză, ajutându-i pe cursanți să-și dezvolte abilitățile lingvistice și să obțină rezultate excelente la examenele internaționale Cambridge English.
Oferim cursuri specializate de la începători până la avansați, după un program personalizat pentru fiecare nivel de examen, astfel încât cursanții să fie pregătiți să obțină atestatele internaționale cu succes. Marea majoritate a cursanților sunt copii și tineri, dar avem și grupe de adulți, studenți sau angajați, manageri și antreprenori, care doresc să-și îmbunătățească abilitățile de comunicare în limba engleză pentru a avansa în carieră și a-și extinde orizonturile profesionale. Este important de menționat că aceste atestate înlocuiesc examene școlare naționale și internaționale, de la clasa a V-a și până la admitere la master sau doctorat și sunt valabile pe viață.
Cu prețuri accesibile, grupuri mici de cursanți și lectori autorizați și bine pregătiți, ne străduim să oferim o experiență educațională excelentă. De când a început pandemia, cursurile s-au mutat online, pe o platformă dedicată, dar suntem mândri să spunem că procentul de promovare al cursanților noștri la atestatelor internaționale Cambridge este de 100%, iar numărul nostru de absolvenți a depășit deja 10.000.
Care a fost cea mai mare provocare în business pentru tine? Și cum ai depășit această provocare?
Trecând peste subiectul “pandemie” , pot spune că unele dintre cele mai mari provocări cu care m-am confruntat în business au fost adaptarea la schimbările constante din piață și necesitatea de a inova pentru a rămâne competitivă.
Odată cu avansul tehnologic și schimbările de comportament ale clienților, domeniul nostru a devenit din ce în ce mai competitiv și solicitant. Era esențial să ne adaptăm rapid la noile tehnologii, să dezvoltăm metode moderne de predare și să venim în întâmpinarea nevoilor clienților.
Am introdus platforme online de predare, resurse digitale și aplicații interactive pentru a face procesul de învățare mai accesibil și atractiv. În același timp, am muncit la dezvoltarea echipei, care, după părerea mea este cheia succesului într-un mediu competitiv. Am investit timp și efort pentru a construi și menține relații strânse cu clienții noștri. Feedback-ul lor ne-a ajutat să ne îmbunătățim serviciile și să le oferim exact ceea ce caută. Și, mai presus de toate, am învățat că trebuie să fim flexibili și deschiși la schimbare, să experimentăm și să ne adaptăm strategiile de business atunci când a fost necesar.
Așa am reușit să depășim provocările și să ne consolidăm poziția pe piață. Învățarea continuă și dorința de a rămâne în pas cu evoluția tehnologică și nevoile clienților sunt elemente esențiale pentru a avea succes într-un mediu de afaceri competitiv.
Cum te-ai promovat la început (personal și afacerea) și cum te promovezi acum?
La începutul afacerii, am fost conștientă că pentru a ne face cunoscuți și a atrage clienți, va trebui să ne implicăm personal în promovarea centrului. Am ales să ne concentrăm pe câteva strategii cheie:
Prima ar fi relaționarea cu clienții. Am pus mare accent pe a construi relații autentice și de încredere cu clienții noștri. Ne-am asigurat că fiecare cursant primește atenția și suportul necesar pe parcursul învățării.
Am insistat pe oferirea unor servicii de înaltă calitate. Profesorii noștri au fost bine pregătiți și dedicați, iar metodele de predare au fost eficiente și personalizate.
O altă modalitate de promovare a venit din rezultatele cursanților. Deși nu am urmărit să ne promovăm în mod agresiv, am încurajat feedback-ul și testimonialele pozitive din partea clienților mulțumiți. Am înțeles că acestea pot avea un impact semnificativ asupra imaginii noastre.
În timp, am constatat că rezultatele muncii noastre au vorbit de la sine și au adus tot mai mulți clienți mulțumiți. De-a lungul timpului, am început să fim recunoscuți în comunitatea locală drept un centru de învățare de încredere și de calitate.
În prezent, strategia noastră de promovare a rămas axată pe valorile fundamentale ale centrului: calitatea, personalizarea, relaționarea cu clienții și rezultatele acestora. Cu toate acestea, am introdus și câteva metode de promovare noi. Aici aș menționa marketingul digital, colaborări și parteneriate, precum și evenimente speciale pentru a atrage atenția asupra serviciilor noastre.
Desigur, promovarea nu a fost niciodată scopul nostru principal, dar am învățat că o abordare echilibrată, care pune accent pe calitate, relații autentice și adaptabilitate la nevoile clienților, poate conduce la creșterea afacerii într-un mod sustenabil.
Ce îți propui pentru acest an și pentru următorul?
Activitatea noastră gravitează în jurul anului școlar, așa că, anul acesta l-am încheiat cu rezultate satisfăcătoare. Desigur, mereu e loc de mai bine, dar obiectivele propuse au fost atinse. Pentru noul an școlar suntem hotărâți să continuăm să investim în calitatea serviciilor noastre, în excelență. Vrem să menținem echipa noastră de profesori bine pregătiți și motivați, să dezvoltăm și să integrăm tehnologia pentru a face procesul de învățare mai interactiv și captivant pentru cursanți. Vom acorda o atenție specială consolidării relațiilor cu clienții noștri existenți. Înțelegem că fidelizarea clienților este esențială pentru succesul pe termen lung, așa că vom menține comunicarea deschisă și vom oferi suport continuu pentru nevoile lor de învățare.
Unul dintre principalele obiective pentru următorul an școlar este extinderea Cambridge Centre Timișoara în noi locații. Dorim să ne dezvoltăm prezența în alte zone din oraș sau chiar în alte orașe din regiune, pentru a face serviciile noastre mai accesibile unui număr mai mare de cursanți. Ne propunem să ne implicăm mai activ în comunitatea locală și să stabilim noi parteneriate cu școli, instituții și companii pentru a promova serviciile noastre și a ne conecta cu noi potențiali clienți.
Ți-ai atins obiectivele pe care ți le-ai propus când ai lansat afacerea? Dacă da, ai ales unele noi? Dacă nu, care e cea mai mare piedică?
Da, din punct de vedere al poziției Cambridge Centre Timișoara pe piața. Inițial, principalul nostru obiectiv era să oferim servicii de învățare a limbilor străine de înaltă calitate, accesibile. Am dezvoltat programe de învățare eficiente, cu ajutorul unui personal bine pregătit și dedicat, ceea ce a dus la creșterea nivelului de satisfacție al clienților noștri. Am construit o comunitate de cursanți și profesori, care împărtășesc aceeași pasiune pentru învățare și pentru limbi străine, iar asta ne-a ajutat să devenim cunoscuți în comunitatea locală drept un centru de învățare de încredere și calitate.
Ca și administrator, dacă ar fi să citez unul dintre mentorii mei, obiectivele mele au fost nesimțit de mari 😊, iar două nu sunt încă bifate: programul de lucru pe care mi l-am stabilit inițial și dorința de a nu mă îngrijora pentru lucrurile pe care nu le pot controla. Dar lucrez la asta.
Așa cum am menționat în planurile noastre de afaceri pentru acest an și următorul, ne propunem să extindem gama de servicii, să ne dezvoltăm în noi locații și să consolidăm relațiile cu clienții actuali. În fiecare etapă de dezvoltare a afacerii, vom evalua constant rezultatele și feedback-ul clienților pentru a ne asigura că rămânem relevanți și că răspundem nevoilor în continuă schimbare.
Te-ai confruntat cu auto-limitări? Cum le-ai făcut față? Ce sfaturi ai pentru cei care trec prin aceleași temeri?
Da, ca și în orice domeniu, în antreprenoriat am experimentat momente de auto-limitare și temeri care au inclus sindromul impostorului, frica de succes și frica de eșec. Aceste emoții sunt naturale și frecvente, după părerea mea, mai ales atunci când te confrunți cu noi provocări sau atunci când încerci să-ți construiești un nume într-un domeniu competitiv.
Uneori, am simțit că nu sunt suficient de pregătită sau că nu merit poziția pe care o am. Am învățat să conștientizez aceste gânduri negative și să le contracarez cu dovezi ale realizărilor și competențelor mele. A fi încrezător în abilitățile tale și să accepți că este normal să nu știi totul te poate ajuta.
Cu succesul vin noi responsabilități și presiuni. Am învățat că este important să accept că succesul vine la pachet cu provocări, dar că sunt capabilă să le gestionez. Am încercat să îmi mențin echilibrul, să îmi setez priorități și să îmi amintesc de motivația inițială care m-a determinat să pornesc pe acest drum.
În mediul de afaceri, riscul de eșec există întotdeauna. Am învățat că eșecurile fac parte din procesul de învățare și că pot oferi oportunități pentru creștere și îmbunătățire. Am luat decizii, am analizat situațiile și am învățat din greșeli.
Toată această tornadă de emoții care vine la pachet cu antreprenoriatul este cât de poate de normală. Trebuie să înțelegi că este normal să te confrunți cu temeri și incertitudini. Nu te judeca pentru ceea ce simți, ci încearcă să îți îmbrățișezi emoțiile și să le gestionezi într-un mod sănătos.
Privind în urmă, ce ți-ai fi dorit să știi când ți-ai lansat afacerea? La ce nu te așteptai și ți s-a întâmplat ca antreprenor?
Când am deschis afacerea și am acceptat acest contract, nu știam că urma să intru într-o aventură plină de surprize și provocări amuzante. Ce mi-aș fi dorit să știu? Ei bine, aș fi vrut să știu că planurile pot fi ca un puzzle. Am înțeles că nici cel mai detaliat plan nu va fi niciodată perfect. Adesea, trebuie să improvizezi și să găsești soluții creative pentru a rezolva situații neprevăzute. E ca și cum ai rezolva un puzzle, dar cu piese care se schimbă în timp real!
În fiecare zi ești într-un roller-coaster emoțional. Un moment ești pe culmile succesului și te simți pe nori, iar în următorul moment poți simți că lumea se prăbușește. Dar, în cele din urmă, m-am obișnuit cu această senzație și am învățat să mă bucur de fiecare urcare și coborâre. Trebuie să înveți să ai încredere în tine și în abilitățile tale. Mi-am dat seama că, dacă nu am încredere în mine, nimeni altcineva nu o va face.
Și să nu uit de medicamentul minune: râsul. Da, afacerea poate fi uneori dificilă și stresantă, dar am învățat să nu uit să zâmbesc și să văd partea amuzantă a lucrurilor. Râsul e un medicament minune care te ajută să mergi înainte cu inima ușoară.
Care ar fi top 5 sfaturi pe care le-ai da cuiva care vrea să urmeze aceeași cale, a antreprenoriatului?
Dacă ar fi să le pun pe toate pe hârtie, cu siguranță ar fi mai multe, dar cele mai importante, în opinia mea, ar fi:
1. Fii pasionat și încrezător! Găsește o idee în care crezi cu adevărat.
2. Planifică și cercetează
3. Adaptabilitate și învățare continuă
4. Gestionarea riscurilor și finanțelor
5. Construiește o echipă de încredere
Și să încheiem pe o notă personală: Spune-ne 5 lucruri pe care nu le știe lumea despre tine.
1. Pasiunea pentru flori și grădinărit
2. Programul zilnic este completat zilnic în agendă
3. Am nevoie de fix 30 de minute pentru a savura această băutură minunată.
4. Absența abilităților sportive
5. Pot fi destul de… creativă în ceea ce privește orientarea, deci se întâmplă să mă pierd în drum spre destinații
Care e cuvântul care te definește? Dar cuvântul care definește afacerea ta?
Cuvântul care m-ar defini cel mai bine ar fi “dedicată”. Sunt o persoană implicată și dedicată în tot ceea ce fac, indiferent dacă este vorba despre afacere, familie sau alte aspecte din viață. Îmi place să fiu prezentă și să dau tot ce am mai bun, mereu.
În ceea ce privește Centru Cambridge Timișoara, cuvântul ar fi “excelență”, pentru că aceasta este valoarea fundamentală care ghidează fiecare aspect al activității noastre.