Interviu în exclusivitate cu Monica Diana Derecichei, Founder & Consultant, ReMArkable Consulting despre antreprenoriat, frici, succes, reziliență!
Pentru început, te rog să ne spui câte ceva despre tine
M-am născut într-o frumoasă zi de Septembrie mai exact 16 Septembrie 1986, mama era cât pe ce să mă nască la muncă, poate și din acest motiv și eu iubesc să muncesc și iubesc ceea ce fac. Am iubit Psihologia și oamenii încă de mică și de aceea am și urmat studiile Facultății de Psihologie ale Universității din Oradea.
În anul 2008 am luat prima dată contact cu domeniul de HR, un domeniu complet nou pentru mine, dar care m-a fascinat din prima. În ultimii 15 ani am trecut prin toate ariile acestui domeniu de la Administrare personal, Salarizare, Recrutare, Coordonarea departamentului, Partener de Business, People adviser, Trainer și de foarte multe ori și terapeut sau mediator de conflicte.
Sunt pasionată de oameni, de cărți, psihologie și social media. Sunt interesată de noutate, nu îmi place rutina, îmi plac provocările și proiectele noi. Viziunea mea este să schimb lumea puțin, prin dezvoltarea potențialului uman și prin a împărtăși cu alți oameni cunoștințele și experiență mea.
Îmi place să inovez și să creez și cred că cei care nu inovează vor avea rezultate doar pe termen scurt iar cei care vor îmbrățișa inovația și vor ține pasul cu vremurile în care trăim vor avea rezultate pe termen lung și poate nu cu efect imediat dar cu efect sigur.
Reclamă celor de la Apple din 1997 spunea “Oamenii îndeajuns de nebuni să creadă că pot schimbă lumea sunt cei care vor reuși să o facă”, reclamă se numea “Gândiți diferit”. Eu cred că fac parte dintre cei care pot schimbă măcar puțin lumea și mai cred că nu avem probleme, doar soluții la probleme.
Când, de ce și cum ai făcut pasul către antreprenoriat?
Pfuuu…, este încă puțin dureros să vorbesc despre asta, dar o voi face. După 12 ani de muncă într-o companie de renume șeful meu m-a informat că vine în vizită (nu era din România) , m-am pregătit aisduu pentru ședință, pentru că nu ne mai vizitase demult, doar că intențiile lui erau altele. M-a chemat în birou și mi-a spus că nu mai are nevoie de mine începând de mâine (o mare nedreptate dar despre asta pot povesti într-un alt interviu). Am simțit că îmi cade cerul pe mine, eu care îmi scarificasem viață personală, eu care făcusem din jobul meu un mod de viață. Practic am considerat că mi se fură o parte din viață.
Așa că am plâns câteva zile (am consumat câteva role de șervețele), apoi m-am hotărât să devin antreprenoare. Zis și făcut, după doar două săptămâni de pauză avem certificatul de înregistrare al firmei, logo, cărți de vizită și participăm la o conferință în calitate de antreprenor.
Ce servicii oferi acum și cine sunt clienții tăi?
- Training
- StayINinterview
- Exit Interview
- Consultanță în HR
- Social media marketing / Creare conținut/ Administrare pagini
- Employer branding
- Salarizare și politici salariale
- Cultură organizațională
- Strategii de HR
- Coaching pentru funcțiile de conducere
- Managementul schimbării
- Planificarea succesiunii și evaluarea performanțelor
- Medierea conflictelor de muncă
- Comunicare decizii dificile
- Recrutare personal
- Suport psihologic
- Administrare personal
Care a fost cea mai mare provocare în business pentru tine? Și cum ai depășit această provocare?
Cea mai mare provocare pentru mine a fost să găsesc clienți care să achiziționeze serviciile mele, să îi conving că eu chiar știu ce fac și că lucrând cu mine lucrurile vor deveni mai clare și mai ușoare pentru ei.
Ce îți propui pentru acest an și pentru următorul?
Îmi propun să reușesc să conving cât mai mulți antreprenori sau antreprenoare să lucreze cu specialiști pentru că afacerea lor să crească sănătos. Să ai un specialist lângă tine pe partea de HR, Marketing într-o afacere te scutește de multe bătăi de cap.
Îmi propun să reușesc să îi conving că lucrurile nu mai pot fi făcute ca acum 20 de ani, nici măcar ca acum 10 sau 5, pentru că totul s-a schimbat atât de mult încât trebuie să căutăm alte metode și alte soluții.
Ți-ai atins obiectivele pe care ți le-ai propus când ai lansat afacerea? Dacă da, ai ales unele noi? Dacă nu, care e cea mai mare piedică?
Da, sigur mi-am atins obiectivele. Obiectivul meu a fost să reușesc și am reușit.
Așa cum am spus și mai sus obiectivul meu este să conving cât mai mulți antreprenori și antreprenoare să lucreze cu specialiști, să nu mai facă HR, Employer Branding, Cultură organizațională, Comunicare, Marketing etc, după ureche.
Te-ai confruntat cu auto-limitări? Cum le-ai făcut față? Ce sfaturi ai pentru cei care trec prin aceleași temeri?
O, da și încă cum. Sindromul impostorului îl avem cu toți, depinde cum îi facem față. Eu am noroc că sunt o persoană automotivată și în sindromul impostorului m-a ajutat mult autodisciplina.
Cred că cea mai mare frică a mea a fost și este de eșec. M-a ajutat mult faptul că am mers la terapie (și sunt foarte mândră de asta) și am reușit să-mi îmbrățișez oarecum fricile. Acum de fiecare dată când apare teama asta de eșec mă gândesc: Monica, a fost vreodată în viața asta când nu ai reușit sau a fost vreodată în viață asta când nu te-ai descurcat? Răspunsul este nu, așa că asta mă ajutat să merg mai departe. În plus nu mai iau orice nereușită că pe un eșec, o iau că pe o experiență din care cu siguranță am învățat ceva.
În plus te ajută mult să ai lângă tine pe cineva care să te încurajeze și susțină, eu am noroc de un astfel de om și îi mulțumesc pe această cale. El e acolo de câte ori cad, e acolo să mă ridice la suprafață și să-mi amintească cât sunt de capabilă.
Privind în urmă, ce ți-ai fi dorit să știi când ți-ai lansat afacerea? La ce nu te așteptai și ți s-a întâmplat ca antreprenor?
Nu mă așteptăm să fie atât de greu să fii antreprenor. Peste tot auzim că să fii „patron” e foarte fain, pentru că muncești pentru ține. E adevărat că satisfacțiile sunt mari, însă muncă este și ea pe măsură, mai ales dacă începi de unul singur așa cum am făcut-o eu.
Cred că mi-aș fi dorit să știu că nu voi reuși să mulțumesc pe toată lumea, că mă voi simți destul de singură, mi-aș fi dorit să știu cum funcționează o asemenea afacere și cum poate ea fi scalata, mi-aș fi dorit să știu că trebuie să fiu pregătită să fac anumite sacrificii.
Care ar fi top 5 sfaturi pe care le-ai da cuiva care vrea să urmeze aceeași cale, a antreprenoriatului?
1. Să își cunoască foarte bine audiența
2. Să facă un marketing corect
3. Să fie sincer cu el și cu clienții
4. Să livreze ceea ce a promis
5. Să facă networking și să își construiască o comunitate
Și să încheiem pe o notă personală: Spune-ne 5 lucruri pe care nu le știe lumea despre tine.
1. Nu-mi plac aglomerațiile
2. Nu-mi place să fac planuri
3. Mi-ar fi plăcut să fiu actrița
4. Îmi place să cant
5. Urăsc matematică 😊)
Care e cuvântul care te definește? Dar cuvântul care definește afacerea ta?
Cred că cel mai bine mă definesc de fapt două cuvinte: Entuziasm și Implică-mă
Cred că sunt trei cuvinte care definesc afacerea mea: Schimbare, Deschidere și Flexibilitate