Vă invităm să o cunoașteți pe Iulia Ivan – Fondatoarea Beyond Business prin intermediul acestui interviu în exclusivitate. Vorbim despre antreprenoriat, provocări, evoluția unei afaceri, dar și despre frici, promovare și multe altele!
Pentru început, te rog să ne spui câte ceva despre tine
Sunt Iulia Ivan, feministă, consultant în managementul schimbării și transfomării afacerilor. În paralel, sunt consilier in dezvoltare personală, speaker, autoare online, trainer și mentor în cursuri de leadership pentru femei.
Mi-am dorit să devin antreprenoare pentru posibilitatea nelimitată de a-mi pune în aplicare creativitatea, și a-mi pune singură preț pe valoarea adusă clienților pe care îi susțin.
Când, de ce și cum ai făcut pasul către antreprenoriat?
Am început prima afacere în 2019, după o renegociere salarială care nu a mers așa cum m-am așteptat. Și nu era prima dată când mi se întâmpla acest lucru într-o companie. Indiferent de cât de mult timp sau valoare produceam. Trecusem prin niște provocări personale care m-au îndreptat către un proces de transformare personală, iar acest lucru m-a împins și mai mult să conștientizez cât de subevaluate sunt femeile pe piața muncii, și cât de mult ne subevaluăm noi.
Ce servicii oferi acum și cine sunt clienții tăi?
Acum lucrez cu companii și antreprenori care trec prin procese de digitalizare și care întâmpină diverse provocări (mai ales rezistența la schimbare în echipe), antreprenori și antreprenoare care își doresc să își optimizeze afacerile și să le scaleze.
În paralel, lucrez cu femei lideri care întâmpină blocaje în echipele lor, nu reușesc să atragă personalul potrivit, sau sunt nesatisfăcute de actuala situație profesională sau personală.
Care a fost cea mai mare provocare în business pentru tine? Și cum ai depășit această provocare?
Tot timpul am avut provocări mari, dacă este ceva care percep că este prea ușor prefer să nu aleg acea direcție. Mă plictisesc rapid dacă sunt lucrurile prea ușoare. Și, în plus, am un plan al vieții mele și știu că modalitatea prin care pot ajunge acolo este să fiu in continuă transformare.
Fiecare provocare am reușit să o navighez cu unelte învățate de la oameni frumoși întâlniți in călătoria mea: de la programe de coaching, la terapie, la cursuri, construindu-mi astfel atât reziliență emoțională, cât și o întreagă paletă de abilități necesare în viață și în afaceri.
Cum te-ai promovat la început (personal și afacerea) și cum te promovezi acum?
La început am scris, și, cu cursurile celor de la EduKiwi, am reușit să atrag organic clienți. Apoi, din recomandări și, acum cu reclame și prezență pe platformele sociale.
Ce îți propui pentru acest an și pentru următorul?
Mi-am propus ca anul acesta și următorul să mă expun mai mult în România. Până acum, am fost mai mult vizibilă în restul Europei și în Orientul Mijlociu. Însă cred ca România are un potențial foarte ridicat, în special în ceea ce privește antreprenoriatul feminin.
Ți-ai atins obiectivele pe care ți le-ai propus când ai lansat afacerea? Dacă da, ai ales unele noi? Dacă nu, care e cea mai mare piedică?
Nu, și asta pentru că nu îmi propusesem obiective la început de afacere. Am început cu un domeniu pe care am vrut să îl testez, ca să înteleg apoi că nu este ceea ce îmi doream. Cred că și datorită acestui lucru am vrut să îmi îmbrățișez spiritul antreprenorial, pentru că poți testa rapid idei și să vezi cu ce rezonezi.
Te-ai confruntat cu auto-limitări? Cum le-ai făcut față? Ce sfaturi ai pentru cei care trec prin aceleași temeri?
Sigur că da. Am crescut într-o familie cu cinci frați în care părinții mei au prioritizat conștient și inconștient partea masculină. În plus, trăim în continuare într-o societate în care nu există egalitate de șanse, și există o mare discrepanța între remunerația valorii pe care o aduc femeile și a bărbaților.
Cred ca acestea nu ajută la evoluția noastră ca femei pe piața muncii.
Lucrez în continuare cu mine la teama de succes, de eșec. S-au mai diminuat în timp pentru fac alegeri constante să mi le provoc, le accept și, atunci când simt că mă copleșesc apelez la ajutor extern. Nu îmi doresc ca acestea să stea în calea aspirațiilor mele.
Iar ca recomandare pentru cei/cele care trec prin aceste provocări, este să continue și să aibă curaj să ceară ajutor, indiferent de părerile celor din jur. De multe ori văd antreprenori și antreprenoare care se lasă conduși de sfaturile unor oameni neavizați doar pentru că au o conexiune cu acea persoană, dar nu neapărat și expertiza sau experiența de a da sfaturi.
Privind în urmă, ce ți-ai fi dorit să știi când ți-ai lansat afacerea? La ce nu te așteptai și ți s-a întâmplat ca antreprenor?
Ceea ce cred că m-a ținut mult pe loc a fost clarificarea misiunii. Aveam idee de ce vreau să fac, însă până nu mi-am clarificat misiunea, viziunea și valorile companiei pe care vreau să o construiesc, nu mi-a fost foarte clar nici planul de acțiune.
Și apoi, încrederea în mine ca antreprenoare mi-a lipsit la început. Știam că am multe abilități ca lider, aveam atunci cei peste 12 ani de experiența în afaceri din spate, însă tot nu credeam ca serviciile mele vor fi contractate atât de rapid.
Care ar fi top 5 sfaturi pe care le-ai da cuiva care vrea să urmeze aceeași cale, a antreprenoriatului?
Cel mai bun sfat pe care cred ca îl pot da vreodată este să se uite la cei care au reușit în domeniul în care vor să activeze, și să testeze să vadă dacă li se potrivește. Antreprenoriatul nu este pentru toată lumea și este în regulă acest lucru.
Pe de altă parte nici să nu renunțe dacă nu le iese de la prima încercare.
Apoi să se acomodeze cu ideea de eșec. Antreprenoriatul de succes se face prin inovație. Ceea ce necesită încercări, testări și eșuări. Automat aici îți construiești reziliența emotională. Care este un alt sfat pe care l-aș oferi, să lucreze cu propria persoană să o construiască.
Să se înconjoare cu oameni focusați pe creștere și evoluție. Aici includ și partenerul de cuplu. Ai nevoie de toată susținerea ca să reușești, iar dacă acasă lipsește, îți creează lipsă de energie ce afectează afacerea.
Și nu în ultimul rând, să își construiască abilități de vânzări, marketing și financiare. Mai ales financiare. În lucrul cu femeile, observ destul de des teama de cunoștințele de a manageria finanțele afacerii. Nu este nevoie să devii CFO, dar măcar să ai un buget de venituri și cheltuieli și să știi să citești unul ca să recunoști cu ușurintă cazurile de fraudă. Și, apoi trebuie să întelegem că o afacere trebuie să facă profit, atfel este doar un hobby scump.
Și să încheiem pe o notă personală: Spune-ne 5 lucruri pe care nu le știe lumea despre tine
Primul cred că ar fi faptul că deși în social media am scris și despre provocările prin care am trecut la nivel personal, îmi este extrem de greu să mă deschid, să vorbesc despre mine.
Un al doilea lucru este că am început să vorbesc despre ce trăiesc după ce am observat în terapie că poveștile spuse ne vindecă atât pe noi, cât și pe cei din jur. Acesta este și unul dintre motivele pentru care combin și psihologia, atât în procesele de transformare ale afacerilor, cât și în programele de leadership pentru femei.
Deși am primit de multe ori feedback-ul că orice fac pare foarte ușor, mă pregătesc foarte mult înainte, în mare parte și pentru că am crezut și încă mai cred că serviciile pe care le ofer sunt cartea mea de vizită. Combinat cu perfecționismul care își mai face apariția din când în când.
Îmi place să provoc ideile și convingerile oamenilor. Niciodată cu intenția de a răni, deși știu că există o probabilitate să fac asta, ci cu intenția clară de a îi face pe oameni să devină gânditori independenți, care provoacă status quo-ul când acesta nu mai funcționează.
Si, în ultimul rând, însă nu la fel de important, am un suflet foarte sensibil. Mi s-a spus de multe ori că sunt fermă, determinată și plină de ambiție, și așa este. Doar că sensibilitatea este pe măsura durității pe care am învățat să o arăt ca să supraviețuiesc și să performez. Plâng în spatele ușilor închise aproape de fiecare dată când un client își exprimă recunoștinta pentru succesul pe care și l-a creat în urma lucrului cu mine, o femeie care îmi spune că am ajutat-o să își îmbunătățească viața, sau când foști colegi mă întâmpină cu bucurie.
Care e cuvântul care te definește? Dar cuvântul care definește afacerea ta?
Cuvântul care cred ca mă definește este munte. Și nu pentru că mi-am adăugat câteva kilograme în plus în ultimii ani ( 😊 ), ci pentru că așa cum sunt acum, susțin și provoc în egală măsură. Ca muntele. Te lasă să te odihnești când ai nevoie, îți oferă și apă prin pârâiele sale, fructe de pădure ca hrană, dar te și provoacă la urcare. Mai ales ca să ajungi să te bucuri de acele minunate priveliști pe care nu ai avea ocazia să le vezi dacă rămâi la poalele muntelui.
Iar cuvântul care definește afacerea mea este transformare. Ca să ai profituri mai mari decât în trecut, ai nevoie să faci lucruri diferite decât ai făcut până acum. Și aici intervine frumusețea transformării.