Vă invităm să o cunoașteți, într-un interviu în exclusivitate, pe Genoveva Turcu, Președinte al Consiliului Româno-Dubai de Afaceri din cadrul Camerelor de Comerț din Dubai și să aflați cum a ajuns în fruntea acestei organizații, ce realizări a avut până acum, dar și ce planuri de viitor există.
Pentru început, vă invit să ne spuneți câte ceva despre dumneavoastră pentru cei care nu vă cunosc
Sunt un om simplu, cu credință în Dumnezeu și fără limite impuse artificiale, gândesc mare și fără frică.
Cum ați descrie evoluția profesională? Care sunt cele mai mari provocări pe care le-ați întâlnit și cum le-ați depășit?
Evoluția mea profesională a fost destul de organică, surprizatore și pentru mine, dar pentru că singurul meu barometru este ceea ce simt în inimă, am urmat drumul care mi se așternea în față și am făcut mereu ce am putut mai bine. Uneori a fost suficient și de cele mai multe ori am învățat ceva nou astfel încât am ajuns omul care sunt azi și sunt destul de mulțumită de rezultat. Cea mai mai provocare a fost loialitatea celor din jurul meu și frica excesivă, pentru că am nici una din aceste valențe mi-a fost greu să înțeleg că majoritatea le au ca și elemente definitorii.
Ce ne puteți spune despre succesul primei ediții a Roadshow-ului din România organizat de Consiliul Româno-Dubai de Afaceri în colaborare cu Camera de Comerț din Dubai? Ce rezultate au fost obținute în urma acestei ediții?
Desfășurat în perioada 22 mai – 1 iunie 2024, evenimentul a marcat un pas semnificativ în promovarea dialogului bilateral și explorarea de noi oportunități comerciale între România și Emiratele Arabe Unite. Delegația Dubai Chambers a fost coordonată de H.E. Mohammad Alkassim- Director pentru Atragerea de Investiții și Director Regional Interimar pentru Europa și America și H.E Abdulla Baqer – Director Regional pentru CSI, Orientul Mijlociu și Europa de Est, precum și Dl.Cosmin Cristal- Manager de Investiții la Departamentul de Atragere.
Această inițiativă integrată în strategia de Expansiune Globală, care vizează consolidarea poziției Dubaiului ca HUB Global de afaceri, facilitează accesul companiilor la piețe internaționale prin intermediul unei rețele extinse în peste 50 de țări.
Un număr de 20 de companii românești de succes cu o cifră de afaceri de peste 100 de milioane de euro, au participat la acest eveniment, având ocazia să descopere cum își pot dezvolta afacerile de succes în UAE, cum pot investi și cum pot participa la licitații, inclusiv la proiecte majore precum viitorul aeroport Al Maktoum International Airport, care va fi de trei ori mai mare decât actualul aeroport din Dubai. Un aspect remarcabil este faptul că, 50% dintre companiile implicate în acest proiect vor fi internaționale, oferind o oportunitate extraordinară de colaborare. Printre companiile din România care au participat la Roadshow, s-au numărat: Teilor, Mr. Florin Enache (CEO) Sector: Jewelry; Electroprecizia, Adrian Secelean (CEO) Sector: Chemicals; Cris-Tim, Mr. Radu Timiș (CEO) Sector: F&B; Transavia, Mr. Daniel Opriș (CEO) Sector: Meat (poultry) producers; Teraplast, Mr. Alexandru Stânean (CEO) Sector: Construction, Instalations; Impetum Group, Mr. Andrei Cionca (Founder), Mrs. Andreea Anghelof (CEO) Sector: Private Equity Investment Fund CIS Gaz., Mr. Sebastian Călugăr (Founder/General Manager) Sector: Oil & Gas infrastructure.
Acest prim roadshow organizat în România după 20 de ani, a fost un real succes si ne-am bucurat să vedem un interes atât de mare din partea companiilor românești, care doresc să exploreze și să investească în Emiratele Arabe Unite. Exista deja o lista de așteptare pentru următoarea vizită, și sunt convinsă că România va juca un rol foarte important în următorii ani în ceea ce privește investițiile în Emiratele Arabe Unite. În ultimul an, evoluția relațiilor economice dintre România și Emiratele Arabe Unite au înregistrat o evoluție pozitivă remarcabilă, cu un volum al schimburilor comerciale care a cunoscut o creștere de 15%. Această tendință ascendentă reflectă un potențial substanțial pentru colaborarea bilaterală, în condițiile în care Emiratele Arabe Unite oferă companiilor românești o platformă strategică de acces către piețele emergente din Asia și Africa.
Investițiile în Dubai vin cu multiple avantaje comparativ cu alte regiuni ale lumii. Guvernul oferă suport semnificativ companiilor care decid să investească, inclusiv taxe reduse și asistență logistică. Dubai este un hub global pentru comerț și investiții, un spațiu multicultural dezvoltat, recunoscut atât în zona prosperă de business, cât și pentru calitatea superioară a vieții, securitatea, infrastructura avansată, educația de înaltă calitate și transportul eficient.
Planul strategic de expasiune globală al Guvernului din Dubai pentru următorii 10 ani include obiective ambițioase, de la dublarea dimensiunii economice a Dubaiului, la consolidarea poziției acestuia printre primele trei orașe de top din lume și creșterea investițiilor private și a creșterii valorii locale de bunuri și servicii. Parteneriatul meu cu Dubai Chambers este un pilon esențial care oferă antreprenorilor români oportunitatea de a participa la o rețea de networking puternică, cu oameni de afaceri influenți și membri ai structurilor guvernamentale. Comunicarea mea personală, partajarea experienței și construirea de conexiuni de afaceri la nivel înalt, le vor deschide noi orizonturi de business și le vor permite să înțeleagă perspectivele dezvoltarii unei afaceri la nivel internațional în aceste timpuri provocatoare.
Primul Roadshow din România organizat de Consiliul Româno-Dubai de Afaceri în colaborare cu Camera de Comerț din Dubai, a deschis noi orizonturi pentru companiile românești, facilitând accesul la oportunități comerciale și investiționale în Dubai. Evenimentul a demonstrat angajamentul Camerelor de Comerț din Dubai de a incuraja colaborarea internațională și de a sprijini dezvoltarea economică globală.
Când este programată a doua ediție a acestui Roadshow și care sunt principalele obiective pentru următoarea ediție?
Chiar în acest moment în care răspund acestui interviu, la doar 2 luni distanță, datorită succesului notabil – peste 40% din companiile din primul road show deja au începute diligențele pentru a-și deschide piața în UAE. Principalale obiective rămân neschimbate, un schimb bilateral echilibrat între mediile de business din cele 2 zone pe direcții de dezvoltare susținute de Emirate internațional: trade, energy, tehnology, healthcare, food security și sustenability. Bineînțeles dacă există o companie de nișă cu potențial suntem flexilibi.
Care sunt avantajele majore pentru companiile românești care doresc să investească în Dubai? Ce le oferă această piață în comparație cu alte regiuni?
Pe lângă facilitățile fiscale ultracunoscute, metodele de taxare ale profiturilor sunt reduse substanțial față de orice altă zonă, eu cred că marele avantaj pe care îl Dubai este faptul că este azi un hub global de unde poți ajunge, odată stabilit acolo și cu ajutorul planului de expansiune al Camerei de Comerț Dubai, la aproape 50 de comisari economici împărțiți peste tot pe glob, la un click distanță de produsul tău. Aceste birouri deschise de Dubai Chamber vin ca și o pălărie peste ceea ce a construit deja DP WORLD, o rețea de peste 80 de porturi în întrega lume. Obiectivul lor este de a integra comerțul pornit din acest hub de trade, Dubai.
Ce calități trebuie să îndeplinească un business pentru a avea succes pe piața din Dubai și a atrage investitori din Emirate?
În primul rând aș pune pe lista acceptarea diferențelor culturale și înțelegerea felului în care businessul de acolo este diferit de cel european sau american cu care sunt familiari, după care să aibă o idee închegată, să fie suficienți de mari sau inovativi, să aibă un capital de expansion pentru că, nu este așa, dorim să accesăm cel mai concurențial loc de pe glob. Românii, în general, suferă de sindromul unicității și de aici pornesc mereu pe picior greșit în negocierile cu zona arabă.
Pe ce criterii sunt selectate companiile care participă la Roadshow și cum le ajută acest eveniment să se dezvolte pe piața internațională?
Există un board care aprobă, în general propunem 10-12 companii, cu o cifră de afaceri peste 200 de milioane, dar facem și excepții, luând în calcul profile sănătoase și direcția lor de activitate să corespundă cu planurile UAE de expansiune precizate mai sus.
Ce v-a determinat să vă implicați în acest domeniu și să preluați conducerea Consiliului Româno-Dubai de Afaceri? Care au fost principalele provocări pe parcurs?
Nu am preluat conducerea, sunt fondator și am inițiat acest business council la cererea unor prieteni din guvernul UAE care căutau, după mai multe experiențe eșuate de cooperare, o entitate care are unic obiectiv dezvoltarea acestor relații transparente, destinate mediului de afaceri, fără intermediari. Am dezvoltat niște produse contra cost împreună cu ei, destinate ușurării accesului în piață, pe care le găsiți pe site-ul meu https://genoveva-turcu.com/. Provocări au fost mai multe decât realizări la început, dar acum pot spune că am depășit linia roșie și am intrat pe verde.
Ce hobby-uri aveți în afara activităților profesionale? Cum reușiți să vă relaxați și să mențineți un echilibru între viața profesională și cea personală?
Nu cred în echilibru, știți cum se spune, când e linie continuă nu prea mai ești pe aici. Dar îmi place enorm de mult să joc golf și cred că așa îmi împart viața, între familie, bussines și golf.
Cum arată planurile dvs. pentru Consiliul Româno-Dubai de Afaceri în 2025? Ce alte proiecte și inițiative aveți în vedere pentru dezvoltarea relațiilor comerciale dintre România și Dubai?
Inițiativele sunt multe, enorm de multe, majoritatea publice, pentru că UAE este renumit pentru nivelul de transparență, deci doar dorință să avem și deschidere. Eu personal mă ocup de companii one-to-one pentru mi-am dat seama că momentan, până avem niște povești de succes notabile, pe lângă Untold sau alte businessuri care sunt răsunătoare acolo, este mai potrivit ca fiecare jucător aibă propria strategie customizată.
Ce mesaj ați transmite unei persoane care este la începutul drumului în antreprenoriat?
Să discute cu un bătrân antreprenor despre provocările acestui drum și să decidă dacă nu e mai bine pentru el să fie angajat. Nu toată lumea are stomac pentru asta și în vremurile care vin posibil aș recomanda munca la stat sau cel puțin alocarea resposabilitătii altcuiva. Dacă simți că ai stomac și putere, fii antreprenor în România.
Cuvântul anului pentru 2024?
PACE.
Planuri și cuvântul anului pentru 2025?
Evoluție.
Despre Genoveva Turcu, Președinte al Consiliului Româno-Dubai de Afaceri din cadrul Camerelor de Comerț din Dubai
A fi președinte al ROBCD (Romanian Dubai Business Council) este atât un privilegiu, cât și o bucurie. Împreună, pornim într-o călătorie marcată de expansiune, inovație și creștere durabilă. Eforturile noastre unite sunt dedicate modelării ecosistemelor viitoare, propulsându-ne în era Revoluției 6.0. Această inițiativă depășește un simplu concept; acesta întruchipează dăruirea neclintită pentru remodelarea perspectivelor și elaborarea modelelor de afaceri cu mai multe părți interesate, aliniate la Obiectivele de Dezvoltare Durabilă (ODD).
Viziunea mea este de a conduce primul grup de consultanță, valorificând înțelepciunea inerentă pentru a cultiva cooperarea, a conduce triumful în afaceri și a promova unitatea între națiunile din Orientul Mijlociu. Cu o misiune fermă, mă angajez să dau putere companiilor din Europa, Orientul Mijlociu și Africa de Nord.
Dorința mea este alimentată de obiectivul de a oferi cunoștințele necesare, resursele și perspectivele strategice esențiale pentru ca afacerile să înflorească și să lase o amprentă semnificativă și durabilă asupra comunităților pe care le deservesc.