"Designul frumos în industria auto emană dintr-o relaţie dialectică între creativitate şi istorie"
Walter de’ Silva (55) este privit ca unul din cei mai buni designeri din lumea auto. Cu începere din luna martie 2002, acest italian este director de design pentru Audi, SEAT si Lamborghini. Cariera lui a început în 1972 la Centrul de Design Fiat din Torino. După o scurtă perioadă în care a lucrat pentru Trussardi, de’Silva s-a mutat la Alfa Romeo în 1986, pentru ca apoi să preia conducerea Centrului Design Fiat şi Alfa Romeo în 1994, urmată – cinci ani mai târziu – de ocuparea aceluiaşi post pentru marca SEAT.
Domnule de’ Silva, ce reprezintă designul pentru dumneavostră?
Walter de’ Silva: În termeni abstracţi, designul este o sumă de semnale individuale, care se combină pentru a produce un semnal general puternic. Designul bun este, fără îndoială, rezultatul idei eminamente raţionale. Şi aceasta face munca noastră şi mai dificilă. Până la urmă, designul este o reflectare a atitudinilor faţă de viaţă, a viziunilor şi a convingerilor.
Ce părere aveţi despre design prin prisma generaţiilor?
Walter de’ Silva: Au fost foarte multe schimbări. Întotdeauna, designul a fost o disciplină care a pus formele şi tehnologiile în conexiune directă. Nimic nu s-a schimbat sub acest aspect. Dar, astăzi, designul este punctul pe care se concentrează întreaga atenţie – este cea mai importantă sursă de motivare pentru dorinţa clientului de a cumpăra. Cu alte cuvinte, designul încă mai ia în considerare funcţionalitatea, dar trebuie să transmită ideea mărcii. O întreagă gamă de cerinţe diferite converg de la toate departamentele către cel de design. În sens invers, ca şi companie, Audi s-a autodefinit, în ultimele decenii, prin cultura sa de design.
Aceasta sună precum un mecanism prolific.
Walter de’ Silva: Da, este o cultură cu spectru larg. Oricând vorbim despre ceva referitor la maşini, tema designului intră automat în discuţie, chiar şi când luăm în calcul detaliile – aşa ceva nu era valabil în trecut. Când mi-am început activitatea în urmă cu 30 de ani, orientarea producţiei era singurul aspect al designului – astăzi, este un domeniu care acoperă şi reflectă grupul în întregime. Astăzi, aproape în toate cazurile se întâmplă ca designul bun din industria auto să emane – în contrast cu anii '70-'80 – dintr-o relaţie dialectică între creativitate şi istorie. Este vorba despre dezvoltarea n care nu putem uita originile mărcii, pentru a continua analogia mecanismului.
Ce rol joacă designul pentru Audi?
Walter de’ Silva: Înainte de a fi responsabil pentru designul grupului de mărci Audi în 2002, Audi avea deja un design specific – În special, precizia pentru formă şi tehnologie. Pentru a apela nu doar la inteligenţă, ci şi la suflet şi astfel la emoţiile oamenilor, a fost nevoie de un vocabular nou, complet modificat în ceea ce priveşte designul – nu doar pentru a fi deosebit de ceilalţi într-o eră a concurenţei acerbe.
O misiune suplimentară pentru mine a fost aceea de a stabili o asemănare în cadrul unei game variate de modele, aflată într-o continuă dezvoltare, în timp ce accentuăm caracterele individuale ale automobilelor noastre. Chiar dacă aceste două noţiuni par a fi contradictorii, universul ne-a oferit o soluţie de excepţie la această problemă. Am făcut o analogie serioasă cu familiile umane şi, prin acest lucru, am definit blocurile genetice de construcţie a mărcii, tiparul ADN, aşa cum erau. Rezultatul a fost un tipar estetic ce defineşte designul pentru arhitectura, stilul şi detaliile viitoarelor modele Audi.
Sub dumneavostră, designul modelelor Audi s-a schimbat radical – nu doar în faţă, la grila radiatorului. De ce?
Walter de’ Silva: Fără îndoială, punctul de pornire al tuturor ideilor a fost noţiunea unei grile a radiatorului formată dintr-o singură piesă. Benzile verticale din grila single-frame sunt suport pentru emblema mărcii, prnunţată şi tridimensională. Suprafeţele concave din jurul pasajelor alungite ale roţilor împrumută ceva din lăţimea părţii frontale. Dar sunt multe altele decât acestea. Astăzi, punem un accent suplimentar – mai mult ca niciodată – pe rolul deţinut de Audi ca marcă.
Indiferent dacă vorbit despre Audi A3, Audi Q7 sau noul Audi R8, pentru fiecare se foloseşte acelaşi voacbular în privinţa designului şi pot fi recunoscute imediat, ca modele Audi, în orice propoziţie. Partea frontală sau cea posterioară, laturile sau întreaga arhitectură radiază un sentiment de sinergie. Magia modelelor Audi emană din designul industrial şi din declaraţiile pe care le fac prin intermediul designului. Fiecare automobil vorbeşte pentru el însuşi, dar şi pentru Audi ca marcă. Am devenit mai orientaţi spre sculptură, avem mai mult sex appeal şi acestea sunt argumente care ţin de atitudinea noastră faţă de viaţă.
De ce a ales Audi să participe la expoziţii de design?
Walter de’ Silva: Ca şi la începutul anului când a avut loc "Design Annual" la Frankfurt, am f1cut un schimb de experienţă. Ca prima şi singura marcă de automboile dintre firmele expozante, am atras atenţia prin conceptul neobişnuit în privinţa expunerii, standul fiind un acoperiş de mari dimensiuni pentru noul Audi TT Coupé. Am continuat această linie de succes la unul din cele mai prestigioase târguri de design, Design Miami/ 2006. Pentru prima dată în istoria evenimentului din Florida, Audi a devenit primul producător de automobile ce a fost prezent la Miami, ca expozant.
De ce s-a implicat Audi în "Design Miami/ 2006"?
Walter de’ Silva: Spre deosebire de majoritatea companiilor care participă doar ca sponsori la asemenea evenimente, Audi are alte cerinţe. Ne caracterizează aspectul creator şi atragem atenţia asupra limbajului de design folosit de Audi prin utilizarea unor exponate neconvenţionale care provin în mare din prezentarea produselor obişnuite. Piesa centrală a obiectului de design, Ignition R8, este noul model coupé sport, Audi R8. Se îmbină cu designul şi scena artei graţie designului sculptural, care transmit senzaţia sportivă a modelului într-un mod ce este pe gustul oricărei persoane, oricât ar fi de critică.
Cum aţi descrie prezentarea "Ignition R8"?
Walter de’ Silva: Ansamblul, înalt de aproape zece metri, este amplsat între grinzile unui fost depozit, cunoscut sub numele Moore Building. Instalaţia simbolizează momentul de combustie şi, prin urmare, dinamica modelului R8, care a fost prezentat la Salonul Auto de la Paris. Săgeţile de forma lacrimilor traversează încăperea către automobilul de culoare argintie şi formează, în jurul maşinii, o sculptură puternică din punct de vedere emoţional. R8 este piesa centrală, celula dinamică a ansamblului.
Ce ne rezervă viitorul?
Walter de’ Silva: Vom căuta să dezvoltăm acest concept prin participări viitoare la expoziţii internaţionale de design. Este clar că publicul ne va considera un expozant contemporan al ideilor avangardiste. Aşa cum este şi sloganul mărcii noastre – "Vorsprung durch Technik", vom căuta să atragem atenţia rpin măsuri neobişnuite şi să creăm curente înainte de a deveni tendinţe.
Sursa: Porsche Romania
Inca din 1998 SCORPION – //www.scorpion.ro/ – este unicul dealer Volkswagen si Audi pe judetele Vrancea, Galati, Buzau si Braila.
Experienta dobandita in acest timp garanteaza calitatea tuturor serviciilor pe care le oferim:
– consultanta in alegerea celor mai potrivite autoturisme,
– propuneri avantajoase de finantare,
– service complet pentru intreaga gama de autoturisme Volkswagen si Audi
– piese de schimb din stoc sau la comanda.
{mosloadposition user10}