Interviu în exclusivitate cu Sabina-Teodora Gealatu, PR Manager Conan PR
Ce îți place cel mai mult la domeniul comunicării și relațiilor publice?
Cel mai fain lucru mi se pare că e chiar diversitatea – pentru că lucrez într-o agenție care nu este specializată într-un domeniu anume, am norocul să lucrez cu clienți din industrii super diverse, de la logistică și până la FMCG.
Și partea cea mai cool la treaba asta este e faptul că am ajuns să-mi lărgesc orizonturile (oricât de clișeic sună, chiar așa e) și să acumulez cunoștiințe din domenii despre care nici nu știam că există.
Ce s-a schimbat în ultimii trei ani?
Oricum comunicarea digitală era într-o ascensiune continuă, dar totul a explodat când a început pandemia. După ce am trecut, cumva, de perioada de incertitudine din primăvara-vara lui 2020 și ne-am adaptat canalele și procedurile, a devenit și mai clar că digitalul este viitorul.
Dacă în 2019 și planurile pe 2020 se bazau și pe multă interacțiune face-to-face, toate tacticile de genul ăsta s-au mutat în online. Din punctul meu de vedere, impactul cel mai mare s-a simțit în acțiunile al căror obiectiv era cel de apropiere a clienților sau a presei, influencerilor, cu brandurile.
Ce strategii au funcționat cel mai bine în 2021?
E complicat să zici că x și y strategii au performat mai bine decât altele, mai degrabă au fost anumiți factori pe care i-am observat în comunicările de succes din 2021: asumarea, autenticitatea și relatability. Cred că indiferent de industrie, dar mai ales pentru business-urile B2C, a fost important să le arate clienților lor că ideea nu e doar „să le ia banii”, ci că experiența cu brandul respectiv merge mai departe.
Din ce domenii sunt cei mai activi clienți ai agenției?
Să-i compar între ei nu mi se pare chiar fair, tocmai pentru că domeniile sunt atât de diferite. Mai degrabă m-aș uita în raport cu industria de care aparțin, pentru că mi se pare că e normal ca un client din FMCG să fie mai activ decât, să zicem, un client din zona de spații de birouri. Și chiar și din punctul ăsta de vedere, depinde foarte mult de sezon.
Pentru că tot vorbeam de spații de birouri, aici, de exemplu, lucrurile se liniștesc tare pe vară, în perioada concediilor. Pe de altă parte, în FMCG, vara este unul dintre cele mai aglomerate momente.
Ce se caută în PR acum?
Ce căutăm noi când angajăm sau ce caută clienții la noi? Noi ne uităm la oameni cu un nivel ridicat de adaptabilitate, seriozitate și asumare. Bineînțeles, contează nivelul abilităților de scriere și așa mai departe, dar astea se mai învață, primele mai puțin.
Iar dacă vorbim despre clienți, cred că în perioada asta este important să demonstrezi că ești un partener de încredere, alături de care pot construi și implementa strategii de comunicare prin intermediul cărora chiar beneficiază de suport în atingerea obiectivelor de business.
5 lucruri care au dispărut sau și-au diminuat importanța/impactul în ultimii ani?
Disponibilitatea oamenilor de a consuma content care nu este de super calitate (orice ar însemna asta pentru fiecare dintre noi) – când volumul de informații este atât de mare, dacă nu scrii sau filmezi sau înregistrezi chestii de care clienții tăi chiar să fie interesați sau să simtă că le aduce un plus de orice fel, îi pierzi. Și, probabil, în detrimentul competiției tale.
Printul dispare și el, ușor, ușor – numai de când a început anul am aflat că nu vor mai fi publicate 5 reviste în țară, și chiar de curând am văzut că și în SUA se renunță la niște titluri destul de cunoscute.
Altfel, sunt multe lucruri care se schimbă sau nu mai sunt la fel de importante, dar nu pentru toată lumea, nu în același timp – Facebook este aproape irelevant pentru orice generație după Zillenials, de exemplu, dar semnificativ pentru segmentul de vârstă +40.
5 tendințe în PR pentru 2022?
Micro & nano influenceri;
TikTok;
Parteneriate pe termen lung, fie că vorbim de relația cu influencerii sau cu presa;
Poziționare prin real added value, nu doar prin asocieri și propriile cuvinte;
Mai mult content owned.
Cât de importanți sunt influencerii în 2022? Se caută bloggeri sau social media influenceri?
Linia dintre bloggeri și influenceri e din ce în ce mai fină – sunt mulți oameni care bifează ambele categorii și la fel de mulți care au început ca bloggeri și, prin intermediul acestuia, au făcut pasul spre influencing.
Dar e clar că influencerii rămân importanți și în 2022 – poate nu aceleași categorii în schimb. Trendul de activare a micro și nano influencerilor este în creștere și, în funcție de obiective, bineînțeles, poate să fie abordarea cu cea mai mare rată de succes.
Care sunt platformele social media folosite cel mai mult de clienți? Unde se află publicul lor cel mai mult?
În momentul de față, cei mai mulți dintre clienții noștri sunt pe Facebook, Instagram și LinkedIn, dar în ultimii ani am început să le recomandăm și intrarea pe TikTok (acolo unde are sens, bineînțeles). Pentru că audiențele s-au stratificat destul de mult în ultimii ani, acum este mult mai simplu să-ți alegi canalele în funcție de targetul business-ului.
Online sau offline? Ce funcționează acum mai bine în PR?
Cu toată sinceritatea, ambele – oricât de importantă e comunicarea în digital (și e foaaarte importantă), nimic nu are cum să înlocuiască 100% offline-ul. Numai uitându-ne la conferințe și evenimente și e ușor de observat că interacțiunea e cu totul și cu totul alta când sala e plină.
Pe de altă parte, o categorizare super generică și nițel grosolană, cred că ar suna așa: comunicare online pentru businessurile al căror produs este digital, comunicare (și) offline pentru businessurile al căror produs are o formă fizică.
Ideal, un mix între cele două, pentru că online-ul are avantajul unui reach mult mai mare, dar offline-ul este vital, din punctul meu de vedere, în crearea unei relații apropiate cu clienții / consumatorii.
Pentru că 2021 s-a încheiat curând, care e campania din 2021 care ți-a plăcut cel mai mult?
Nu mai am foarte multă deschidere spre campanii care sunt ancorate în pandemie, cu excepția campaniilor de vaccinare, așa că „Se sufocă. Ne imploră. Regretă” a fost în top pentru mine.
Ce campanie internațională de comunicare/PR/publicitate ți-a atras cel mai mult atenția?
Mi s-a părut fain cum a comunicat în digital Comisia Europeană trecerea la noul plan, mai ales în contextul pandemiei și mai ales pentru că deși a atins subiectul, nu a fost vorba despre asta.
Ce nu ți-a plăcut în 2021 – legat de PR/marketing/publicitate.
Știu că pandemia nu s-a terminat și că e important să fim ancorați în context, dar mi se pare că suntem în situația asta de suficient timp încât să nu ne mai referim la asta atât de des în afara campaniilor de vaccinare & co.
Obiective pentru 2022?
Nu neapărat, sau cel puțin nu mai mult decât obiectivele din fiecare an: să facem mai bine, mai frumos, mai eficient.
Cuvântul care descrie 2022 pentru tine?
Back to business.
Despre Sabina-Teodora Gealatu
Sabina este PR Manager la Conan PR și face parte din echipă de aproape 4 ani, timp în care și-a „făcut mâna” cu unele dintre cele mai cunoscute companii internaționale: Facebook, Globalworth, Mindspace și Nestle. În afara jobului, scrie despre mâncare pe propriul blog și caută următoarea poveste care să-i schimbe viața.