Anul acesta Revista Atelierul a aniversat 13 ani. Pentru că suntem parteneri media ai revistei în multe dintre evenimentele sale și pentru că ne place să punem în valoare oameni și proiecte valoroase, am stat de vorbă cu Mihaela și Teo, fondatoarele revistei.
La mulți ani cu succes în toate!
Înainte de a vorbi despre revistă, să aflăm mai multe despre fondatoarele proiectului.
Mihaela: Mihaela Ion, profesional vorbind sunt istoric de artă, International Board Member în AICA, full time manager cultural şi autor de articole academice în domeniul artei postmoderne şi contemporane.
Teo: Sunt Teodora Vlădescu și mă ocup de „partea creativă” a Atelierului. Mai exact, de identitatea vizuală revistei și a proiectelor asociației. Am studiat Istoria Artei și lucrez de peste 10 ani în zona de graphic design, ilustrație, design de carte și editorial.
Cum ați ajuns să colaborați la această revistă?
Mihaela: Totul a pornit oarecum de o nevoie şi anume de a vedea la un loc informaţii ce ţineau de industriile creative (terminologie la care nici nu visam atunci) din 2010. Site-ul a prins foarte bine, publicul a venit organic înspre noi şi aşa ne-am creat o nişă. Nu cred că ne-am aşteptat la primirea atât de bună din partea cititorilor noştri, atunci nici nu ştiam de strategii de marketing, de PR, de obiective pe termen mediu şi lung, dar în timp ne-am profesionalizat. Primul proiect cofinanţat de stat, şi mai specific de AFCN a apărut înainte de a ne ieşi toate actele asociaţiei noastre pe care am cofondat-o pentru a avea un statut juridic pentru Revista Atelierul.
Teo a adunat în jurul Revistei Atelierul primii redactori şi mă bucur să afirm că în continuare colaborăm cu câţiva dintre aceştia şi dacă nu colaborăm activ cu ei, păstram legătura constant cu ei.
Teo: Am fost colege de facultate, iar Revista Atelierul a venit ca o continuare firească a intereselor noastre comune: pentru artă, pentru noua generație (pe atunci) de creativi, artiști handmade și a exprimării practice a creativității.
Cum v-a venit ideea și care au fost planurile inițiale pentru Revista Atelierul?
Mihaela: Cred că Teo a venit cu ideea să ne unim blogurile, eu aveam un blog cu mici produse create de mine şi Teo avea un site în care realiza recenzii de evenimente. Am pus la punct un scurt brainstorming şi am ajuns la numele “Atelierul”. În 2010, exista un singur “Atelierul”, şi mai specific “Revista Atelierul”, acum în 2023 există zeci de firme cu “Atelierul” în nume, dar cu mândrie menţionez că Revista Atelierul este în continuare pe prima pagină de google, după toate titulaturile ad.
Planul iniţial a fost să prezentăm designerii de produse, să facem parteneriate media cu evenimentele de profil, să creăm un site care să aducă la un loc produse, creatori, evenimente şi un public naţional. De la început nu am vrut să avem preţuri trecute pe site, întrucât nu am creat Revista Atelierul pentru a fi un site de vânzare a produselor prezentate în interviuri, în articolele colaj.
Teo: Odată cu primele târguri de handmade am început să devin interesată de lumea asta creativă, emergentă, care la momentul respectiv era ceva nou pentru România, o liberalizare a „profesiei” de designer/artist. Fiecare dintre noi avea câte un blog personal, și eu, și Mihaela, și celelalte redactore din echipa inițială, așa că ideea revistei a venit în mod natural – ne-am dat seama că am putea face mai multe împreună, decât separat.
Care au fost principalele etape de dezvoltare ale revistei în acești 13 ani?
Mihaela: Exact cum afirmă Teo, dar au mai fost şi etapele birocrate, cele de aplicare şi de decont ale cofinanţărilor publice, parteneriatele naţionale şi din 2019 am început activ şi parteneriatele media internaţionale. Pentru fiecare etapă, toţi oamenii din jurul nostru ne-au ajutat să ne dezvoltăm, să înţelegem următorii paşi, să fim cât mai vizibili online şi offline. Acum este o dezvoltare constantă şi, pentru a fi la curent cu noile tendinţe, mereu aducem în cadrul echipei Atelierul redactori noi care să vină cu idei insolite.
Teo: Ordinea dezvoltării noastre e puțin atipică. Am început cu site-ul (revista online), apoi am vrut să facem varianta tipărită a revistei, iar pentru asta am înființat ONG-ul, ca formă juridică, iar ulterior, ne-am extins activitatea și spre alte proiecte, festivaluri, expoziții, evenimente fizice și online.
Ce vă propuneți pentru 2023? Dar pentru 2024?
Mihaela: Pentru 2023 vrem să obţinem cofinanţări publice pentru proiectele noastre, menţionez deja că Revista Atelierul va fi cofinanţată de Ministerul Culturii, fapt ce mă bucură foarte mult. Avem activ acum şi un apel pentru redactori, prin care vrem să găsim redactorii cei mai potriviţi pentru noi şi să învăţăm unii de la alţii.
Pentru 2024, la fel pe partea de finanţări şi cred că atunci vom relua şi evenimentele noastre offline.
Pentru fiecare an, vrem să rămânem în tendinţe şi să fim la curent cu toate evenimentele care ne interesează din cadrul industriilor creative.
Care sunt cele mai mari realizări ale Revistei Atelierul din acești 13 ani?
Mihaela: Faptul că suntem activi de 13 ani este pentru mine o realizare imensă, primii 3 ani sunt cei mai grei din punctul meu de vedere, dar după aceea să rămânem vandabili este mereu o realizare lunară şi anuală. De asemenea, pentru mine, partea birocrată a Revistei Atelierul este foarte importantă, să avem finanţări publice şi private pentru a putea să ne continuăm activitatea, iar fiecare proiect câştigat este pentru mine o mini realizare.
Teo: Pentru mine, cea mai mare realizare e revista în sine, modul în care am crescut împreună cu comunitatea de creativi și ne-am maturizat odată cu dezvoltarea pieței de produse de autor. Obiectiv, Noaptea Albă a Creatorilor & Designerilor de produs cred că e proiectul nostru care a avut parte de cel mai mare succes și deschidere către publicul larg.
Să vorbim puțin și despre evenimentele live organizate de voi: seria Creative Night Talks. Ce ne puteți spune despre ea – pentru cei care nu o cunosc bine – și cum poate fi cineva invitat în cadrul discuțiilor?
Mihaela: Creative Night Talks a început în august 2020, când eu simţeam nevoia să socializez cu mediul creativ, însă erau lockdown-uri constante. Am discutat cu colegii mei să găsim platforma cea mai bună pentru live-uri, am selectat ziua de joi, seară după ora 21.00, am dat primele mesaje către primii speakeri şi am pornit aventura. Toţi speakerii ne vorbesc de la ei din atelier, din birou, fix pentru a ne reda sentimentul de familiaritate, ne vorbesc despre eşecurile profesionale, despre cum li s-a schimbat perspectiva după pandemie şi despre afacerile lor creative.
Creative Night Talks, din 2020, până acum a avut 3 cofinanţări publice de la Ministerul Culturii, una de la Centrul de Proiecte, peste 30 de speakeri din mediul academic, stateholderi din domeniul industriilor creative şi culturale, peste 50 de parteneri media naţionali şi internaţionali, un public de peste 80.000 de views şi continuăm şi anul acesta cu noi ediţii de toamnă.
Creative Night Talks este proiectul acela drag pe care l-am creat pentru noi, însă, așa cum este şi cazul Revistei Atelierul, şi-a găsit publicul organic.
Invitaţiile în cadrul Creative Night Talks vin direct de la noi, dacă ne place un proiect sau ne este recomandat un proiect, îl contactăm în cadrul ediţiilor noastre. Ediţiile se regăsesc şi aici: https://www.revista-atelierul.ro/creative-night-talks/
Trebuie să menţionez că fără publicul său, proiectul ar fi fost o simplă discuţie între mine şi invitații noştri. Echipa proiectul este amplă, de la mine moderatoare, Teo – partea de grafică, Valentin partea de sunet, Elisa – prima noastră interfaţă cu speakerii, Andreea – pe partea de social, la care se adaugă mulţi alţi voluntari.
Și dacă vorbim despre cum poate cineva să colaboreze cu voi, cum se poate să apară un freelancer sau o afacere din zona industriilor creative pe site-ul Revistei Atelierul?
Mihaela: Primul pas este să ne dea un mail (contact@revista-atelierul.ro) sau un mesaj pe Instagram, Facebook sau LinkedIn-ul nostru în care să ne menţioneze ce brand au (un site profi şi fotografii fabuloase pe reţelele de social media ne ajută) şi cel mai important să ne spună cum văd colaborarea cu noi. Apreciem mult mai mult mailurile, întrucât suntem mai multe departamente şi pe mail sigur ajung la mine sau la Teo direct informaţiile.
Din păcate, primim prea multe mailuri în care ni se spune puteţi să mă contactaţi dacă vedeţi o formă de colaborare cu mine, ceea ce pentru noi nu este productiv.
Putem să oferim consultanţă pe proiecte culturale, cursuri one-to-one de afaceri creative, articole personalizate pe site, interviuri, parteneriate media, colaborare partea de comunicare a unui brand.
Nu ne plac deloc poveştile lacrimogene de la prima discuţie şi nici de la a doua, ne place să colaborăm cu profesionişti şi apreciem mult profesionalismul altor, chiar dacă sunt în prima zi de freelancing. Keep it simple în mail şi nu ne oferi detalii familiare, medicale despre tine.
Teo: Și pentru mine mailul rămâne cea mai bună metodă de a deschide o colaborare. Îți permite să creezi un mesaj complet, corent, în care să incluzi toate linkurile sau materialele relevante. Noi suntem deschiși spre colaborări de orice fel și întotdeauna primează calitatea proiectului – nu notorietatea designerului sau asocierea cu un anumit brand. Ne bucurăm când avem ocazia să susținem creatori debutanți, dar cerem profesionalism și produse impecabile.
Care a fost cel mai neașteptat/amuzant/inedit moment în activitate pentru fiecare dintre voi?
Mihaela:
- Cel mai neaşteptat moment este atunci când sunt oprită pe stradă să mi se spună că m-a văzut la TV sau la ediţiile Creative Night Talks şi să-mi menţioneze că apreciază Revista Atelierul.
- Cel mai amuzant: Când am colaborat peste 8 ani cu Ramona şi ea a iniţiat discuţia cerându-ne detalii despre cum să înceapă şi ea un site similar nouă.
- Cel mai inedit: Telefoanele la orice oră cu cerinţe de preţ asupra produselor prezentate în articolele de pe site.
Teo: Mulți oameni ajung să ne citească articolele de inspirație, fără să-și dea seama că nu noi producem obiectele pe care le promovăm, așa că am avut parte de multe conversații telefonice amuzante, de la oameni care voiau și ei să comande o rochie, o pernă, un kilogram de napolitane 🙂 Nu conta că menționam în articol creatorul și linkul spre magazin, era mai ușor să ne sune pe noi ca să ne ceară detalii.
Cum se promovează Revista Atelierul?
Mihaela: Well, avem site-ul: https://www.revista-atelierul.ro/ unde apar informaţii despre noi şi proiectele noastre. Suntem active constant pe Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Twitter, Vimeo şi Youtube. Avem aceeaşi persoană pe grafică, şi anume pe Teo, astfel avem o consecvenţă în vizualuri.
Transmitem constant comunicate de presă despre proiectele noastre înspre partenerii noştri media constanţi sau noi. De asemenea, mereu intrăm live la radio, emisiuni televizate, Instagram Live şi discutăm despre proiectele noastre.
Şi apreciem şi discuţiile de la om la om, mereu eu voi vorbi despre Revista Atelierul şi despre proiectele mele, cu cei care sunt interesaţi.
Folosim şi hastaguri recurente #RevistaAtelierul #CreativeNightTalks #AlegProduseMadeInRo
Apelăm recurent la oameni de PR care ne fac strategiile de comunicare pentru proiectele noastre.
Ați avut proiecte/inițiative ale revistei la care ați renunțat? De ce?
Mihaela: Am pus în stand-by proiectul nostru cu circuit naţional “Noaptea albă a creatorilor şi designerilor de produs”, întrucât ne ocupa prea mult timp şi ne ţinea departe de activitatea site-ului. Poate îl vom relua, era un proiect care aducea per ediţie peste 3000 de oameni la expoziţiile noastre pop-up de la ora 19.00 până la 4 dimineaţa.
Teo: Acum câtiva ani se petreceau extrem de multe evenimente de profil, promoții, concursuri etc. și primeam constant mesaje prin care eram rugați să le promovăm, așa că am înființat un site secundar – events@revista-atelierul – care a funcționat exclusiv ca platformă pentru acest tip de activități. Ulterior, odată cu saturarea pieței și cu creșterea popularității rețelelor sociale, n-am mai simțit nevoia pentru acel site dedicat.