Vă invităm să o cunoașteți pe Anda Buican, Fondator L&I HandmadeL&I Handmade. Descoperim împreună, în acest interviu, drumul către antreprenoriat, cum se îmbină cariera de programator cu business-ul creativ, provocările în afaceri, cum ajungi să ai succes, dar și lucruri mai puțin știute despre Anda.
Pentru început, te rog să ne spui câte ceva despre tine
Salutareee! Eu sunt Anda, tânăra de 24 de ani din spatele brandului L&I Handmade. Sunt un om ușor atipic pentru că pasiunile mele sunt complet opuse: iubesc atât arta, cât și știința. Spre surprinderea tuturor, ambele pasiuni au fost descoperite la o vârstă foarte mică. Pictez de la 2 ani, de când am început să merg în picioare și mi-am dat seama că pot să fac năzbâtii (pereții și cărțile părinților nu erau niciodată iertați de desenele mele!).
Cât despre partea științifică, norocul a fost că tatăl meu este programator, iar când eram mică făceam ochii maaari de tot atunci când îl vedeam că lucra la dispozitivul misterios și plin de beculețe despre care mai târziu am aflat că se numește calculator. Astfel că, pe când eram aproape de vârsta de 3 ani, i-am chemat pe părinți să le arăt ceea ce am reținut de când îl urmăream pe tata.
Le-am arătat cum se deschide calculatorul și cum se schimbă background-ul pe Windows XP. Așadar, mi-am spus încă de pe atunci că voi reuși când voi fi mare să controlez și eu acele calculatoare fascinante. Drumul profesional mi l-am stabilit foarte devreme, alegând să urmez Liceul Național de Informatică „Tudor Vianu„, apoi Facultatea de Matematică și Informatică din București, iar acum am o carieră înfloritoare de programator.
În timp ce pe latura reală știam clar și cu lux de amănunt ceea ce vreau să fac, pe partea artistică m-am lăsat purtată de val și de spontaneitate. Am pictat de-a lungul timpului pe pânză, pe sticlă, carton, iar în clasa a 9-a am urmat un curs de pictură pe textile.
Când, de ce și cum ai făcut pasul către antreprenoriat?
În clasa a 11-a, în timp ce admiterea la facultate începea să bată ușor la ușă, am devenit interesată de ideea de business și dezvoltare personală. De aceea, după ce am citit mai multe cărți din acest domeniu, am decis să pun în practică ceea ce am învățat și să îmi deschid propria afacere.
Așa a luat naștere pagina de Facebook L&I Handmade. Am început, tiptil, pictând tricouri pentru mine, pentru familie și pentru cunoscuți. Sunt adepta culorilor extrem de vesele și puternice, iar o bună prietenă mi-a definit stilul ca fiind realist combinat cu puțin basm.
Astfel că picturile mele au devenit foarte repede apreciate, iar din ce în ce mai mulți cunoscuți au început să mă roage să le creez și lor ținute pictate.
Atunci, mi-am dat seama că este o oportunitate foarte frumoasă de a mă dezvolta și de a porni pe calea antreprenoriatului. Acum sunt fericită să anunț că de anul trecut mi-am transformat pasiunea în afacere, deschizându-mi propria firmă.
Ce servicii oferi acum și cine sunt clienții tăi?
Paleta de produse și servicii s-a mărit destul de mult, din fericire. Ceea ce fac este să personalizez ținutele clienților, astfel încât să se simtă unici, cu obiecte vestimentare create special pentru ei. Gama cuprinde tricouri, jachete, pantofi, blugi, toate pictate manual într-un stil propriu.
Pe lângă acestea, creez cu drag artă și pe trăistuțe din pânză, scopul fiind de a înlocui pungile de plastic cu cele dintr-un material prietenos cu mediu. Și pentru a crea o garderobă completă, am conceput accesorii cu personalitate, ce completează cu brio picturile de purtat.
Cele mai noi produse, însă, sunt picturile pe tablouri. Deși sunt abia la început cu acest capitol, am multe idei frumoase pe care abia aștept să le pun în practică și să înveselesc căminele cât mai multor clienți cu ele.
În principiu, clienții mei sunt doamnele cu vârste între 20 și 60 de ani, iubitoare de culori puternice, veselie și exprimare prin frumos. Ei apreciază unicitatea, atenția la detalii și calitatea superioară a produselor.
Care a fost cea mai mare provocare în business pentru tine? Și cum ai depășit această provocare?
Cea mai mare provocare a fost să mă expun în public, cu alte cuvinte, să ies în lumina reflectoarelor. Multă vreme mi-a fost frică de faptul că dacă lumea va descoperi că în spatele picturilor L&I stă un omuleț micuț, aflat la începutul vieții, nu mă vor mai lua în serios.
A trebuit să citesc în multe locuri despre faptul că oamenii cumpără de la oameni și că ei nu au cum să rezoneze cu mine dacă nu mă cunosc. Abia după aceea, am decis să mă ghidez după gândirea rațională, cea care îmi spunea că trebuie să ies în față.
Ceea ce mi-a confirmat faptul că raționamentul a fost corect, a fost o postare de prezentare pe care mi-am făcut curaj să o fac într-unul dintre grupurile în care activez. Reacțiile au fost atât de mari și frumoase, încât mi-am dat seama că nu am de ce să mă ascund în spatele pensulelor.
Ce îți propui pentru acest an și pentru următorul?
Pentru anul acesta și următorul îmi propun să aloc mai multă energie și timp la capitolul tablouri. Consider că este un râu nesecat și că pot să mă dezvolt foarte mult pe această direcție. De asemenea, lucrez la site-ul brandului și îmi propun să îl pot lansa în aproximativ 1 an. În rest… the sky is the limit!
Ți-ai atins obiectivele pe care ți le-ai propus când ai lansat afacerea? Dacă da, ai ales unele noi? Dacă nu, care e cea mai mare piedică?
Pot spune cu bucurie că am reușit să îmi ating obiectivele pe care mi le-am propus la începutul afacerii. Pe măsură ce le ating, îmi pun pe listă altele noi, mai îndrăznețe și mai complexe. Încerc să fac în așa fel încât să îmi pun obiective care să mă oblige să ies din zona de confort și care să mă forțeze să evoluez atât eu, cât și afacerea mea.
Te-ai confruntat cu auto-limitări? Cum le-ai făcut față? Ce sfaturi ai pentru cei care trec prin aceleași temeri?
M-am confruntat în trecut cu câteva limitări precum sindromul impostorului. Aveam stima de sine destul de scăzută și nu aveam prea multă încredere în mine.
În plus, mă simțeam mică pentru faptul că adulții apelau la mine pentru a le picta vestimentația, tocmai pentru că știam că sunt un copil.
Însă, în timp am învățat să mă apreciez. Cum? Lucrând cu mine, încercând să mă înțeleg, să îmi dau seama de unde vin aceste piedici pe care mi le pun singură. Ce m-a ajutat foarte mult au fost recenziile clienților și stările de bucurie și mulțumire pe care le aveau aceștia când primeau picturile.
Sfatul meu pentru cei care trec prin oricare dintre temerile pe care le-am avut eu este să se oprească puțin și să încerce să caute în interiorul lor motivele pentru care își pun piedici.
Ce pot să spun este că procesul durează destul de mult (sau cel puțin în cazul meu așa a fost), dar nu este imposibil de atins. Și dacă, totuși, cei care trec prin aceste temeri nu reușesc de unii singuri, nu este nicio rușine să ceară ajutorului unui specialist.
Privind în urmă, ce ți-ai fi dorit să știi când ți-ai lansat afacerea? La ce nu te așteptai și ți s-a întâmplat ca antreprenor?
Mi-aș fi dorit să fiu de dinainte conștientă de faptul că nu toată lumea gândește ca mine și că nu toți apreciază ceea ce fac. Uneori, indiferent de cât de mult te străduiești să faci un lucru frumos, unii oameni pur și simplu nu pot fi mulțumiți. Se întâmplă.
Nu toată lumea trebuie să gândească așa cum gândesc eu și să aibă aceleași gusturi ca ale mele. Cât timp cât eu știu în interiorul meu că am făcut tot ce mi-a stat în putință să creez ceva frumos, bun, calitativ, nu am de ce să îmi pară rău.
Care ar fi top 5 sfaturi pe care le-ai da cuiva care vrea să urmeze aceeași cale, a antreprenoriatului?
Primul sfat care îmi vine în minte este cel pe care mi l-au dat părinții încă din clasele primare, pe vremea când mă pregăteau pentru olimpiade și performanță. Acela este:
1. 1% inspirație, 99% transpirație. Poți să ai cea mai strălucită idee. Dacă nu muncești pentru ea, dacă nu lupți și nu dai tot ce ai mai bun, atunci, nu o să ajungi prea departe.
Mai sunt câteva sfaturi pe care eu le-am urmat mereu:
2. Învață să vinzi. Ai nevoie de capital pentru a-ți duce planurile mai departe. Pentru asta, trebuie să știi să îi convingi pe ceilalți să cumpere ceea ce tu oferi.
3. Creează-ți targeturi și atinge-le. Cu alte cuvinte, fă-ți un plan și ține-te de el. Pentru că dacă mergi orbește, fără să știi ce faci la următorul pas, o să avansezi mult mai greu.
4. Găsește-ți un model. Caută pe cineva care a ajuns acolo unde vrei tu să ajungi și urmărește-l. Analizează-i mișcările, încearcă să înțelegi ce face și caută să înveți de la el. Fii inteligent, e mai ușor să mergi pe o cale deja bătătorită, decât să reinventezi roata.
5. Diferențiază-te de ceilalți, fii unic. Studiază-ți cu atenție concurența și găsește idei pe care nu le-a mai practicat nimeni. În plus, pune-ți amprenta personală, pentru că pe aceea nu o poate copia nimeni, indiferent de cât încearcă.
Și să încheiem pe o notă personală: Spune-ne 5 lucruri pe care nu le știe lumea despre tine.
Iată și câteva lucruri pe care nu le-am spus până acum despre mine:
1. Când eram mică, aveam părul creț ca o oaie.
2. Am fost mereu o persoană sportivă.
3. Țara care mi-a rămas cel mai tare la suflet este Canada.
4. Primul meu animăluț de companie a fost o veveriță siberiană.
5. Știu să citesc foarte bine pe buze. Pot urmări o conversație aflată la distanță mare de mine, după cum își mișcă buzele interlocutorii.
Care e cuvântul care te definește? Dar cuvântul care definește afacerea ta?
Aici o să trișez puțin, căci am 2 cuvinte care mă definesc și nu pot exclude niciunul dintre ele: optimism și putere. Împreună, ele mă definesc încă de la vârstă fragedă.
Cuvântul care definește afacerea mea a fost destul de greu de stabilit: frumusețe. Pentru că toate picturile sau produsele care apar pe pagina mea au în comun frumusețea. Aceasta este trăsătura pe care pun accentul cel mai tare. Trebuie să ne înconjurăm de lucruri frumoase, pentru că acelea ne aduc bucurie în viață. Până la urmă, la o viață de care să ne bucurăm se rezumă tot, nu?