Vă invităm să descoperiți lumea și afacerea Alinei Botica – fotograf de portret, budoar și personal brand. Cum a trecut de la domeniul bancar la antreprenoriat în domeniul fotografiei, ce provocări a avut și cum le-a depășit, cum se promovează, dar și multe alte informații interesante descoperiți citind interviul în exclusivitate cu Alina Botica de mai jos.
Pentru început, te rog să ne spui câte ceva despre tine
Eu sunt Alina și sunt fotografă de portret, budoar și personal brand. Doar ce am împlinit frumoasa vârstă de 40 de ani și mă bucur de ea. Am terminat Academia de Studii Economice, licență și master. Până în anul 2011 am lucrat în domeniul bancar, apoi m-am concentrat pe cariera fotografică. Cea mai bună decizie o consider și în ziua de azi.
Când, de ce și cum ai făcut pasul către antreprenoriat?
2011 a fost anul decisiv combinat cumva cu finalul lui 2012. E o poveste funny la mijloc (funny pentru mine). În urma mea s-au închis 2 departamente bancare și o firmă de publishing (în sept 2012) până să mă convingă Universul că antreprenoriatul e pasul potrivit pentru mine. Mi-a luat ceva până să-l ascult. Am renunțat la așa-zisa siguranță a unui job 9-5 pentru că eu îmi doresc libertate, libertate să-mi fac propriul program, libertatea de a nu fi legată zilnic de un birou, libertatea de a călători când doresc fără a depinde de o cerere, de dispoziția cuiva din ziua respectivă, de 20 de zile de concediu. Si îmi doresc și mai mulți bani.
Ce servicii oferi acum și cine sunt clienții tăi?
Eu ofer ședințe foto de portret, budoar si personal brand. Practic și pe scurt ajut femeile să-și vadă frumusețea, să se (re)conecteze cu ele, să dezvolte o relație mai blândă și mai bună cu corul lor și ajut femeile antreprenor să apară cu încredere în fața clienților ideali. Femeile cu vârsta între 30 și 45 de ani sunt clientele mele principale. Lor mă adresez în comunicare. Fotografiez și bărbați pe partea de business, brand personal, dar nu-i vei găsi des în postările mele pe social media.
Care a fost cea mai mare provocare în business pentru tine? Și cum ai depășit această provocare?
Cea mai mare provocare a fost să învăț să-mi ascult mai mult intuiția și să spun NU proiectelor care simțeam că nu sunt pentru mine, dar pe care le acceptam din teama de a nu pierde totuși ceva. La început e foarte greu să spui nu, până îți dai seama că acele proiecte îți aduc doar frustrări și îți consumă timp…timp în care ai fi putut face ceva care îți aduce mai multă bucurie, mai multă liniște, clienți potriviți.
Cum te-ai promovat la început (personal și afacerea) și cum te promovezi acum?
La început foloseam exemple ale unui fotograf din afară pentru că nu aveam portofoliu, nu-mi însușeam imaginile ca fiind ale mele, doar le foloseam ca exemplu de așa vreau și eu să fac, nu luam în calcul că omul respectiv avea mulți ani de experiență, dar îmi plăcea ce reușeau să fac atunci cu cunoștințele mele limitate, la fel și mirilor care au fost practic deschizători de drumuri pentru mine.
Așa am intrat pe piață, ca fotograf de evenimente, și exact așa mă promovam la început până când am strâns câteva nunți, am pornit un site, făcut de mine bineînțeles pentru că nu aveam resurse financiare pentru a angaja pe cineva să-l facă. Poate ar fi mers mai repede lucrurile dacă fotografiam gratis la început, dar nu am vrut să fotografiez nicio nuntă gratis (până la urmă munceam totuși…pe un cost derizoriu ce-i drept, dar ăsta a fost începutul).
Scriam multe articole pe blog în perioada când fotografiam nunti, acum cam șomez la capitolul acesta. Am intrat în multe grupuri de fotografi, de mirese, postam pe Facebook, pe Instagram mai puțin nu mi-a plăcut deloc când a apărut, acum sunt foarte activă pe Insta, am ieșit din majoritatea grupurilor de fotografi hahaha, din cele de mirese de tot.
În prezent sunt bine indexată în google cu site-ul și majoritatea clientelor vin din google, din Facebook și din recomandări. Am mers o perioadă de 2 ani la networking organizat, structurat și m-a ajutat foarte mult în promovare, în stabilirea unor relații, parteneriate și chiar relații de prietenie. Fac reclame de engagement și reach pe Facebook și Insta, dar cred că voi renunța cât de curând pentru că mi se pare că s-au încurcat foarte tare algoritmii care aleg cui să arate reclama ta și nu mi se pare că mai rentează, audiențe care livrau bine acum sunt complet lipsite de leaduri bune. Mă axez pe newsletter și încerc acolo sa fiu activă și consecventă, să aduc valoare și un zâmbet pentru cele care deschid mailurile de la mine.
Ce îți propui pentru acest an și pentru următorul?
Pentru acest an îmi propun să mai călătoresc un pic, să mai programez câteva sesiuni foto, să reușesc să termin în timp util decorul pentru sesiunile glam de Craciun (sesiuni dedicate doamnelor) și să și apuc să-l promovez. Pentru următorul an îmi propun să fie cel puțin la fel de fain și productiv ca anul acesta și să mă extind cu un nou serviciu adresat doamnelor, dar încă nu dezvălui ce și cum. Tot ce pot să spun este că feedback-ul a fost bun și multe femei își doresc asta. Vor afla primele cele care sunt înscrise la newsletterul meu. 😁
Ți-ai atins obiectivele pe care ți le-ai propus când ai lansat afacerea? Dacă da, ai ales unele noi? Dacă nu, care e cea mai mare piedică?
Le-am îndeplinit. Mi-am dorit să am libertate și să fac mai mulți bani decât aș fi avut în bancă. Acum nu mai știu ce salarii sunt în bancă pe un post similar cu cel pe care îl aveam atunci, dar nivelul respectiv l-am depășit de multă vreme. Sigur că am ales unele noi pe lângă cele 2 principale și inițiale, doar că acum vreau și mai multă libertate și mai mulți bani. 🤣
Te-ai confruntat cu auto-limitări? Cum le-ai făcut față? Ce sfaturi ai pentru cei care trec prin aceleași temeri?
Nu sunt un om care suferă de frici (slava Universului) și nu-mi aduc aminte să mă fi gândit activ la vreo frică anume, mai puțin la vocea aia care zice “dacă nu o să mai ai niciun client, dacă nu o să mai faci bani?!”, dar e un gând răzleț pe care îl alung astfel încât să nu-mi consume energia pe care o pot direcționa în a face ceva să aduc acei clienți. Eu m-am aruncat cu capul înainte și poate i-aș sfătui să nu facă la fel.
Pentru mine nu există eșec, ci mai degrabă pași/situații prin care trebuie să treci ca să ajungi pe drumul tău.
Dar uite sufăr de un lucru care nu știu neapărat dacă e o frică. Am prea multe idei, vreau să fac multe lucruri, încep să caut informații și apoi ma blochez pentru că sunt prea multe informații și singură nu reușesc să le organizez și să pornesc ideea la care m-am gândit.
Nu am soluție pentru nicio frică. Știu, de la alții mai deștepți decât mine, că nu e bine să te compari cu nimeni pentru că fiecare e în povestea lui unică, în timeline-ul lui. Așa te ferești de multe frici. E mai bine să te uiți în “bucătăria” ta și să faci lucrurile cum știi și poți tu mai bine la momentul respectiv. Ce mai știu, tot de la cei mai deștepți decât mine, este ca “done is better than perfect”. Și ce am învățat pe propria piele este sa spun NU acolo unde simt că nu e bine pentru mine.
Privind în urmă, ce ți-ai fi dorit să știi când ți-ai lansat afacerea? La ce nu te așteptai și ți s-a întâmplat ca antreprenor?
Uite chiar am scris un articol pe blog despre ce mi-aș fi dorit să știu la început de drum. E legat de foto, dar cred că merge pentru orice business.
Mi-aș fi dorit să știu:
- sa spun NU, asta cred că e cea mai grea lecție pe care am învățat-o.
- că expunerea nu este o metodă de plată
- cum să mă lansez mai ușor în ceea ce fac acum (fotografie de portret, budoar și personal brand)
- cum să mă promovez mai bine, mai eficient, productiv și potrivit pentru mine (la asta încă lucrez e în continuă schimbare)
să fi avut mai multă educație financiară și implicit un fond de rezervă, un fond de urgențe, niște economii (eu am zis ca m-am aruncat înainte ca taurul)
Care ar fi top 5 sfaturi pe care le-ai da cuiva care vrea să urmeze aceeași cale, a antreprenoriatului?
1. Educă-te financiar (fond de urgență, fond de rezervă, economii, investiții) ca să ai o plasă de siguranță în cazul în care afacerea ta nu produce căt ai estimat la început de drum.
2. Învață să spui nu cât mai repede ca sa nu acumulezi frustrări
3. Eu sunt adepta pauzelor ca să fim bine si să putem să facem bine. Așa că te rog să nu muncești până la epuizare, nu-ți vei face decât rău…ascultă-ți corpul.
4. Găsește un mentor! Educația este foarte importantă într-un business.
5. Experimentează ca să vezi ce ți se potrivește și apoi nișează-te, nu încerca să fii omul bun la toate.
Și să încheiem pe o notă personală: Spune-ne 5 lucruri pe care nu le știe lumea despre tine
Îmi place pizza cu 4 brânze și aș asezona-o cu cartofi prăjiți și salată buna de roșii. Vis! Evident că am făcut lucrul ăsta o singură dată pentru că vreau să mai trăiesc mulți ani.
Iubesc palmierii, mi se par niște copaci atât de grațioși, puternici, fascinanți.
Am în prezent 7 tatuaje.
Îmi doresc o casă la malul mării într-o insulă din Grecia…nu zic insula că apoi vrea toata lumea acolo. 🤣
Sunt născută și crescută în Galați chiar dacă îmi închei mailurile cu “Zi/Seara faină!”
Care e cuvântul care te definește? Dar cuvântul care definește afacerea ta?
ZEN – așa îmi zic prietenele mele că sunt. Alina cu zenul ei. Deci ZEN sa fie!
În afacerea mea vreau să aduc tot ZEN în inimile și mintea celor care se așază în fața aparatului de fotografiat prin acceptarea de sine, prin încredere.