Interviu în exclusivitate cu Alexandra Mihailescu – Partner, Senior Consultant Strategic Communication Romania & Republic of Moldova BDR Associates/Hill +Knowlton Strategies Partner
Ce îți place cel mai mult la domeniul comunicării și relațiilor publice?
Capacitatea comunicării de a schimba percepții. Tot procesul din spatele unei strategii de comunicare, analiza și documentarea, mesajele și tacticile. Aprofundezi domenii noi și întelegi așteptările fiecărui public. E o meserie fascinantă.
Ce s-a schimbat în ultimii trei ani?
În 2019 industria comunicării era în plină efervescență, revenise la normal dupa criza din 2008/2009. Se anunțau campanii noi, evenimentele și activările cu prezența fizică erau la ordinea zilei. Apoi contextul pandemic a înghețat planurile și bugetele clienților și ne-a impus tuturor o adaptare la … necunoscut. Țin minte primele momente în care ne adunam „de la distanță” și creionam soluții pe diferite scenarii.
A urmat o perioadă de energie creativă, în care am strâns rândurile, am câștigat licitații, am dezvoltat proiecte noi și ne-am adaptat din mers la schimbare. În 2020 accentul a fost pe comunicarea de criză, creație și campanii CSR. În 2021 s-au adăugat proiecte de comunicare instituțională, traininguri de comunicare, creație publicitară și branding.
Cu excepția evenimentelor care s-au derulat la scară restrânsă, online sau mai deloc, nu am perceput schimbări majore la nivel de tactici. Am lucrat multă producție video și am comunicat virtual mai mult.
Ce strategii au funcționat cel mai bine în 2021?
Strategiile pragmatice, care au răspuns nevoilor clienților.
Din ce domenii sunt cei mai activi clienți ai agenției?
Industrii, Energie, EU, Consumer goods
Ce se caută în PR acum?
Se caută comunicare strategică, creativitate și rezultate.
Clienții sunt pragmatici și au resurse limitate. Au nevoie de un partener care le întelege domeniul, le anticipează nevoile, vine cu idei și unghiuri noi și le propune strategii eficiente. Caută un consultant care le aduce o vederea de ansamblu, evaluează riscurile și propune soluții adecvate pentru obiectivele lor de business. PR-ul necesită viziune și foarte bună execuție.
5 lucruri care au dispărut sau și-au diminuat importanța/impactul în ultimii ani?
- Presa tiparită
- CD-urile
- Reportofonul
- Corespondența printată
- Programul de la 9 la 5
5 tendințe în PR pentru 2022?
Curajul. Flexibilitatea. Anticiparea. Creativitatea. Relevanța.
Cât de importanți sunt influencerii în 2022? Se caută bloggeri sau social media influenceri?
Mă feresc de generalizări. Se caută omul potrivit cu mesajul și audiența țintă, iar influencerii sunt mai mult decât o porta-voce, sunt un model pentru comunitățile care îi urmăresc. Acolo contează congruența între mesaj, atitudine și comportament.
În 2022 se caută creatori de conținut cât mai autentici, inovatitivi, smart – fie ei bloggeri, influenceri, podcasteri, youtuberi. Iar o categorie care ia avânt este cea a micro-influencerilor (cei care au până în 100.000 de followers), pe care îi vor inclusiv brandurile mari, pentru că au acces la nișe bine definite, au un public fidel, sunt autentici și au credibilitate.
Care sunt platformele social media folosite cel mai mult de clienți? Unde se află publicul lor cel mai mult?
- LinkedIn, pentru comunitatea de business
- Facebook și Instagram pentru awareness, public larg
- YouTube pentru conținutul targetat
- TikTok pentru publicul tânăr.