Vă invităm să o cunoaștem pe Adelina Năstase, Administrator MindHub Bucuresti-Unirii. Descoperim cum a ajuns antreprenor, cum îmbină două afaceri cu focus diferit, ce înseamnă succesul, ce provocări a avut și cum le-a depășit – și aflăm și detalii personale și sfaturi de business interesante 🙂
Pentru început, te rog să ne spui câte ceva despre tine
Am 34 de ani, sunt târgovișteancă la origine, de 14 ani mutată în București, inginer constructor ca formare, și cu toate că am background tehnic (mate-info, respectiv construcții), consider că am structură mai degrabă umanistă, motiv pentru care am și devenit pasionată de educarea oamenilor. Sunt antreprenor de 10 ani, un deceniu care m-a format multilateral.
Când, de ce și cum ai făcut pasul către antreprenoriat?
Să fiu sinceră, ce așteptări am avut versus care a fost realitatea, începând din liceu, și continuând cu facultatea, și apoi câmpul muncii, probabil că au stat la baza alegerii de a deveni antreprenor. În fapt, antreprenoriatul m-a ales pe mine în aceeași măsură în care eu l-am ales.
Am avut experiență de câțiva ani și câteva joburi, timp în care companiile pentru care am lucrat fie s-au restructurat, fie nu am mai rezonat între noi, încât prima ocazie care s-a ivit – să fiu partener într-o firmă de servicii în construcții alături de fratele meu mai mare – inginer constructor și el – am luat-o. Cam în acea perioadă au încolțit în mintea mea 2 idei principale, ce au stat la baza următorilor mei pași:
Cea referitoare la leadership– o veche curiozitate ce a devenit pasiune, pe care am satisfăcut-o din plin alăturându-mă celei mai mari organizații de leadership din lume, Maxwell Leadership, unde m-am format ca și trainer, coach, speaker. Întotdeauna am rezonat cu motto-ul mentorului meu, și anume „Totul se ridică sau se prăbușește pe leadership”
Dacă nu schimbi locul, atunci schimbă ceva în locul în care ești. Asta a fost premisa de la care am pornit atunci când, și pe mine ca și pe mulți alți români, m-a bătut gândul să emigrez. Am ales să rămân și România, și am decis să mă implic cumva în „mai bine”-le țării, cu ceea ce sunt și ceea ce știu.
O perioadă am ținut în paralel și statutul de angajat, și cel de antreprenor, însă fix înainte de pandemie a fost nevoie să fac o alegere, și am ales antreprenoriatul.
Ce servicii oferi acum și cine sunt clienții tăi?
Prin cele 2 companii pe care le reprezint, ofer 2 tipuri de servicii:
Business to business (B2B): servicii de asistență tehnică în construcții destinate Investitorilor și Beneficiarilor
Business to client (B2C): cursuri inovatoare de programare pentru juniorii cu vârsta între 6-18 ani
Clienții mei, în ambele cazuri, au două trăsături în comun: prețuiesc educația și dezvoltarea în ansamblu, și își asumă procesul că modalitate de atingere a obiectivelor, în locul tăierii colțurilor.
Care a fost cea mai mare provocare în business pentru tine? Și cum ai depășit această provocare?
A fost să rămân pe linia de plutire după pandemie. Deoarece nu am mai putut susține financiar, energetic, și ca timp dezvoltarea afacerilor, am fost nevoită să aleg una pe care să o prioritizez, și am ales-o pe cea cu riscurile mai mari – cea de construcții.
Pentru cea de educație digitală (care era bebe în dezvoltare), am căutat și am găsit un partener, care a fost cum mi-am închipuit și mai mult! Corina a dus ceea ce noi am construit timp de 2 ani în MindHub la nivelul următor. Cred că așa a fost să fie.
Cum te-ai promovat la început (personal și afacerea) și cum te promovezi acum?
Depinde. În firma de construcții nu am folosit promovare, ci conexiunile din piață. Ironia a făcut ca, în momentul în care am luat în considerare promovarea (doar offline – campanii de emailuri, follow-up telefonic, stabilire întâlniri etc), să se instaureze starea de urgență, ceea ce efectiv a blocat toată această inițiativă, pe care de abia de curând am reluat-o: particip la conferințe de profil, am refăcut site-ul etc.
Pentru cea de cursuri de programare, promovarea a fost supusă regulilor de franciză, așadar am avut suport specializat de marketing, și am început cu prezența pe site, Google, Facebook și Instagram, iar acum avem prezență pe toate canalele de Social Media (Youtube, LinkedIn, și TikTok), cu postări în mare parte organice; în plus folosim campanii de email marketing, și multe activități offline; suntem prezenți la conferințe de profil, târguri, tot felul de evenimente destinate educației.
Ce îți propui pentru acest an și pentru următorul?
Anul acesta îmi propun să devin activă pe TikTok, ceea ce este o provocare pentru un millenial că mine. Primul pas – și cel mai greu – este să încep, și pentru că nu am găsit încă formula care să îmi placă, am mai amânat începerea. Dar gata cu scuzele – trecem la treabă.
Cât despre anul următor, am câteva proiecte de suflet care sunt în stadii incipiente, mă las ghidată de intuiție și decid în ce direcție îmi canalizez atenția.
Ți-ai atins obiectivele pe care ți le-ai propus când ai lansat afacerea? Dacă da, ai ales unele noi? Dacă nu, care e cea mai mare piedică?
Unele da, altele nu. Ce apreciez totuși e că am reușit să mă adaptez schimbărilor. Pentru că sincer vorbind, nu cred că există cineva care să își fi atins toate obiectivele pentru o perioadă, fie că e vorba de planul personal, sau afacere, și rămâne în cazul acesta important să ne adaptăm. Cum a spus cunoscutul autor și futurolog Alvin Toffler, în secolul 21 analfabeți nu mai sunt cei care nu știu să scrie şi să citească, ci aceia care nu pot învăţa, dezvăţa şi învăța din nou.
Te-ai confruntat cu auto-limitări? Cum le-ai făcut față? Ce sfaturi ai pentru cei care trec prin aceleași temeri?
Absolut. Și încă mă mai confrunt. Cum scap de o lecție, se ivește alta pe care să o învăț. Noroc că m-am împrietenit cu noțiunea de dezvoltare continuă (lifelong learning) și îmbrățișez oportunitățile de a înțelege ceva nou despre mine, cu toate că nu e ușor. Am trecut prin anxietatea de performanță, teama de a nu dezamăgi sau „face de rușine” pe ai mei, frica de eșec, frica de succes, am fost în modul „înghețat” (freeze mode), auto-sabotare și altele.
Consider că primul pas e să conștientizăm prin ce trecem și să îi spunem pe nume. Apoi din discuții cu terapeuți, prieteni, cărți, videoclipuri și introspecție, răsar și soluții de pus în practică.
Privind în urmă, ce ți-ai fi dorit să știi când ți-ai lansat afacerea? La ce nu te așteptai și ți s-a întâmplat ca antreprenor?
Bună întrebare. Pe principiul: dacă știam dinainte ce mă așteaptă, nu cred că mă mai avântam, consider că am știut exact ce trebuia să știu ca să încep, și restul le-am învățat pe parcurs. Nu m-aș întoarce în trecut să îmi vând singură ponturi, e mai mult despre a experimenta decât despre a ști.
Ce nu mă așteptam și nu planificam, însă a venit că o surpriză plăcută, a fost când am pornit proiectul de interviuri MindHub Talks pentru micuța comunitate de părinți MindHub, și am început să cunosc și altă pătură socială a României: peste 60 de oameni până acum, care contribuie la educația țării, fiecare în bucățica sa, oameni care produc schimbări pozitive, oameni care îmi redau încrederea în țară, și de care cred că ar trebui să auzim mai des în mass-media..
Care ar fi top 5 sfaturi pe care le-ai da cuiva care vrea să urmeze aceeași cale, a antreprenoriatului?
1. Nu lasă lucrurile mici, dar pe care le intuiești a fi importante, în aer. Ia inițiativa!
Majoratea greșelilor pe care le regret sunt în mare din lipsa de inițiativa; am preferat să „mai aștept”, și așteptarea omoară. Mai bine să fii stresant decât pasiv. Niciodată nu o să fii 100% pregătit, așa că pune întrebarea aia care te frământă, da telefonul ăla de care nu ești sigur.
2. Nu subestima pregătirea.
Fie că te pregătești de o nouă colaborare, sau din contra – să închizi firma, fie că te pregătești pentru o discuție 1-1, sau vorbești unui grup, pregătirea face diferența între cum te vei simți în raport cu ține odată ce treaba s-a încheiat.
3. Gândește în termeni de win-win, și o să ai colaborări bune.
Conflictele apar din dezechilibrul câștig-pierdere, în raport cu astptarile. Dacă vei avea ca scop câștigul de ambele părți, pe termen lung vei câștiga mai mult și mai stabil.
4. Învață să ai discernământ, pentru că dacă ești antreprenor devii responsabil de afacerea ta, atât în fața legii, cât și în fața ta, a angajaților unde e cazul, și a partenerilor.
Experiementează ca să înveți: când să muncești, și când să te relaxezi; când să te ocupi tu personal de o activitate, când să o delegi; când e momentul să plusezi într-o colaborare, și când să te retragi.
5. Cultivă relațiile. Mai ales în antreprenoriat consider că e important să fim intenționați în stabilirea relațiilor, acel faimos ‚networking’
Și să încheiem pe o notă personală: Spune-ne 5 lucruri pe care nu le știe lumea despre tine
1. Sunt ambiverta (și introvertită, și extrovertită). Am nevoie uneori să fac baie de mulțime, și alteori să stau în casă fără să vorbesc cu nimeni. Nici eu nu știu când și cum.
2. Am călătorit cu autostopul și rucsacul în spate la 24 ani până în Slovacia (o experiență memorabilă, recomand tinerilor).
3. Aș vrea pe viitor să mă implic în administrație publică.
4. Sunt un fel de „cat whisperer”. Nu doar că iubesc pisicile, dar am învățat să le înțeleg emoțiile și comportamentul 😊
5. Cred că știu pe de rost replicile din serialul „FRIENDS”.
Care e cuvântul care te definește? Dar cuvântul care definește afacerea ta?
Sper – și într-acolo tind pentru ambele: „rafinat”.