Studiul reflectă impactul recesiunii economice asupra comportamentului consumatorului şi a fost dezvoltat de Initiative în alte 7 ţări: Marea Britanie, Germania, Franţa, Spania, Italia, Statele Unite şi China
Conform cercetării, 86% dintre români consideră că situaţia economică s-a înrăutăţit în ultimele 6 luni iar 75% se aşteaptă ca lucrurile să meargă şi mai rău în următoarele 6 luni.
„Pe fundalul socio-economic consacrat în ultimii ani, modalităţile de informare şi interacţiune a consumatorului cu brandurile pe care le achiziţionează se supun unei noi ordini; mai mult de jumătate dintre români şi-au schimbat comportamentul de cumpărare şi intenţionează să îşi păstreze noile obiceiuri şi după ce recesiunea se va fi încheiat. Jocul a început. Suntem pregătiţi să-l jucăm?” spune Steve Dallas – Managing Director Initiative.
Pe cine creditează un public care în proporţie de 91% declară că nu mai are nici o urmă de încredere în autoritatea statatală?
Care este mesajul corect pe care îl adresăm unui public puternic afectat de criză în proporţie de 42%?
Cum se schimbă modul său de informare?
Cine sunt influenţatorii acestui public şi în ce măsură mai consumă el mass-media tradiţională?
„Încrezător sau hedonist, afectat dar încă optimist sau din contră, puternic afectat de criză, consumatorul român s-a schimbat sub imperiul mutaţiilor petrecute la nivelul pieţei. Această schimbare a lui va impune încetul cu încetul un nou set de reguli…el este the game changer! La el trebuie să ne uităm în primul rând!” adaugă Steve Dallas.
Analiza a urmărit schimbările survenite la nivelul consumatorului pe 5 direcţii principale: nevoi versus dorinţe, încredere şi influenţatori, mijloace de informare creditate, medii de comunicare considerate indispensabile şi cercetare individuală de piaţă.
Conform studiului Initiative, adaptarea românilor la criză impune 3 modele comportamentale în funcţie de gradul în care aceştia sunt dispuşi să renunţe la obiceiurile şi standardele de consum cu care sunt obişnuiţi; adaptare pozitivă, negativă şi renunţare.
Astfel, pe parte de achiziţii, românii sunt cel mai puţin dispuşi să renunţe la calitatea şi cantitatea produselor din zona de igienă personală, la cafea sau la carne proaspătă. La cealaltă extremă se află tehnologia personală la care 24% dintre români au renunţat complet dar şi produsele de îngrijire a locuinţei, care au fost schimbate de 20% dintre români pe produse mai ieftine.
„Este de asemenea interesant de ştiut că în momentul de faţă, 66% dintre români vânează activ promoţiile şi ofertele speciale în timp ce „eroii” în care se încred sunt familia, prietenii, internetul şi…supermarketurile! Este evident că vorbim despre nişte schimbări la nivel macro! The Game Changer se doreşte un instrument util pentru decriptarea acestui nou consumator!” încheie Maruan Trascu – Senior Research Manager Initiative.
The Game Changer
Studiul a fost efectuat de Departamentul de Cercetare Initiative în luna iulie 2010, pe un eşantion reprezentativ de 612 respondenţi cu vârste cuprinse între 21 şi 45 de ani, independenţi financiar, provenind din zone urbane. Modalităţile de sondare a opiniei au fost CATI şi CAWI, respectiv, interviuri telefonice şi online.
{mosloadposition user9}