· Conform analizei, până la finalul anului, piaţa locală de media va înregistra o scădere de circa 35-38% faţă de 2008
· Studiul poate fi descărcat în format digital de la adresa www.mediafactbook.ro
„Varianta digitală a studiului este un tribut adus recesiunii dar mai ales online-ului în care noi vedem în continuare un mare potenţial. Chiar dacă lucrurile nu s-au mişcat conform aşteptărilor în 2009, new media rămâne revelaţia deceniului în publicitate. Să nu uităm că în 2008 piaţa online din România a înregistrat o creştere spectaculoasă de 70%. După convulsiile crizei, piaţa se va reîntoarce cu şi mai mare avânt către digital”, declară Octavian Popescu – Managing Director Initiative.
După câţiva ani efervescenţi, în 2008 piaţa românească înregistrează o creştere de doar 12% (cea mai timidă evoluţie din 2003 până astăzi), pentru ca anul acesta Media Fact Book să prezinte o piaţă definită invariabil de scădere.
Astfel, conform reprezentanţilor Initiative, se aşteaptă ca până la finele anului, piaţa TV să scadă cu circa 33% faţă de valorile înregistrate în 2008, în timp ce printul va fi afectat de scăderi de peste 50%.
Radio-ul înregistrează la rându-i o cădere abruptă de aproximativ 30%, în timp ce în outdoor regulile sunt făcute de locaţiile premium, singurele licitate de advertiseri – scăderea pentru acest mediu va gravita în jurul procentului de 35-40%.
Totuşi, în ciuda scăderii, TV-ul rămâne cel mai atractiv mediu, catalizând bugete de aproximativ 225 de milioane de euro în 2009.
Fenomenul de nişare a canalelor media continuă şi în 2009, fiecare sector extinzându-şi portofoliul cu branduri importante: se lansează site-ul de ştiri www.realitatea.net, se lansează TVR3, TVR Info şi GSP TV, în print se lansează GQ şi MAX, precum şi o serie de extensii de brand (Adevărul de sănătate, Adevărul de seară, Click pentru femei, Click poftă bună, Click sănătate). Radio ZU este cea mai importantă apariţie în „eter”, în timp ce spaţiul outdoor „se schimbă la faţă” prin lansarea Cocor Channel (prima faţadă media din România şi cel mai mare LED display din Europa) şi a reţelei ZOOM TV.
„Criza va determina supravieţuirea mediilor care oferă flexibilitate, siguranţă şi acoperire contra unor costuri cât mai mici. Momentan, în topul clasamentului se află televiziunea, atât graţie gradului ridicat de siguranţă pe care îl prezintă, dar şi datorită scăderii costurilor. Acest trend se va menţine şi pe termen lung, chiar şi după ce criza va începe să se îndepărteze.” încheie Popescu.
Conform reprezentanţilor Initiative, valoarea pieţei româneşti de media în 2009 se va situa în jurul a 350 de milioane de euro.
Media Fact Book este singura lucrare de analiză a pieţei româneşti de media şi publicitate, ghid editat anual de agenţia Initiative din anul 1997.
{mosloadposition user9} {mosloadposition user10}