● Motorul de curse pentru noul BMW M8 GTE este bazat pe versiunea de producţie BMW S63T4 ● Modificări vaste pentru utilizarea în competiţiile FIA WEC şi IMSA ● Numeroase beneficii datorită gradului foarte ridicat de eficienţă ●
Bucureşti/München. Fiecare maşină de curse de succes are nevoie de un motor puternic şi fiabil pentru a atinge viteza maximă. În cazul noului BMW M8 GTE, care va concura în Campionatul Mondial FIA de Anduranţă (WEC) şi în IMSA WeatherTech SportsCar Championship în 2018, acesta este BMW P63/1. Povestea acestui propulsor special a început în februarie 2016.
Dezvoltarea noului motor GTE a fost unul din cele mai complexe proiecte de propulsoare al echipei BMW Motorsport de la dezvoltarea revenirea în DTM în 2012. În total, peste 500 de schiţe de design al motorului şi alte 500 de schiţe pentru trenul de rulare au fost create în lunile următoare. Rezultatul acelei munci este cel mai eficient motor pe care BMW Motorsport l-a dezvoltat vreodată, care furnizează de la 500, până la peste 600 CP (în funcţie de specificaţiile autorităţilor sportive).
La 20 ianuarie 2017, P63/1 a trecut cu brio primul său teste de performanţă la centrul de teste modern al BMW Motorsport din München (Germania). Acela a fost un moment special pentru ingineri – la fel cum au fost şi prima apariţie pe circuit a maşinii, la 1 iulie 2017, dar şi debutul în competiţii ce a avut loc în cursa de 24 de ore de la Daytona, la 27 ianuarie 2018.
Obiectivul în timpul dezvoltării a fost pe cât de clar, pe atât de ambiţios: să fie dezvoltat cel mai eficient motor care a propulsat vreodată o maşină de curse BMW. Pentru a reuşi acest lucru, iniţial a fost foarte important să se ia decizia în privinţa motorului de bază care este ideal pentru cerinţele mari întâlnire în motorsport. Având o strânsă colaborare cu dezvoltatorii de la BMW M GmbH, decizia a fost să se utilizeze BMW S63T4, un motor V8 cu tehnologie BMW TwinPower Turbo, care a fost utilizat în premieră la noul BMW M5.
Aşa cum este stipulat în regulament, piesele turnate ale blocului motor şi ale chiulasei au fost adoptate fără modificări faţă de propulsorul de serie. Ambele componente au fost realizate la turnătoria de aliaje uşoare de la uzina BMW Group din Landshut (Germania). Aici sunt folosite metode de producţie inovatoare şi sustenabile, prin intermediul cărora se produc componente de motor, sofisticate din punct de vedere tehnologic, prin turnarea aliajelor uşoare.
În afara pieselor ce sunt reglementate, motorul de la BMW M8 GTE – conţine aproximativ 2.300 de componente suplimentare, inclusiv 985 de repere unice – necesită modificări complete. Din aceste repere, 181 sunt derivate din proiectele de serie, în timp ce peste 700 sunt dezvoltate special pentru P63/1 sau sunt adăugate din alte de alte motoare de curse BMW Motorsport. Inginerii au redus cilindreea de la 4,4 la 4 litri, în conformitate cu regulamentului categoriei GTE.
Geometria camerelor de ardere a fost şi ea modificată pentru a exista garanţia că P63/1 este conceput ideal pentru cerinţele curselor. Modificări complete ale sistemului de admisie şi evacuare şi reproiectarea completă a turbocompresorului au contribuit şi ele la îmbunătăţirea eficienţei.
Printre altele, aceasta duce la arderea foarte rapidă şi completă a combustibilului la momentul optim, la o temperatură maximă de peste 2.100 de grade Celsius. Acest lucru permite ca P63/1 să obţină un nivel care depăşeşte 40%. Este, astfel, cel mai eficient motor de curse BMW din istoria curselor de anduranţă şi de turisme, ceea ce oferă o flexibilitate mult mai mare în ceea ce priveşte strategia de cursă.
Pe lângă eficienţă, caractersticile de putere şi cuplu sunt o altă caracteristică remarcabilă a P63/1. Aceasta permite piloţilor să obţină maximum posibil din BMW M8 GTE pe circuit. O abordare complet nouă a controlului motorului a făcut posibilă obţinerea unei reacţii instantanee a acceleraţiei şi livrare liniară a puterii motorului.
BMW M8 GTE prefigurează lansarea noului BMW Seria 8 Coupe în cursul acestui an. Debutul întâi pe circuit şi apoi pe şosele este o dovadă a orientării clare către performanţă a noului model. BMW M8 GTE este, de asemenea, eroul revenirii BMW în Campionatul Mondial de Anduranţă (FIA WEC) şi în legendara cursă de 24h de la LeMans.
Date tehnice ale motorului P63/1 pentru BMW M8 GTE
Date tehnice ale motorului P63/1 pentru BMW M8 GTE
Model: motor V8 cu tehnologie BMW TwinPower Turbo
Capacitate: 3.981 cmc
Putere: de la 500 CP, la peste 600 CP
(în funcţie de regulament)
Număr de cilindri: 8
Unghi V: 90°
Alezaj: 89 mm
Cursă: 80 mm
Distanţarea cilindrilor: 98 mm
Turaţia motorului: aprox. 7.000 rpm