Publicitatea Targetata Comportamental (Online Behavioural Advertising Framework)
Industria europeană de publicitate online se angajează într-un demers de auto-reglementare:
– Industria europeană de publicitate online a agreat Principiile Documentului Cadru de Auto-Reglementare privind Publicitatea Targetată Comportamental Online (PTC)/Online Behavioural Advertising (OBA) Framework.
– Cadrul OBA Framework asigură un plus de transparenţă şi control pentru consumatori.
– Lansarea website-ului pan-european dedicat consumatorilor pentru a-şi gestiona preferinţele legate de datele personale: www.youronilinechoices.eu
IAB Europe a lansat astăzi un Document Cadru la nivel European in scopul Auto-reglementarii Publicitatii Targetate Comportamental (PTC)/ Online Behavioural Advertising (OBA) Framework. Documentul cadru, care subliniază bunele practici ce au ca scop sporirea transparenţei şi a controlului exercitat de consumatori, a fost semnat de principalele companii din domeniul online.
Obligaţiile prevăzute de acest Document Cadru vizează să crească transparenţa în cazul publicităţii targetate comportamental prezentate de terţi (adică reclame livrate pe anumite website-uri de către alte/terţe părti). Consumatorii vor beneficia de un control mai mare datorită unui număr de mecanisme noi: odată ce companiile finalizează implementarea obligaţiilor ce le revin (până în iunie 2012, cel târziu), toate reclamele pe bază de OBA vor conţine un simbol care să semnaleze consumatorilor că se foloseşte OBA. Când utilizatorul va da clic pe simbol, acesta va fi direcţionat către site-ul unei companii care oferă mai multe informaţii legate de OBA şi posibilitatea de a restrictiona reclamele de acest gen, precum şi către noul website pan-european www.youronlinechoices.eu, care pune la dispoziţie informaţii suplimentare în limba dorită cu privire la OBA, dar şi un instrument de gestionare a preferinţelor în materie de date, inclusiv posibilitatea de a închide OBA prin doar câteva clicuri. Principala realizare practică a acestui Document Cadru este că oferă utilizatorilor transparenţă totală şi control, fără a le limita experienţa de navigare pe Internet.
Principiile Documentului Cadru OBA prevăd:
– educarea consumatorilor şi a companiilor cu privire la OBA, în general, şi la Documentul Cadru OBA;
– transparenţă cu privire la colectarea datelor şi la practicile de utilizare asociate cu OBA, prin notificarea clară, inteligibilă şi evidentă a consumatorilor, realizată prin multiple mecanisme;
– controlul consumatorilor asupra OBA;
– securitatea adecvată a datelor şi reţinerea limitată a datelor colectate şi utilizate în scopuri de OBA;
– limitarea creării de segmente care să vizeze în mod deosebit copiii;
– limitarea colectării de date sensibile cu caracter personal în scopul utilizării pentru OBA;
– mecanisme de conformitate şi control care să asigure eficacitatea Documentului Cadru OBA, inclusiv sigiliul care va fi acordat companiilor care respectă obligaţiile prevăzute de acest cadru şi care arată celorlalte companii că purtătorul sigiliului aderă la obligaţiile prevăzute de Documentul Cadrul OBA, a fost verificat şi considerat conform.
O copie a Documentului Cadru OBA poate fi găsita la aceasta adresa (momentan doar în limba engleză)
„Tehnicile utilizate în publicitatea online necesită încrederea consumatorilor. Documentul Cadru OBA va introduce în întreaga Europă auto-reglementarea la nivelul industriei online cu privire la publicitatea targetata comportamental, cu suportul unui mecanism de conformitate şi punere în aplicare/implementare a obligaţiilor acestui cadru. Această iniţiativă este rezultatul unei perioade de 18 luni de planificări şi de colaborari cu organizaţii europene reprezentând advertiseri, agenţii, publisheri şi standarde de publicitate”, a declarat Alain Heureux, Preşedintele IAB Europe.
Întrucât obligaţiile sunt opozabile doar companiilor semnatare, Documentul Cadru OBA emis de IAB Europe va fi completat de Recomandarea de bune practici, emisă de Alianţa Europeană pentru Standarde în Publicitate („EASA”) [publicată astăzi]. Aceste recomandări completează Documentul Cadru OBA asigurându-se că întregul ecosistem de publicitate aderă la reguli care, împreună, garantează că lanţul valoric îndeplineşte obiectivele de control sporit şi alegere din partea consumatorilor.
„Măsurile convenite se concentrează pe a oferi consumatorilor un control semnificativ asupra informaţiilor ce le parvin, precum şi informaţii uşor de înţeles pentru a exercita acest control în cunoştinţă de cauză”, a declarat Stephan Noller, Preşedinte al Comitetului de Politici Publice al IAB Europe şi Director General al nugg.ad.
Nick Stringer, Vice-Preşedinte al Comitetului de Politici Publice al IAB Europe şi Director de Reglementare la IAB – Marea Britanie, a adăugat: ”Noul website www.youronlinechoices.eu va reprezenta un birou unic pentru consumatori, cu informaţii uşor accesibile despre OBA, gândit să facă lucrurile cât mai simple posibil. Adăugăm traduceri/versiuni noi pe măsură ce avansăm, până la acoperirea tuturor ţărilor UE.”
Documentul Cadru IAB Europe cu privire la OBA demonstrează factorilor de decizie că un domeniu se poate auto-reglementa în mod semnificativ. „Industria din Europa a dus la dezvoltarea tehnologiilor OBA. Având în vedere standardele înalte de protecţie a datelor din Europa, tehnologiile OBA au fost gândite de la început astfel încât să respecte viaţa privată si intimitatea. Astfel, crearea unui regim de auto-reglementare este evoluţia naturală a acestor aspiraţii şi ne vom strădui ca acest regim să aibă succes. Vice-Preşedinta Comisiei Europene, Neelie Kroes, a invitat domeniul online să se auto-reglementeze în ceea ce priveşte OBA. Ne-am conformat şi credem că o astfel de auto-reglementare eficace dă un exemplu bun nu numai pentru OBA, dar pentru întregul sector online”, a afirmat Matthias Ehrlich, Director General al United Internet Media şi Vice-Preşedinte al Bundesverband Digitale Wirtschaft (membrul german al IAB Europe).
„Problema care rămâne de rezolvat este să ne auto-reglementăm astfel încât să asigurăm utilizatorilor mai mult control fără a încetini navigarea pe Internet. Orice întrerupere a activităţii de navigare ar avea un impact negativ asupra valorii serviciilor pe care le primesc utilizatorii, estimată în raportul McKinsey la 100 mld. EUR în 2010 pentru Europa şi Statele Unite şi care este prevăzută să crească până la 190 mld. EUR până în 2015. Suntem nerăbdători să ne concentrăm pe a elibera potenţialul Europei de a finanţa conţinutul şi serviciile, cu susţinerea factorilor de decizie din Europa”, a afirmat Kimon Zorbas, Vice-Preşedinte IAB Europe.
„Sistemul de autoreglementare în domeniul OBA lansat în mod oficial de către IAB Europe în colaborare cu partenerii săi are ca scop principal stabilirea unui nivel mare de încredere a utilizatorilor în OBA o dată cu creşterea abilităţii acestora de a gestiona utilizarea informaţiilor necesare pentru funcţionarea OBA. Ca membru al IAB Europe, asociaţia IAB România susţine aplicarea autoreglementării OBA în România şi va continua seria de întalniri cu membrii săi implicati direct în publicitatea online, cu precădere publisheri şi regii, dar şi furnizori de servicii de publicitate din categoria „third party”, pentru a avea în cel mai scurt timp o reprezentativitate cat mai mare şi pe plan national, lucru aşteptat de Comisia Europeană de la fiecare stat membru şi asumat de IAB Europe şi în numele nostru” adaugă Cristian Petriceanu, Preşedinte IAB România.
Lista Semnatarilor din România pana in momentul publicarii prezentului comunicat:
ArboInteractive
Imedia Plus Group
ActiveSoft
Bursa de Reclama
InformMedia
Sanoma Hearst România
Despre IAB România
Asociaţia IAB România (www.iab-romania.ro) a fost creată în anul 2006 şi reuneşte cele mai importante companii din domeniul publicităţii pe internet: regii de media, agenţii de publicitate, furnizori de servicii în domeniul publicităţii online şi publisheri autohtoni.
Asociaţia IAB România este o asociaţie profesională, fără scop lucrativ, neguvernamentală, apolitică şi autonomă, care îşi propune să protejeze şi să promoveze interesele profesionale şi investiţiile realizate pe piaţa de publicitate online din România, să elaboreze standarde ale industriei si să creeze cadrul pentru auto-reglementare.
Asociaţia IAB România este membru al asociaţiei IAB Europe (www.iabeurope.eu), participând ca membru fondator la reconfigurarea acesteia în 2008.
Studiul McKinsey: ”Consumers driving the digital uptake”, Septembrie 2010 – poate fi descarcat de aici.