Pe parcursul anului 2019, încrederea consumatorilor în economia românească a înregistrat o creștere importantă până în luna decembrie 2019, când indicatorul Încrederii Consumatorului a atins valori peste media Europeană (-4.6 în România și -7 media în Uniunea Europeană).
În Martie 2020 contextul economic marcat de impactul Covid19 determină o evoluție descrescătoare atât în România, unde Indicatorul Încrederii Consumatorului ajunge la -11.1, cât și în Uniunea Europeană unde ajunge la valoarea de -10,4.
Indicatorul privind încrederea consumatorilor români este determinat de previziuni pesimiste la majoritatea capitolelor, mai ales viitorul economiei, unde doar 14,8% cred într-o evoluție pozitivă și rata şomajului unde 11,5% dintre români spun că aceasta va scădea în anul 2020.
De asemenea, românii sunt pesimiști atunci când vine vorba despre așteptările privind situaţia propriilor finanțe. În martie 2020, 24,1% dintre români consideră că vor avea o îmbunătațire financiară în 2020, în timp ce în Decembrie 2019, 27,9% considerau că vor avea o îmbunătațire financiară a propriei gospodării în 2020.
Consumatorii sunt reticenți și când vine vorba despre intenția de economisire în viitor. În Decembrie 2019, 35,4% dintre români își exprimau intenția de economisire în viitor, iar în Martie 2020 31,8% consideră că este un moment bun să economisească.
În Martie 2020 cei mai mulți români (43%) declară că își vor micșora bugetul pentru achiziții precum mobilă, mașină de spălat, etc., 35% dintre români consideră că iși vor menține constant bugetul pentru astfel de achiziții, și doar 16,5% dintre români și-au exprimat intenția de a investi mai mult decât până acum.
Despre metodologia studiilor
Rezultatele provin din Raportul GfK PULSE Covid19, care include date din două cercetări GfK:
- Omnibus, studiu realizat prin metodologia CATI, pe 1020 respondenţi, reprezentantiv național.
- Si Auditarea POS a pieței de Bunuri de Folosință Îndelungată.
Piața românească de bunuri de folosință îndelungată a înregistrat pe parcursul anului 2019 o creștere de aproape 3,7% comparativ cu 2018, conform auditului GfK POS.