dar stabil continua
Temerile legate de razboi si terorism ating apogeul in America de Nord & Europa; ingrijorarile economice scad in intreaga lume
Increderea consumatorului la nivel global a crescut cu un punct de index in al treilea trimestru, ajungand la un scor de 98 – o crestere de un punct fata de trimestrul anterior si doua puncte fata de inceputul anului. Indexul, aflat in ultimii doi ani si jumatate intr-o crestere lenta si stabila (incepand cu T1 2012), a depasit nivelul pre-recesiune de 94 de puncte pentru al treilea trimestru consecutiv.
In cel mai recent sondaj online, realizat intre 13 august – 5 septembrie, 2014, increderea consumatorilor a crescut in 65% din pietele masurate de catre Nielsen, in comparatie cu 52% in trimestrul precedent. In randul celor mai mari economii ale lumii, increderea consumatorului a crescut cu patru puncte in S.U.A. (108), un punct in Germania (97), trei puncte in Marea Britanie (93) si patru puncte in Japonia (77), raportat la al doilea trimestru. Intre timp, increderea consumatorului in China a crescut in mod stabil la 111 pentru al patrulea trimestru consecutiv.
Scorul de 126 al Indiei a fost cel mai ridicat nivel al indexului dintre 60 de piete, totusi, o scadere de doua puncte in comparatie cu al doilea trimestru. Italia a raportat cel mai scazut scor de 47, un declin trimestrial de patru puncte. Australia (97) a aratat cele mai mari imbunatatiri, nivelul increderii revenind la cel raportat cu un an inainte. Chile (85) a inregistrat cel mai mare declin, coborand cu sapte puncte in comparatie cu trimestrul anterior.
Increderea consumatorului in regiunea Americii de Nord s-a imbunatatit cel mai mult, urcand patru puncte la 107 – un scor care se afla pe acelasi plan cu indexul regiunii Asia-Pacific pentru prima data in istoria Nielsen Consumer Confidence Index (din 2005). Indexul Asia-Pacific a crescut cu un punct. Increderea a crescut de asemenea cu trei puncte in Orientul Mijlociu / Africa (96), un punct in America Latina (91) si cu un punct in Europa (78), fata de trimestrul anterior.
“In afara Americii de Nord, o serie de factori specifici regiunii si tarilor se transpun in imbunatatiri mai slabe si mai neregulate ale increderii consumatorului,” a declarat Dr. Louise Keely, senior vice president, Nielsen. “Europa este afectata in mod direct de catre criza geopolitica din Ucraina, si se afla de asemenea intr-o situatie policita critica in ceea ce priveste pasii necesari pentru a preveni deflatia si a imbunatati cresterea. In randul marilor economii emergente, in time ce India afiseaza potential improspatat pentru accelerarea cresterii datoria noului govern, China se indreapta intr-o directie diferita, reorientandu-si economia catre un consum domestic crescut.”
Sondajul Global realizat de Nielsen privind Increderea Consumatorilor si Intentia de Cumparare, initiat in 2005, masoara perceptiile asupra perspectivelor locurilor de munca la nivel local, finantelor personale si intentiilor de cumparare pe terment scurt in randul a peste 30.000 de respondenti cu acces la internet1 din 60 de tari. Ca o explicatie suplimentara, nivelurile increderii consumatorului de peste si sub pragul de 100 indica gradul de optimism si, respectiv, pesimism. Cele mai recente rezultate reflecta o perspectiva prudent-optimista, in timp ce scorul increderii consumatorului s-a imbunatatit in fiecare regiune, raporatat la trimestrul anterior.
Indexul Increderii Consumatorilor
PERSPECTIVELE ASUPRA LOCURILOR DE MUNCA SE IMBUNATATESC MAI REPEDE DECAT FINANTELE PERSONALE
Putin peste jumatate dintre respondentii la nivel global (52%) au considerat ca situatia pe piata muncii va fi buna sau excelenta in urmatoarele 12 luni, cu o crestere de 2 puncte procentuale fata de al doilea trimestru. Aceasta crestere modesta continua cresterile mici dar stabile raportate in ultimii cinci ani, incepand cu 2009 cand sentimentul cu privire la locul de munca scazuse la un minim mediu anual de 31% in cursul anului respectiv.
In timp ce perceptiiile asupra finantelor personale s-au imbunatatit din 2009, sentimentul general al consumatorilor cu privire la finantele personale nu s-a imbunatatit in aceeasi masura cu sentimentul legat de oportunitatile de angajare. 57% dintre respondentii la nivel global au evaluat finantele personale ca fiind bune sau excelente pentru anul urmator, in comparatie cu minimul mediu anual raportat in 2009 de 46% – o crestere de 11 puncte procentuale. In contrast, sentimentul asupra perspectivelor unui loc de munca au crescut cu 21 de puncte procentuale in aceeasi perioada de timp.
Respondentii din America de Nord au aratat cele mai puternice cresteri ale asteptarilor cu privire la perspectivele unui loc de munca, in timp ce perceptiile asupra oportunitatilor de angajare au crescut la 55% in al treilea trimestru – o imbunatatire de noua puncte procentuale in 12 luni (de la 46% in T3 2013). Perceptiile pozitive asupra perspectivelor unui loc de munca la nivel local au crescut, de asemenea, in alte cateva regiuni in ultimele 12 luni: cu 7 puncte procentuale in Asia-Pacific la 66%, cu 6 puncte procentuale in Orientul Mijlociu/Africa la 46% si cu 5 puncte procentuale in Europa la 31%. La polul opus, America Latina a fost singura regiune care a prezentat un declin in sentimentul fata de locul de munca, scazand cu 8 puncte procentuale fata de al treilea trimestru din 2013, la 34%.
La nivel European, Romania se plaseaza in a doua jumatate a ierarhiei, aproape jumatate din respondenti declarand ca asteptarilor lor cu privire la securitatea sau oportunitatile locului de munca nu sunt foarte bune (48%). 78% din respondenti considera nivelul general nu atat de bun, sau chiar rau, denotand astfel o atmosfera pesimista pe piata muncii.
Dar, in ciuda acestei raportari negative vis-a-vis de locul de munca, asteptarile romanilor referitoare la finantele personale in urmatoarele 12 luni sunt ridicate, aproape jumatate din respondenti declarand ca se asteapta la o situatie financiara buna sau excelenta, prezentand imbunatatiri considerabile in comparatie cu perioada similara a anului trecut sau cu primul trimestru al acestui an.
“O tendinta pe termen lung a fost divergenta dintre averile economice ale clasei de mijloc in pietele dezvoltate, si averile din pietele emergente,” a declarat Dr. Keely. “In S.U.A. si Europa de Vest, clasa de mijloc a fost slabita in mod structural in timp ce sectorul veniturilor mici a crescut. Exista, de asemenea, un decalaj tot mai mare intre oamenii mai tineri si cei varstnici, in special in Europa, unde cei din urma se confrunta cu rate ridicate ale somajului si ale sub-ocuparii posturilor. In contrast, clasa de mijloc a crescut puternic in pietele emergente pe parcursul deceniului anterior, si in timp ce tendinta a incetinit recent, inca ste de asteptat sa continue. Mergand mai departe, putem sa ne asteptam ca aceste disparitati din interiorul tarilor si dintre tari sa aiba un impact considerabil asupra nivelului general si a modelelor de cheltuieli discretionare.”
INTENTIILE DE CHELTUIELI DISCRETIONARE RAMAN STABILE IN GENERAL
Avand in vedere ca mai mult de jumatate din respondentii la nivel global (54%) au considerat ca tara lor s-a aflat in recesiune in cel de-al treilea trimestru, rezulta faptul ca multi inca mentin o mentalitate prudenta cu privire la cheltuieli.
In consecinta, intentiile de cheltuieli discretionare / economisire la nivel global au ramas la acelasi nivel in al treilea trimestru pentru cele mai multe categorii, cu sporuri marginale de 1 punct procentual pentru economisirea restului de bani de rezerva (49%), pentru economii pentru momentul pensionarii (12%) si pentru economiile de vacante/concedii (36%). Aproximativ o treime planifica sa cumpere articole noi de imbracaminte (34%) si sa se implice in activitati de divertisment in afara casei (31%) – ambele avand acelasi nivel cu cel din trimestrul anterior. Un sfert intentioneaza sa achizitioneze noi produse tehnologice (un declin de 2 puncte procentuale) si sa achite carduri/imprumuturi de debit/credit (acelasi nivel fata de T2). Aproximativ o cincime se asteapta sa cheltuie pe imbunatatiri ale casei (22%) si sa investeasca in stocuri / fonduri mutual (20%), un declin de 1 punct procentual fiecare in comparatie cu al doilea trimestru.
TEMERILE CU PRIVIRE LA ECONOMIE SI LA SECURITATEA LOCULUI DE MUNCA SCAD, IN TIMP CE ALTE TEMERI SUNT IN CRESTERE
Economia si siguranta locului de munca raman ingrijorarile cele mai importante pentru respondentii din intreaga lume, dar sentimentul fata de aceste subiecte slabeste in timp ce grijile (preocuparile) cu privire la alte probleme cresc.
In America de Nord, 27% dintre respondenti au declarat ca economia este cea mai mare sau a doua cea mai mare ingrijorare pentru urmatoarele 6 luni – in scadere de la 34% in trimestrul anterior. Pe de alta parte, temerile cu privire la terrorism au crescut cu 8 puncte procentuale la 14%, preocuparile legate de razboi au crescut cu 5 puncte la 9%, iar grijile cu privire la echilibrul munca/viata private au crescut cu 3 puncte procentuale la 12%.
In Asia-Pacific, preocuparile legate de sanatate au luat locul celor referitoare la economie, de pe primul sau al doilea loc, urcand cu 6 puncte procentuale la 30% in al treilea trimestru. Grijile cu privire la economie au scazut cu 3 procente la 27%.
In regiunile America Latina si Orientul Mijlociu/Africa, siguranta locului de munca a fost cea mai mare si a doua cea mai mare ingrijorare pentru 25%, respective 29% dintre respondenti, cu un declin de 1 si 2 puncte procentuale fiecare, in raport cu al doilea trimestru al acestui an. Grijile cu privire la economie, cu toate acestea, au sfidat tendinta de scadere raportata in alte regiuni si au crescut cu 2 puncte procentuale atat in America Latina (la 26%) cat si in Orientul Mijlociu / Africa (la 22%).
In Europa, 21% dintre respondenti au declarat ca siguranta locului de munca este cea mai mare sau a doua cea mai mare preocupare pentru urmatoarele sase luni, un declin de 3 puncte procentuale fata de trimestrul anterior. Grijile cu privire la economie s-au diminuat de asemenea, scazand cu 1 punct procentual la 20% in trimestrul al treilea. Pe de alta parte, grijile legate de razboi au crescut cu 8 puncte procentuale la 18%, iar temerile legate de terrorism au crescut cu 4 puncte procentuale la 9% fata de al doilea trimestru.
In Romania, siguranta locului de munca, starea sanatatii si cresterea valorii facturilor la utilitati reprezinta principalele ingrijorari ale romanilor. In ceea ce priveste posibilitatea unui razboi, romanii sunt semnificativ mai putin ingrijorati decat media europeana (12% RO vs. 18% EU).
Ingrijorarile Consumatorilor
PUNCTE ESENTIALE LA NIVEL REGIONAL:
INCREDEREA CONSUMATORILOR NORD-AMERICANI CRESTE DIN NOU
Increderea consumatorilor din S.U.A. a crescut cu patru puncte de index pentru a al doilea trimestru consecutiv, ajungand la un scor de 108 in T3. Cresterea a continuat un trend ascendant care a inceput in primul trimestru din 2013, iar increderea in S.U.A. a inregistrat o crestere de 15 puncte de atunci. Increderea a crescut de asemenea in Canada, cu o crestere de un punct la 103, in al treilea trimestru.
PROGRESUL IN EUROPA RAMANE LENT
Increderea consumatorilor din Europa a crescut in 59% dintre pietele masurate in al treilea trimestru, in comparatie cu 72% care au crescut in al doilea trimestru. Sase dintre cele 32 de piete nu au raportat nicio schimbare. Increderea in Germania, cea mai mare economie din regiune, a crescut cu un punct de index la un scor de 97 – o continuare a unui trend cu mici cresteri pe parcursul ultimelor cateva trimestre la un scor aproape de baza, care se afla in constrast puternic cu un scor mediu de index de 76 in regiune.
INCREDEREA IN ASIA-PACIFIC ESTE PESTE 100 IN 9 DIN 14 TARI
Increderea consumatorului in Asia-Pacific a crescut in 71% dintre pietele masurate, cu 10 din 14 tari masurate prezentand cresteri, trei fiind in scadere iar una mentinand acelasi nivel, comparativ cu al doilea trimestru. Noua din 14 tari din regiune au raportat scoruri de index peste nivelul de referinta de 100. Australia (97) a revenit la la nivelul de incredere obtinut in 2013 cu o crestere de un punct fata de aceeasi perioada din anul anterior (T3 2013). Korea de Sud a obtinut cel mai scazut nivel de index din regiune, de 52, reprezentand un declin de un punct fata de al doilea trimestru.
INCREDEREA IN AMERICA LATINA CRESTE CU UN PUNCT
Nivelul increderii in regiunea Americii Latine a crescut cu un punct de index la un scor de 91 in al treilea trimestru, in timp ce scorurile de index au crescut in trei din cele sapte tari masurate. Increderea in Brazilia a crescut cu un punct la 101 – cel mai ridicat scor din regiune. Mexico (88) si Colombia (98) au crescut cu trei puncte fiecare fata de al doilea trimestru. In schimb, increderea consumatorului a scazut in Chile (85), coborand cu sapte puncte, Venezuela (72), coborand cu doua puncte, si in Peru (97), coborand cu un punct in al treilea trimestru.
CRESTERI ALE INCREDERII CONSUMATORULUI IN REGIUNILE ORIENTUL MIJLOCIU / AFRICA
Increderea consumatorului a crescut in toate cele cinci tari masurate in regiunea Orientul Mijlociu / Africa in al treilea trimestru. Cu un scor de 112, Emiratele Arabe Unite au obtinut cel mai ridicat index din regiune, cu o crestere de trei puncte fata de trimestrul al doilea. Increderea a crescut cu trei punte in Arabia Saudita la 105, cu patru puncte in Pakistan la 103, cu patru puncte in Egipt la 85 si cu un punct in Africa de Sud la 86.
CRESTERI ALE INCREDERII IN AFRICA SUB-SAHARIANA
Increderea consumatorului a crescut cu doua puncte de index in Nigeria in al treilea trimestru la un scor de 123 – cel mai ridicat scor dintre cele trei tari masurate in sondajul Nielsen pe telefoane mobile pentru Africa Sub-Sahariana. Increderea a crescut cu sase puncte fiecare in Kenya (105) si Ghana (97) fata de al doilea trimestru.
Despre sondajul global Nielsen
Sondajul Global privind Increderea Consumatorilor si Intentia de a Cheltui a fost realizat in perioada 13 august – 5 septembrie 2014 si a adunat peste 30.000 de respondenti cu acces la internet din 60 de tari din regiunile Asia-Pacific, Europa, America Latina, Orientul Mijlociu, Africa si America de Nord. Acest esantion are cote bazate pe varsta si sex pentru fiecare tara in parte, fiind realizat pe utilizatorii de internet ai acestora, este reprezentativ pentru utilizatorii de internet si are o marja de eroare de ±0.6%. Acest sondaj Nielsen se bazeaza doar pe comportamentul respondentilor cu acces la internet, rata de raspandire a internetului variind in functie de tara. Sondajul Nielsen foloseste un standard minimum de raportare de 60% privind nivelul de raspandire a internetului sau minimum 10 milioane de utilizatori de internet pentru includerea in sondaj. Indicele Increderii Consumatorilor din China este intocmit pe baza unui sondaj diferit, cu o metodologie mixta, realizat pe un esantion de 3500 de respondenti din China. Tarile din Afria Sub-Sahariana incluse in acest studiu sunt compilate dintr-un sondaj separat bazat pe metodologie mobila cu 1600 de respondenti din Ghana, Kenya si Nigeria. Sondajul global Nielsen, care include Indicele Increderii Consumatorilor la nivel mondial, a fost initiat in 2005.
1 Cu toate ca studiile online permit o acoperire globala la scala mare, acestea ofera o perspectiva asupra obiceiurilor utilizatorilor de internet si nu ale intregii populatii. In tarile in curs de dezvoltare, unde internetul nu s-a raspandit la potential maximum, e posibil ca publicul tinta al acestui studiu sa fie mai tanar si cu un statut financiar mai ridicat decat media populatiei tarii respective. In plus, raspunsurile incluse in sondaj reflecta si sumarizeaza ceea ce declara respondentii.