Rezultatele GfK TEMAX® România pentru primul trimestru al lui 2012
Primul trimestru a adus o scădere ușoară de 1% față de același trimestru al lui 2011. Exceptând piața IT, T1 2012 a fost un prim trimestru mai slab pentru toate sectoarelor monitorizate de GfK TEMAX în România.
Cel mai mare sector, IT, a fost singurul care a înregistrat o ușoară creștere (3,2%) față de T1 2011. Sectorul electronicelor a fost relativ stabil – cu 0,2%. Și piețele foto si electrocasnice mici s-au apropiat de performanța din 2011 cu rate de creștere negative de -1% și -1,3%. În schimb, electrocasnicele mari, echipamentele de birou și telecom au dat semne mai puțin încurajatoare în T1 2012.
Evoluţia vânzărilor pentru bunurile de folosinţă îndelungată în România
Sursa: GfK TEMAX® România, GfK Retail and Technology
IT: Laptopurile și tabletele rămân vedetele sectorului și la început de an
În primul trimestru al lui 2012 piața de IT a rămas pe un trend crescător față de aceeași perioadă a anului trecut. Înregistrând o valoare de 101 milioane Euro, totalul vânzărilor din sectorul IT a fost cu 3,2% peste cel din T1 2011. Categoriile de produse care au menținut sectorul pe creștere au fost laptopurile și tabletele.
Vânzările de tablete au reușit să crească considerabil în decursul ultimelor trimestre, datorită avantajelor oferite de acestea: sunt compacte, ușor de transportat, iar autonomia bateriei este ridicată. Astfel, tabletele au reușit să demonstreze că pot fi mai mult decât un produs auxiliar, devenind foarte utile pentru consumatori, oferindu-le foarte ușor accesul la internet și putând fi personalizate cu ajutorul aplicațiilor mobile.
Electronicele: sector în stagnare
În acest prim trimestru, piața de electronice a stagnat. Vânzările totale au ajuns la 62 milioane euro. Acest rezultat este destul de diferit de startul puternic din T1 2011, dar condițiile meteo nefavorabile au influențat comportamentului consumatorului.
În cadrul sectorului de electronice s-au înregistrat rate de scădere de două cifre pentru mai toate categoriile, cu excepția televizoarelor, a consolelor video și a sistemelor audio.
Televizoarele au crescut cu 7%, dar performanța vânzărilor a fost asociată cu o eroziune de preț de aproape 15%.
Sistemele audio, un segment unde 7 vânzări din 10 sunt făcute de sisteme home cinema, au înregistrat o rată de scădere de aproape 7%, chiar dacă prețul acestor produse a crescut cu 7%. Astfel, creșterea vânzărilor de dispozitive Blu-Ray a fost principala cauză a aprecierii prețului. În cadrul categoriei home cinema, sistemele 5.1 au fost cele preferate.
Foto: Un trimestru slab pentru ramele foto digitale
Piața foto a atins o valoare totală de 9 milioane euro în T1 2012, o performanță cu 1% mai slabă decât în T1 2011.
În termeni de unități vândute, segmentul compactelor a crescut ușor, însă nu a generat valoare adăugată pe piață. Acest lucru s-a datorat eroziunii de preț, dar și ofertelor speciale. Segmentul lentilelor interschimbabile își continuă evoluția pozitivă, dar creșterea nu a reușit să determine și o creștere a întregii piețe de camere digitale.
Chiar dacă în cadrul segmentului de compacte mai mult de două treimi din dispozitivele vândute costă sub 100 euro, în termeni de caracteristici acestea se îndreaptă către factori mai mari de zoom. 4x<5x este noul standard. Interesant este că și compactele high end au avut o dinamică pozitivă.
Vestea cu adevărat proastă pentru piața foto se referă la evoluția slabă a ramelor foto digitale care au înregistrat scăderi de aproximativ 32%.
Electrocasnice mici: Un trimestru al contrastelor
Primul trimestru al anului a adus o ușoară scădere de 1,3%, piața fiind cu 0,3 milioane euro sub cea din același trimestru al anului trecut.
Aparatele pentru prepararea băuturilor calde, o categorie premium în cadrul electrocasnicelor mici încă strălucesc datorită ascensiuni espressoarelor full automate și a modelelor pe bază de capsule. Produsele nou lansate, publicitatea și promoțiile în magazine au condus la povestea de succes.
Pe lângă aparatele pentru prepararea băuturilor calde și alte subsegmente mai scumpe precum aspiratoarele fără sac, cele mixte cu/fără sac și sistemele de călcat au înregistrat rate de creștere pozitive, aducând stabilitate pe piețele aspiratoarelor și a fiarelor de călcat. Segmentul aspiratoarelor fără sac și cu/fără sac crește cu modele care le înlocuiesc pe cele cu sac.
Pe de altă parte, segmentele din categoria îngrijire personală precum aparatele de ras și plăcile pentru păr sunt pe o pantă descendentă. De asemenea, mașinile de făcut pâine au înregistrat o rată de scădere de două cifre în T1 2012 față de același trimestru din 2011.
Electrocasnice mari: Un prim trimestru cu provocări
Sectorul electrocasnicelor mari a înregistrat o valoare totală de 57 milioane euro în T1 2012. Totuși, această valoarea a însemnat o scădere de 4% față de T1 2011. Acest prim trimestru al anului a adus evoluții diferite în cadrul sectorului, categorii precum frigiderele au scăzut cu peste 10%, în timp ce altele, precum mașinile de spălat vase, au crescut cu aproape 14%.
În T1 2012 consumatorii puteau cumpăra un frigider la prețul mediu de 290 EUR, cu 6% mai puțin decât în T1 2011. Cu toate acestea, scăderea de preț nu a adus și o creștere în ceea ce privește cererea consumatorilor, din contră, piața frigiderelor suferind cel mai mult în cadrul sectorului electrocasnicelor mari. Scăderea puternică a segmentului mașinilor de spălat rufe cu încărcare verticală (-19%), cumulată cu creșterea segmentului de semiautomate, a dus la o scădere a valorii pieței de mașini de spălat rufe de 4% în T1 2012 față de T1 2011.
Trendul început în trimestrul anterior continuă: piețele mici și în curs de dezvoltare – cuptoare, plite, mașini de spălat vase și uscătoare – cresc. Aceste categorii au reușit să mențină rate de creștere pozitive, în ciuda scăderi prețului mediu cu 6 pânâ la 10%.
Având în vedere contextul economic actual, dar și faptul că alte sectoare monitorizate de Temax au înregistrat evoluții mai bune, se poate spune că sectorul electrocasnicelor mari se află într-o perioadă a provocărilor.
Piaţa de imprimante şi multifuncţionale: Multifuncționalele laser rămân cel mai de interes segment
Piaţa de imprimante şi multifuncţionale revine în primul trimestru al anului 2012 la un trend ușor negativ. Comparativ cu aceeaşi perioadă a anului anterior, piața a înregistrat din punct de vedere valoric o ușoară scădere de peste 5%, ajungând în primele trei luni ale anului 2012 la o valoare de 7 milioane euro. În continuare, interesul consumatorilor (atât al celor casnici cât și al celor business-to-business) este îndreptat către echipamentele multifuncționale. Scăderea în valoare a sectorului a fost generată de scăderea imprimantelor cu o singură funcţie, în special cele cu tehnologie inkjet. Îmbucurător este faptul că produsele ce înglobează tehnologii superioare și care oferă multifuncționalitate sunt în continuare de mare interes pentru consumatori.
Telecom: Smartphone-urile echilibrează tendințele din sectorul Telecom
Valoarea totală a pieţei de telefoane mobile şi smartphone-uri a scăzut cu aproape 7% în primul trimestru al lui 2012 comparativ cu aceeaşi perioadă a lui 2011, însumând 38 milioane de euro. Condițiile meteorologice înregistrate la începutul anului au influențat scăderea ușoară din trimestrul întâi al lui 2012 față de trimestrul întâi al lui 2011. Sfârșitul lunii ianuarie și luna februarie au fost marcate de temperaturi foarte scăzute. Iarna grea i-a determinat pe consumatori să își amâne achizițiile. Efectele negative s-au resimțit și la începutul lunii martie 2012.
Pe de altă parte, scăderea în valoare a pieței de telefoane mobile și smartphone-uri a reprezentat și o consecință a faptului că segmentul de telefoane mobile clasice scade tot mai mult. Telefoanele smartphones câștigă tot mai mult teren atât în unități, dar mai ales în valoare, însă deocamdată nu se acoperă scăderea determinată de telefoanele mobile simple. Acest lucru arată că pe piața din România mai este loc pentru telefoanele cu caracteristici superioare de tipul smartphones.
Rezumat în format tabelar
Sursa: GfK TEMAX® România, GfK Retail and Technology
Studiul
GfK Temax® este un indicator utilizat de GfK Retail and Technology pentru a monitoriza piețele bunurilor de folosință îndelungată. Rezultatele sunt bazate pe studiile desfășurate regulat pe panelul de retail al GfK Retail and Technology. Panelul de retail cuprinde date de la peste 370.000 de puncte de vânzare la nivel mondial. Începând cu februarie 2009, GfK Retail and Technology calculează indicele GfK TEMAX® la nivel internațional, în peste 30 de țări. Este primul indicator care include toate piețele bunurilor de folosință îndelungată în țări diferite. Toate rapoartele şi comunicatele de presă sunt, de asemenea, disponibile la www.gfktemax.com.
Dacă sunt citate informații din prezentul comunicat de presă sau de pe www.gfktemax.com, GfK TEMAX® trebuie indicat explicit ca sursă.