10.000 de copii defavorizați vor primi câte o carte pentru acasă iar 1.000 de ,,Cărți mari ilustrate’’ ajung la educatorii din grădinițe
Asociația OvidiuRo anunță startul Caravanei Poftă de carte cu sesiuni de citit ce se vor întinde pe tot parcursul anului școlar 2016-2017. Proiectul este menit să crească nivelul de conștientizare a importanței cititului interactiv, ,,cu glas tare’’, dar şi a necesităţii unei alimentaţii sănătoase pentru copii și beneficiază de suţinere din partea Carrefour România şi Carrefour Foundation.
Cu sprijinul autorităților locale și județene, Caravana Poftă de carte a început în județul Argeș, unde trăiesc peste 3300 de copii ce ar putea beneficia de programul național Fiecare Copil in Grădiniță (FCG) și în județul Bihor, cu peste 2600 de copii eligibili estimați. Până la finalul anului școlar, această caravană va ajunge la copii defavorizați din toate cele 41 de județe ale țării, proiectul fiind o continuare firească a Caravanei de vară FCG ce a acoperit 99 de comunități din 15 județe.
,,Caravana din vara trecută a demonstrat într-adevăr cât de dorite sunt cărțile ilustrate de către copiii din comunitățile sărace. Majoritatea chiar nu mai văzuseră astfel de cărți înainte și au fost efectiv fascinați – erau încântați să li se citească. Până și copiii mai mari s-au înghesuit la citit’’ a declarat Leslie Hawke, cofondator OvidiuRo. ,,Cărțile ilustrate nu sunt chiar un lucru obișnuit în grădinițele din mediul rural, așa că unul dintre obiectivele noastre este să modelăm tehnici de citit interactiv, cu glas tare, care să le fie utile atât educatorilor cât și părinților – și să le oferim acestora cărți ilustrate de bună calitate care să poată fi folosite cu succes la clasă’’ adaugă Leslie Hawke.
,,Ne bucurăm să putem susține în continuare programul Fiecare Copil în Grădiniţă inițiat de OvidiuRo și devenit în scurt timp – cu implicarea companiilor private, a autorităților publice naționale și locale și unităților de învățământ – un mecanism eficient de combatere a fenomenului părăsirii timpurii a școlii, ce ia amploare în zonele sărace din România. Anul acesta ne dorim să apropiem și mai mult de educație copiii și părinții din mediile defavorizate și să promovăm două mesaje esențiale pentru șansa acestora la o viață mai bună: importanţa cititului interactiv şi necesitatea unei alimentaţii sănătoase’’, a declarat Andreea Mihai, Director de Marketing&Comunicare, PR&Solidaritate, Dinamică Comercială&Pricing Carrefour România.
Cum funcționează: Copiii de vârstă preșcolară – indiferent dacă sunt înscriși sau nu – sunt invitați alături de părinții lor să participe la sesiuni de citit interactiv, cu glas tare, la grădinița din localitate. La finalul acestor sesiuni, fiecare copil primește propria carte (,,Să mâncăm multe culori’’), personalizată cu numele lui de către profesor, pe care o poate lua apoi acasă. Tema sesiunilor de citit de anul acesta este alimentația sănătoasă, iar cititorii pornesc activitatea de la o carte publicată inițial în limba engleză și adaptată de OvidiuRo pentru copiii din România.
România este a doua dintre țările cu cea mai mare inegalitate socio-economică din UE1 iar acest decalaj se reflectă în mod direct în nivelul de alfabetizare și performanțele copiilor la citit. Potrivit Raportului de țară realizat de ELINET2, România este pe locul 23 (din cele 24 de state UE participante la evaluările PIRLS în 2011) cu peste 35% dintre elevii de clasa a IV-a demonstrând probleme serioase la citit (acești copii fiind în același timp și cei mai expuși riscului abandonului timpuriu al școlii).
Carrefour România a suţinut și Caravana de Vară FCG, pe parcursul căreia au fost distribuite preșcolarilor un număr de 6000 de cărți iar peste 3000 de părinți au fost consiliați cu privire la importanța educației timpurii și a cititului împreună cu cei mici. În acest an școlar, Caravana Poftă de Carte va aduce literatură pentru copii și sfaturi pentru alegeri sănătoase în alimentație pentru peste 10.000 de copii și pentru părinții acestora.
1 cu un index Gini de 34%.
2 Literacy in Romania. Country report, May 2015.