InBev Romania a realizat campania “Respect18”, sub sloganul “Nu vindem minori alcoolului”. Desfasurata in lunile septembrie-decembrie 2008, “Respect18” este prima campanie care lupta impotriva vanzarii de alcool catre minori prin responsabilizarea actului comercial realizata de o companie privata din Romania. Programul “Respect18” reprezinta o atitudine proactiva si incearca sa determine o schimbare in constiinta sociala cu privire la gradul de accesibilitate al bauturilor alcoolice in randul minorilor.
Campania “Respect18” a fost gandita sa promoveze o atitudine angajata si responsabila in problema consumului de alcool la minori si sa realizeze o interactiune constanta si reala intre partile implicate. Obiectivele principale ale campaniei au fost, pe de-o parte, responsabilizarea comerciantilor care se pot confrunta cu situatia in care un minor le solicita bauturi alcoolice si, pe de alta parte, crearea unei platforme de discutii intre acele parti din sectorul public si cel privat care pot influenta intr-un fel sau altul acest fenomen, astfel incat sa existe un mediu de comunicare continua si bidirectionala.
Campania s-a desfasurat in Ploiesti, acolo unde se afla una din cele doua unitati de productie ale InBev Romania. Dupa ce in 2007 un studiu efectuat de Inspectoratul Scolar Prahova in randul liceenilor din judetul Prahova pe un esantion reprezentativ arata ca 92% dintre minori au consumat ocazional alcool, iar ultimul studiu ESPAD realizat la nivel national arata ca 52% dintre adolescentii din Romania au experimentat starea de ebrietate, pentru InBev Romania a devenit evidenta necesitatea demararii unei campanii de constientizare a riscurilor la care sunt expusi minorii care consuma alcool.
Astfel, InBev a realizat in parteneriat cu Comisia Nationala a Romaniei pentru UNESCO un sondaj pe un esantion reprezentativ de comercianti din judetul Prahova cu scopul de a arata in ce masura minorii au acces la achizitionarea de bauturi alcoolice si care este in general perceptia comerciantilor cu privire la acest fenomen. Sondajul a aratat ca 55% dintre comerciantii din Prahova au vandut anul acesta cel putin o data alcool unui minor. Rezultatele alarmante ale raportului UNESCO au fost comunicate in mass media centrala si locala si au antrenat sprijinul mai multor institutii si persoane publice care au devenit parteneri ai campaniei.
Pe parcursul lunilor septembrie-decembrie 2008, platforma de comunicare “Respect18” a inclus afisarea de postere, stickere si flyere cu informatii detaliate despre program in locatiile din Ploiesti; spoturi radio au fost difuzate pe toata durata campaniei la Radio Prahova, unul dintre partenerii media ai programului, si s-au realizat comunicari repetate in media locala si centrala. Site-ul internet “www.respect18.ro” a reunit informatii despre fenomenul consumului de alcool in randul minorilor, legislatia in vigoare, sfaturi pentru parinti si comercianti, un film realizat in randurile comerciantilor precum si un forum de discutii.
O componenta importanta a platformei de comunicare a fost informarea si implicarea directa a angajatilor pe parcursul desfasurarii campaniei: in birourile si fabricile organizatorului au fost afisate postere, au fost impartite stickere “Respect18” pentru posesorii de masini, iar angajatii InBev au fost periodic informati de evolutia campaniei, prin newsletter-e si e-mailuri informative.
Inceputa ca un program la nivel local, cu parteneri locali, “Respect18” a devenit o campanie cu ecou national, obtinand sprijinul presei centrale si sustinerea Televiziunii Nationale.
De asemenea, personalitati din showbiz s-au alaturat campaniei in calitate de comercianti la randul lor, afirmand public “Nu vindem minori alcoolului”, si asumandu-si rolul de ambasadori “Respect18”. Iuliana Marciuc, Mihai Traistariu si Dan Chisu au sustinut campania prin testimoniale radio in care vorbeau despre experienta lor ca proprietari de baruri, restaurante sau magazine si declarau ca isi instruiesc personalul sa nu vanda alcool minorilor. Leonard Doroftei este prima persoana publica ce a sustinut campania, in calitate de gazda a evenimentelui de lansare “Respect18” si lider de opinie.
Liana Stanciu, care s-a implicat voluntar in aceasta campanie, a moderat dezbaterea publica ce a avut loc pe 3 decembrie la Teatrul Toma Caragiu din Ploiesti si care a reprezentat evenimentul de inchidere a campaniei. La dezbatere au participat reprezentanti ai tuturor institutiilor partenere, ai comerciantilor si ai adolescentilor sub 18 ani. Discutiile s-au desfasurat in spiritul aceleiasi idei de a crea o platforma de dialog public – privat, la fel cum a fost gandita intreaga campanie. Evenimentul a fost extrem de interactiv si a reusit sa reveleze cateva probleme esentiale care ii preocupa pe adolescenti si care sunt reprezentative pentru cei care nu au implinit varsta de 18 ani – de altfel beneficiarii campaniei “Respect18”. Din punctul lor de vedere, parintii au un rol vital in stabilirea unui climat sanatos de viata si in promovarea valorilor morale si comportamentale, adolescentii propunand ca si parintii sa fie implicati in astfel de programe de responsabilizare. De asemenea ei au exprimat nevoia ca intreaga societate civila sa devina constienta de necesitatea acestui tip de demersuri si sa devina mai implicata in problemele tinerilor.
InBev a realizat aceasta campanie CSR ca un mix intre valorile de responsabilitate corporatista care o definesc si solutii functionale de dialog social. Proiectul si-a propuns ca dincolo de obiectivele de comunicare si de sensibilizare a targetului sa inspire o atitudine autentica si vizibila in randul comunitatii careia i-a fost destinata si sa determine o reactie in randul companiilor private precum si al liderilor de opinie care pot continua sa sustina aceasta cauza.
{mosloadposition user10}